Lars Larsens Jysk-butikker tjente 3,4 milliarder på et år

Lars Larsen har i det seneste år åbnet flere end 120 nye butikker, og Jysk-kæden nåede dermed op på 2668 butikker. Målet er 5000 butikker over hele verden. Arkivfoto: Jens Thaysen

Lars Larsens Jysk-butikker tjente 3,4 milliarder på et år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Købmanden åbner masser af nye butikker, men de eksisterende bliver også ved med at vokse. Overskuddet kan dog falde i år.

Med en klippefast tro på, at den fysiske butik kan klare sig, bliver købmanden Lars Larsen ved med at åbne Jysk-butikker.

I det seneste år er det blevet til flere end 120 nye butikker i hele Jysk-koncernen, som dermed nåede op på 2668 butikker.

Koncernen har netop fremlagt sine nøgletal for regnskabsåret 2017-2018, hvor omsætningen voksede med knap syv procent til 26,6 milliarder kroner.

Overskuddet steg fra 3,2 milliarder kroner til 3,4 milliarder kroner.

- Det bekræfter os i, at det fortsat er den rigtige strategi at investere i fysiske butikker, så vi kommer helt tæt på kunderne i alle de lande, hvor Jysk er i dag, siger Lars Larsen, der grundlagde Jysk tilbage i 1979.

Han ejer fortsat hele koncernen og er i dag bestyrelsesformand i Jysk Group.

Det største driftsselskab, Jysk Nordic, driver butikker i 20 lande. Her er Jan Bøgh øverste chef, og han har i de seneste 18 år stået bag en stor del af Jysk-kædens ekspansion.

Ifølge Jan Bøgh kommer væksten i omsætningen ikke kun fra nyåbnede butikker, men også fra de eksisterende. Det er et vigtigt nøgletal, oplyser han.

- Omkring halvdelen af vores vækst kommer fra de eksisterende butikker. Det er meget afgørende for indtjeningen, for hvis vi kan få mere igennem det apparat, som allerede er der, så bliver det hele som regel til en bedre historie, siger Jan Bøgh.

I april næste år, samtidig med Jysk-koncernens 40-års jubilæum, åbnes den første butik i Irland, og dermed er der Jysk-butikker over hele Europa.

Indtager Rusland

Som noget helt nyt har ledelsen besluttet at kaste sig over det russiske marked, hvor Jysk tidligere har fejlet.

I 2005 åbnede den tidligere direktør for Larsen Rejser Jens Veino den første butik i Moskva på en franchiseaftale. Målet var at åbne 25 butikker på fem år, men projektet blev droppet af Jens Veino efter blot to år. Da var der åbnet to butikker, men uden tegn på succes.

Nu vil Jysk selv forsøge sig, og planen er at åbne omkring fire butikker i 2020.

- Så driver vi dem i et halvt års tid og ser, om vi rammer skiven. Hvis vi gør det, handler det kun om, hvor hurtigt vi kan finde interessante lejemål og medarbejdere til organisationen, siger Jan Bøgh.

Han anerkender, at den politiske situation omkring Rusland er sårbar, og at der vil være praktiske udfordringer med at få daglige vareforsyninger igennem grænseovergangene.

Omvendt har andre vestlige kæder som Ikea, Auchan og Decathlon i dag rimelig succes på det russiske marked.

- Der er en større risiko ved at åbne i Rusland end i Belgien. Der er ikke flere steder tilbage, hvor det er nemt at åbne. Men vi vil have flere butikker, siger Jan Bøgh med tryk på ordet "vil".

Digital virkelighed

Jysks største globale konkurrent er Ikea, som onsdag varslede store ændringer i koncernens 422 varehuse. Ikea vil styrke sig digitalt og blive mere tilgængelig for kunderne, bl.a. med hurtigere varelevering.

Det tager Jan Bøgh dog med ophøjet ro.

- Det har vi været i gang med længe. Alle detailkæder forsøger at tilpasse sig den virkelighed, der er, og den er meget digital, siger han.

Jysk udnytter at have mange mindre butikker, hvor kunderne kan hente de varer, som de har bestilt på nettet. Det underbygger blot troen på, at der skal bygges endnu flere Jysk-butikker i de kommende år.

Lars Larsen har tidligere meldt ud, at han forventer at kunne drive 5000 butikker globalt.

- Kan I fortsætte med at tjene lige så mange penge i det nye regnskabsår?

- Vi har store investeringer i gang, og jeg ved ikke, om resultatet når op på samme højde. Det kan jeg godt acceptere. Det er ikke svært på den korte bane at øge resultatet. Kunsten er at være bæredygtig på den lange bane, siger Jan Bøgh.

Jysk Group har i dag butikker i 50 lande og beskæftiger 23.000 medarbejdere.

Lars Larsens Jysk-butikker tjente 3,4 milliarder på et år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce