Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lysfestival skal gøre Kolding attraktiv

Kolding Light Festival blev holdt første gang i 2013. Begivenheden er vokset år for år, og i december 2017 er besøgstallet anslået at være mellem 14.000 og 150.000. Foto: Søren Gylling

Lysfestival skal gøre Kolding attraktiv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En gruppe erhvervsfolk har skabt Kolding Light Festival for at give byens borgere noget positivt at samles om. - Lokalområdet skal fungere, også kulturelt, for at kunne tiltrække tilflyttere og arbejdskraft, forklarer lysfestivalens formand Otto P. Clausen.

Det skal være slut med kun at tale om det, der ikke lykkes. Nu skal vi have noget positivt at samles om.

Sådan sagde en gruppe erhvervsfolk til hinanden for fem år siden, og de gav hinanden håndslag på at skabe en event, der kunne samle byen og sætte Kolding på landkortet.

- Det var et ønske om, at vi fra erhvervslivets side ville vise noget velvilje over for den kommune, vi er bosat i, fortæller Otto P. Clausen, der er formand for Kolding Light Festival.

- Det var også for at imødegå den tendens, der er i Danmark, hvor vi er rigtig gode til at se hullerne i osten og glemmer, hvor godt den smager.

Der var ikke langt fra tanke til handling, så gruppen af erhvervsfolk gik sammen og skabte Kolding Light Festival. Den så dagens lys i 2013 og er blevet til en begivenhed, der kan samle op mod 150.000 mennesker. Der er det anslåede besøgstal til den seneste festival i december 2017.

Det er et tal, der vokser år for år, ligesom der kommer flere og flere aktører med i festivalen.

Bred opbakning

For eksempel er julemarkedet i Koldinghus vokset markant.

- For andet år i træk holdt Koldinghus deres julemarked samtidig med lysfetivalen, og de har haft enorm succes i år (2017, red). De har aldrig haft så mange besøgende før, fortæller Otto P. Clausen.

- De havde over 15.000 besøgende på fire dage, hvoraf de 9000 efter deres egen vurdering kan tilskrives lysfestivalen.

Formanden kan også fortælle om designskolen, der har været med for første gang, en kajakklub, der har deltaget med et lysoptog på åen og et gospelkor, der gik rundt og sang i gaderne en aften.

- Så der er alt i alt en god opbakning fra både institutioner og erhvervslivet i Kolding Kommune, siger han.

- Koldings borgere har helt klart taget festivalen til sig, og vi kan også mærke, at der er en interesse fra hele landet. Vi kan helt klart sige, at lysfestivalen er en succes for Kolding by.

Succesen skal så gerne føre til, at flere får den tanke, at Kolding er en by, der er værd at flytte til eller at arbejde i.

For en begivenhed som Kolding Light Festival kan måske være det, der gør forskellen, når en person skal vælge nyt job eller ny bopæl, siger Otto P. Clausen.

- Vi kan mærke, at der er en øget forståelse for, at det lokale erhvervsliv har en interesse i, at lokalområdet fungerer godt, også kulturelt. Det er med til at gøre området attraktivt både som besøgende og som bosiddende, siger han og fortsætter:

- Det kan måske være det lille bidrag, der gør, at en medarbejder overvejer at flytte til Kolding, eller at der er én, som foretrækker at blive i Kolding, fordi her er nogle aktiviteter, som man kan identificere sig med, og som man har lyst til at gøre brug af.

Kolding Light Festival kommer fra næste år til at blive drevet af en forening, og alt tyder på, at den er kommet for at blive.

- Vores fordel er, at vi har fået en tyngde, hvor det er blevet nemmere at finde sponsorer, fordi alle ved, hvad lysfestivalen er, og at virksomhederne kan lave noget imagepleje ved at vise, at de støtter op om vores lokalområde og de aktiviteter, der er her, siger Otto P. Clausen, der har et bud på, hvorfor lysfestivalen er blevet så stor en succes.

- Jeg tror, at hvis det virkelig skal forankres, skal man ud og have fat i erhvervslivet. Det giver en anden form for engagement end de store kommunale tiltag, når det er egne midler, og du skal ud og garantere en eller anden form for succes over for dem, du beder om penge hos, forklarer han.

- Hvis vi havde fået halvanden million kroner af kommunen til at gå i gang for, ville vi have startet med at nedsætte et sekretariat og aflønne nogle personer. Det ville ikke give samme commitment. Jeg tror, at det rigtige udgangspunkt er, at det er frivilligt, at det er hjerteblod, og at det er interessetimer.

Lysfestival skal gøre Kolding attraktiv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.