Manden bag en af Danmarks største it-succeser: Vores fordel ligger i at sætte mennesket først

Ifølge Morten Primdahl er Danmark et godt sted at starte virksomhed og udvikle produktet, men når det handler om at eksekvere selve forretningsdelen hælder han stadig til Silicon Valley og de mange erfaringer, der gemmer sig i San Francisco-området. Foto: Anne Bæk/Scanpix

Manden bag en af Danmarks største it-succeser: Vores fordel ligger i at sætte mennesket først

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Morten Primdahl og medstifterne af danske Zendesk er lykkedes med at få ændre helpdesken fra hadeobjekt til en elsket kollega over hele verden. Et startup-skoleeksempel på at bringe nationale dyder i spil.

AARHUS/KØBENHAVN: De er kreative. De er dygtige til at designe. Men først og fremmest skiller danske it-iværksættere og programmører sig ud ved at kunne gøre teknologien lækker og tilnærmelig for ganske almindelige mennesker.

Det mener Morten Primdahl. En af de tre stiftere bag Zendesk, der er en af de største danske it-succeser nogensinde. Eventyret, der begyndte med en køkkendør som bordplade i en københavnsk kvistlejlighed i 2007. I dag en global virksomhed med base i Silicon Valley med 2.000 ansatte i 12 lande.

- Vi har bygget hele vores forretning på at se mennesket først. Det er vores absolutte selling point. Vores første slogan lød: 'Love your helpdesk', fordi folk hadede det, og vi satte os som mål at ændre helpdesken fra et cost-center til et profit-center ved at lytte til kunderne. Samtidig ønskede vi med navnet Zendesk at signalere en god følelse - good vibes, siger Morten Primdahl.

Onsdag var han peget ud som en af hovedtalerne ved den officielle åbning af Internet Week Denmark. Med sin egen succeshistorie in mente, og fordi fortællingen om Zendesk er synonym med fagfestivalens overordnede vision: People first in a digital age.

Guldægget fløj fra reden

Allerede i 2009 fløj Morten Primdahl, Mikkel Svane og Alexander Aghassipour deres guldæg over Atlanten for at ruge videre på forretningen Over There i slipstrømmen på en amerikansk investering. Derfor blev Zendesk ikke den første danske virksomhed til at skabe mere end 1.000 arbejdspladser her til lands i mere end 20 år.

Den titel løb en anden softwarevirksomhed Netcompany i stedet med i januar 2017. Dermed nåede antalllet af danske virksomheder, der skabt 1.000 arbejdspladser eller mere herhjemme, op på 169 ifølge Erhvervsstyrelsen.

Ingen danske investorer kunne dengang for 10 år siden se lyset i en softwareløsning til kundeservice. Kort fortalt samler Zendesk alle kundehenvendelser -og oplysninger i en virksomhed ét og samme sted, og det er der efterhånden 120.000 brugere, der benytter sig af worldwide.

Zendesk blev børsnoteret i New York for fire år siden til 11 USD per aktie. Værdien lyder nu på 46.55, mens virksomhedens samlede børsværdi er på 4,8 mia. USD - knap 29 mia. kroner - og sigter mod en omsætning på en mia. dollars - seks mia. kroner - i 2020.

Ikke langt fra mig til dem

Morten Primdahl rejste retur til Danmark for halvandet år siden, og i oktober slap han ansvaret som teknologichef i Zendesk præcis 10 år efter stiftelsen. I stedet opererer han på de store linjer for selskabet som guide og udfordrer af beslutninger og som ansigtet på de mest udadvendte aktiviteter.

I marts blev de danske stiftere af help desk-succesen hædret med branchens IT-pris 2018 for at være rollemodeller i startup-miljøet og iværksættere, som vil skalere succeser globalt akkurat som Zendesk. Morten Primdahl vil dog ikke uden videre anbefale andre at tage på præcis den samme rejse i dag:

- Det er svært at sige, hvordan det havde set ud, hvis vi havde stiftet Zendesk nu, for der er sket rigtigt meget fra 2007 og frem til i dag. Internettet, Silicon Valley og det danske startup-miljø har alle ændret sig. En hel verden har åbnet sig op, hvor man kan lære af andres erfaringer, og det er nødvendigvis det rigtige at vælge den slagne vej og tage en lang uddannelse først. I hvert fald er der flere, der vælger ikke at gøre det.

- Vi var vokset op i fattig-80'erne og oplevet kriserne i 1970'erne, men i dag er der masser af eksempler, der inspirerer de unge. Der er ikke længere så langt fra tanke til handling eller fra mig til dem. Vi lever i et rigere samfund, og verden er blevet mindre, forklarer Morten Primdahl.

Udvikl hjemme - eksekvér ude

Zendesk-stifterne rejste som andre dansk-stiftede successelskaber ud i jagten på kapital.

- Det er umuligt at sige, at vi var blevet i Danmark, hvis vi her fundet 100 mio. kroner her dengang. På loftet var vi enige om, at vi ville tage til USA, hvis vi fik muligheden for det, men vi tog ikke det første tilbud. Det var lige efter credit-crushet i 2008, fortæller Morten Primdahl og fortsætter:

- Generelt er Danmark et godt sted at starte op, men Silicon Valley er unik, når det handler om at eksekvere sin forretning med en tradition, der går tilbage før 2. verdenskrig og med erfarne personer i netop den disciplin i massevis. Men huslejepriserne er også stukket helt af derovre, og du kommer ikke langt med bare et par millioner dollars. Der er dog ingen tvivl om at med hensyn til forretningsudvikling, så er det stedet at være. Til gengæld vil jeg i dag beholde produktudviklingen i Danmark, og det er også, hvad jeg råder andre til.

God læring i lille gæld

Hjemme i Danmark igen har Morten Primdahl blandt andet engageret sig i den nye venturefond ByFounders med 30 andre danske succes-iværksættere med trekvart milliard kroner i ryggen. Det handler om at være med til at bygge et stærkt startup-miljø op - ikke for at give noget tilbage, for en egentlig dansk iværksætter-scene fandtes stort set ikke for 10 år siden.

- Jeg ville da godt selv have haft personer tæt på, som kunne booste min indlæringskurven, men ellers både kan og bør folk gøre det selv i dag. Selvfølgelig kan det være en smertefuld rejse som for eksempel studerende, men det er god idé at springe ud i det og prøve sig frem, mens man stadig kun har få private udgifter, siger Morten Primdahl:

- Der kan være rigtig god læring i en lille gæld, og det er vigtigt at turde at fejle, for erfaringer gør dig attraktiv bagefter. Og glem nu den dér jantelov. Jeg blev skuffet, da jeg hørte, at det stadig er sådan i Danmark, at enten risikerer du at lykkes og blive sablet ned. Eller også risikerer du at mislykkes, og så bliver du også sablet ned. Heldigvis fornemmer jeg, at der er et kulturelt opgør undervejs i de nye generationer.

Manden bag en af Danmarks største it-succeser: Vores fordel ligger i at sætte mennesket først

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce