Kommercialisering er tandlægens skræk: - Ku' man da bare få lov til at være tandlæge

Tandlæge Thomas Guldborg fra Aarhus er vred over Forbrugerrådet Tænks opfordring til at shoppe rundt blandt flere tandlæger for at få det billigst mulige tilbud på en behandling. - Hos Forbrugerrådet aner de ikke, hvad de taler om, siger han. Foto: Jørgen Høg

Kommercialisering er tandlægens skræk: - Ku' man da bare få lov til at være tandlæge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Thomas Guldborg fra klinikken Tandlægerne Klostergade i Aarhus ser med bekymring på den stigende kommercialisering i tandlægebranchen, og han er træt af, at Forbrugerrådet betragter hans klienter som kunder, der bliver opfordret til at shoppe rundt efter det billigste tilbud.

AARHUS: Thomas Guldborg viser rundt på klinikken og peger ind i et nyindrettet kliniklokale. Sådan et koster rundt regnet 750.000 kroner inklusive tandlægestol, it, belysning og boremaskiner.

Ved siden af står et moderne røntgenapparat. Det koster godt en kvart million.

Han hiver stolt en hypermoderne 3D aftryksscanner til 250.000 kroner frem.

- Det er vigtigt, at vi investerer i ny teknologi for at understøtte vores omdømme. Sådan en scanner signalerer, at vi er professionelle, siger Thomas Guldborg.

Thomas Guldborg vil gerne tale om, hvordan det er at være tandlæge og samtidig drive forretning, men han er træt af, at for eksempel Forbrugerrådet Tænk i augustnummeret opfordrede borgerne til at shoppe rundt blandt flere tandlæger for at få det billigst mulige tilbud på en behandling.

Tandlægerne Klostergade I/S
o Ejet af Thomas Guldborg, Per Ilsøe, Jane Lei Møller, Christian Stensborg og Tina Wilson.o De er alle praktiserende tandlæger og har derudover fire ansatte tandlæger.

o Gennem tiden en række deltidsansatte fra Århus Tandlægeskole og Regionstandplejen.

o Klinikken huser tandlæger med særlige interesser og kompetencer inden for paradentose, plast, porcelænsbaseret protetik, rodbehandlinger, kæbekirurgi & implantologi samt såkaldt kombinationsprotetik/tryklåsproteser.

o To tandplejere ansat.

o 11 faste klinikassistenter/hjælpepersonale/elever.

o Samarbejde med specialtandlæge i tandregulering.

o Samarbejde i særlige, komplicerede cases med klinik for kæbekirurgi på Hermodsvej i Åbyhøj; tilsammen udgør de to virksomheder Århus Implantat Center.
Klinikken prioriterer at investere i det nyeste tekniske udstyr for at kunne yde patienterne den mest professionelle behandling. En 3D aftryksscanner koster ca. 250.000 kr. Foto: Jørgen Høg
Klinikken prioriterer at investere i det nyeste tekniske udstyr for at kunne yde patienterne den mest professionelle behandling. En 3D aftryksscanner koster ca. 250.000 kr. Foto: Jørgen Høg

En helt forkert opfattelse

Han vil gerne drive forretning, men ikke på Tænks betingelser. Ifølge Forbrugerrådet er det kun omkring en fjerdedel af forbrugerne, der har tjekket priserne inden for de sidste fem år.

- Vi danske forbrugere er meget loyale over for vores tandlæge og stiller sjældent spørgsmål til priserne. Det er en skam, for så kommer de fleste af os let til at betale for meget. Vi kan se, at en stor del af de forbrugere, der undersøger og forhandler prisen, typisk får en kontant belønning ud af deres anstrengelser. Derfor er vores opfordring, at man tjekker priserne hos forskellige tandlæger. Særligt inden, man skal have foretaget et større indgreb. Det er generelt altid en god idé at undersøge markedet, og særligt på tandlægeområdet, fordi der kan være tale om store beløb, hvor der i nogle tilfælde kan være tusindvis af kroner at spare, siger organisationens formand, Anja Philip ifølge Tænk.

Hun mener, at tal fra organisationens undersøgelse dokumenterer, at der er brug for at få mere gang i konkurrencen på tandlægeområdet.

- Tandlæger er private erhvervsdrivende, der udbyder deres tjenesteydelser. Derfor mener Forbrugerrådet Tænk, at forbrugerne bør betragte tandlæger på samme måde som andre virksomheder og blandt andet forholde sig kritisk til både pris og kvalitet, siger hun videre ifølge artiklen.

Sådan kan man imidlertid slet ikke betragte tandlæger, mener Thomas Guldborg.

- Hos Forbrugerrådet aner de ikke, hvad de taler om. Hvis de vidste, hvilken værdi det havde, at der var en kontinuitet i tandlægebehandling, og at man konsekvent kunne se vores ydelser som noget, som var i et forløb over et liv frem for en stykfremstillet hændelse, så ville de nok ikke gå ud og prøve at skubbe befolkningen ud på sådan et skråplan, siger Thomas Guldborg.

Han mener, at man ikke bare kan kontakte tre-fire tandlæger for at få en pris på et givent stykke arbejde.

- Hvordan skal den pris kunne fastlægges?

- Hvad skal ligge til grund for, hvilken pris man har?

- I min verden svarer det lidt til, at du ringer til en tømrer og så bare i telefonen spørger, hvad et nyt tag koster. Så ville han nok sige, at det kommer sådan lidt an på, hvor stort det er, hvilket materiale det skal være, hvor det er henne, om der skal efterisoleres, hvordan har spærrene det, og i øvrigt tusind andre ting.

En nyindrettet tandlægeklinik koster ca. 750.000 kr. inkl. alt moderne udstyr. Foto: Jørgen Høg
En nyindrettet tandlægeklinik koster ca. 750.000 kr. inkl. alt moderne udstyr. Foto: Jørgen Høg

Hvem skal betale for undersøgelser?

Man kan ifølge Thomas Guldborg slet ikke foretage den sammenligning, med mindre man som patient vælger at tage til tre forskellige konsultationer for at blive tilset, og så vil patienten formentlig få en regning for den tid, der er gået med at tilrettelægge det pågældende behandlingsforløb.

- Det er faktisk en ret stor del af vores uddannelse at foretage en korrekt diagnostik for at kunne lave et korrekt behandlingsforløb. Så hvem skal betale en tandlægekliniks drift for den tid, der måtte gå med en prissætning? spørger Thomas Guldborg.

Han og hans kolleger på klinikken Tandlægerne Klostergade ser det som tandlægebranchens helt store udfordring, at stort set alle andre end tandlæger og deres mange patienter, som har haft gavn af et tandlægebesøg, opfatter tandlæger som nogle, der blot leverer en vare. Det er en opfattelse som efter Thomas Guldborgs mening bliver skubbet på fra alle beslutningstagere og alle myndigheder i Danmark.

- Det er en mærkelig adfærd at sidestille vores arbejde med stykfremstillede metervarer, siger Thomas Guldborg og fortsætter:

- Fordi vi leverer ikke metervarer. Vi leverer sundhedsydelser på lige fod med alle mulige andre lægelige ydelser. Helt kogt ind til benet er vi dødtrætte af at blive anskuet som nogle, der sælger ting.

- Hvorfor betragter man en hjerteoperation som en sundhedsydelse i stedet for en vare? Hvis det kun handler om at udføre for eksempel en nødvendig hjerteoperation til lav pris, så er jeg helt sikker på, at man kunne få den foretaget billigere i Østeuropa. Så kunne den danske stat sende pengene den vej. Hvis det handler om, at det skal være et prisparameter, som skal være styrende for alt i vores tilværelse, så kan man selvfølgelig vælge slavisk at indoktrinere hele befolkningen. Det, synes vi som tandlægestand, er trist, fordi det kan kun betyde én ting for kvaliteten: Den bliver nedadgående, alt andet er at prøve at stikke folk blår i øjnene i min optik.

Presset af kommercielle interesser

Thomas Guldborg er ikke bleg for at erkende, at han og hans tandlægeklinik kan føle sig presset af den kommercielle tilgang med tiltagende liberalisering af tandlægeerhvervet. Hans vigtigste parameter for at undgå den udvikling er kvalitet.

- Vi skal hele tiden sørge for at levere en ordentlig kvalitet og få vores klienter til at føle, at det er trygt at komme her, og at den behandling, de får foretaget, bliver udført grundigt og omsorgsfuldt. Vores grundlag er tilfredse patienter. Den kommunikation de har med os, er mere værd, end at de måske kan spare tre procent et andet sted.

Thomas Guldborg og hans medejere af klinikken - Per Ilsøe, Jane Lei Møller, Christian Stensborg og Tina Wilson - er helt bevidste om, at de udover at være professionelle tandlæger også driver en forretning, der skal hænge sammen. De erkender, at kommercialiseringen presser på med tidens strømninger og tendenser fra myndigheder og marked.

Per Ilsøe har været på klinikken i Klostergade i 30 år, Thomas Guldborg rykkede ind 1. august i år og fusionerede efter at have drevet Tandlægerne i Borgporten på Store Torv. Énmandsejerskab, prominent adresse, prominent klinik, veletableret, velrenommeret. Den har ligget der i 100 år.

- Dygtige tandlæger, ansatte fra tandlægeskolen. Gode intentioner, gode behandlinger, men jeg følte mig alligevel enormt presset. Jeg havde ikke råd til at ansætte kontorpersonale, fordi der er stor konkurrence om patienterne. Jeg er sikker på, at jeg kunne have tjent flere penge, hvis jeg havde været mere aggressiv i min tilgang til min faglighed, siger Thomas Guldborg.

- Ved at behandle mere, behandle tidligere, skifte plumper, selvom de egentlig godt kunne holde lidt endnu.

Det er ok at tjene godt

Men det er ikke en vej at gå.

Nu fortsætter han sin bedrift i Klostergade, hvor man aldrig har annonceret, hvor man har et støt stigende patientkartotek, som ikke tilbyder discountpriser, men priser på gennemsnitsniveau, der reelt afspejler, hvad tandlægeydelser koster.

- Vores brand er sundhed, og at du får den behandling, du skal have, men du får ikke mere end det, og du får det på et ordentligt niveau, siger Per Ilsøe.

Tandlægerne får ofte skudt i skoene, at de tjener godt og flår tænderne ud af munden og penge op af lommerne på folk.

- For mig at se tjener vi ikke for meget, siger Per Ilsøe.

- Vi er altid blevet sammenlignet med kontorchefer. Vi kan ikke sammenligne os med advokater, de er stukket langt foran os, lægerne er også stukket fra os.

- At vi skulle tjene godt er en myte, og det kan jeg godt leve med. Jeg lever ikke pænere eller mere over evne end alle mine naboer ude, hvor jeg bor.

Efter Thomas Guldborgs opfattelse er det helt i orden, hvis man som tandlæge tjener godt. For man har taget en lang, videregående uddannelse.

- Vi sidder og laver noget, der er svært. Og vi giver faktisk meget af os selv i det arbejde, vi gør. Det ved jeg godt, at der også er andre faggrupper, der gør, men hvis du spørger, om jeg tjener for meget, så siger jeg nej.

Ifølge de seneste offentlige regnskaber skabte Thomas Guldborgs hidtidige klinik en bruttofortjeneste i 2017 på 3,55 mio. kroner. Det gav et nettoresultat på 122.000 kroner. I 2016 var nettofortjenesten 268.000 kroner og året før 316.000 kroner.

Det er ifølge Thomas Guldborg helt retfærdige tal i forhold til faglighed og indsats.

- Jeg kører rundt i en Peugeot 5008, og før det havde jeg en Ford Focus i 13 år, til den var kørt i smadder. Jeg kan ikke genkende det der billede af mig selv. Jeg køber også dåsetun i Netto. Og det har jeg det fint med.

Arbejdsglæden forsvandt

Den altdominerende årsag til at fusionere med en anden og større klinik var, at Thomas Guldborg sad som eneejer. Det betød, at alt ansvar for, at alle love og regler og administrative opgaver blev opfyldt, i sidste instans hang på ham.

- Det trak mig længere og længere væk fra det at være tandlæge for mine patienter. Jeg oplevede, at jeg mistede min arbejdsglæde. Jeg elsker at være tandlæge, det er måske også det, jeg er bedst til.

- Jeg var dybest set min egen bogholder, jeg havde fire klinikassistenter, hvor en af dem var elev og nogle gange var væk på skole, og hvis der var en eller to, der var syge, så var vi alle enormt pressede. Det er jo ikke et ret fedt scenario.

Flere fusioner

Thomas Guldborg og Per Ilsøe er ikke i tvivl om, at vi kommer til at se flere fusioner inden for tandlægestanden, og at kommercielle interesser får mere og mere fat, hvis for eksempel en kapitalfond står bag en tandlægekæde med en forventning om et afkast på 20-25 procent om året.

De har et klart budskab til politikere, forbrugerorganisationer og myndigheder.

- De skal være glade for, at vi her i landet har fået udviklet en tandlægestand, som med fokus på forebyggelse er i stand til at give danskere en enormt god tandsundhed i forhold til de lande, som vi sammenligner os med. Vi har set en solid vækst i tandsundhed, som Danmark har fået igennem de seneste 20-30 år, og de skal passe på, de ikke kaster den ud med badevandet.

Branchens udfordring er, om tandlæger får lov til at være tandlæger i stedet for at være alt muligt andet end fagpersoner, som nok er specialuddannede, men som ofte skal bruge al for meget energi og tid på alt muligt andet end at være tandlæge.

- Vores kliniks udfordring er god på den måde, at den primært er at holde den kurs, vi har, upåagtet hvad myndigheder eller patienter tænker. Vi skal holde fast i vores faglige seriøsitet og vores gode relation til vores patienter, som er kernen i det, vi laver, siger Thomas Guldborg.

- Vi skal se os selv udelukkende som en sundhedsvirksomhed, ellers skrider tingene, supplerer Per Ilsøe.

- Hvis man har en kommerciel købmandsdrevet virksomhed, så gælder det både om, at man får solgt mange varer, og at man forsøger at sælge det så billigt som muligt, så man få flere folk ind i butikken. Men vi er ikke interesseret i at sælge mange varer, for så skrider sundhedsplatformen i det her. Vi skal sælge det, der skal til, men ikke på tilbud.

Kommercialisering er tandlægens skræk: - Ku' man da bare få lov til at være tandlæge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce