Østjysk ingeniørvirksomhed: Vi skal have stoltheden tilbage i vores fag

Henrik Krogh Sloth og Jan Houmann Mortensen er to af de fire partnere bag det rådgivende ingeniørfirma Stokvad. De holder primært til på kontoret i Randers, mens partner-kollegerne Lotte Stokvad og Niels Erik Væver har deres arbejdsmæssige udgangspunkt fra Risskov. Foto: Martin Ries

Østjysk ingeniørvirksomhed: Vi skal have stoltheden tilbage i vores fag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det rådgivende ingeniørfirma Stokvad i Randers og Risskov nyder sin succes og tog for nylig alle 25 medarbejdere med på en inspirationstur til Dubai. Men der lurer også farer forude, når man er en del af en branche, hvor øv-sager har ramt flere store byggeprojekter i de seneste år.

RANDERS: Hvad gør en jysk virksomhed med udsigt til at lukke et godt regnskabsår?

I nogle tilfælde vil ejerkredsen sikkert sørge for at polstre både egenkapitalen til knap så gode tider og puderne derhjemme, så hovedet kommer lidt højere op at ligge om natten. Hos Stokvad med kontorer på Haraldvej i Randers og Nordre Strandvej i Aarhus-forstanden Risskov valgte de fire partnere bag det rådgivende ingeniørfirma i stedet at investere en del af overskuddet i medarbejderne.

Derfor lukkede kontorerne ned et par dage midt i november, og i stedet for at gå på arbejde rejste hele flokken - 25 ansatte i alt - til Dubai. Hovedstaden i et mindre mellemøstligt emirat af samme navn, hvor alt i disse år skal være verdens største.

Danmark er arealmæssigt 10 gange så stort, og i jantelovens eget land kan tankerne hurtigt løbe i retning af, at Stokvad må være ramt af samme storhedsvanvid. Men det er på ingen måde tilfældet, forsikrer Henrik Krogh Sloth og Jan Houmann Mortensen, der udgør partnerskabet bag Stokvad sammen med Lotte Stokvad og Niels Erik Væver.

Stokvad
Rådgivende ingeniørfirma med kontorer i Randers og i Risskov ved Aarhus.Virksomheden kan føre historien 40-50 år tilbage i form af ingeniørfirmaerne Stokvad (Aarhus) og Kerstens & Westphal (Randers), der lod sig slå sammen for 11 år siden.

Stokvad beskæftiger 25 medarbejdere - 19 har deres arbejdsmæssige udgangspunkt fra Haraldsvej i Randers, mens seks ansatte primært er tilknyttet kontoret på Nordre Strandvej i Risskov. Arbejdspladsen kan dog variere fra projekt til projekt.

Bagved virksomheden står fire partnere: Lotte Stokvad (direktør), Niels Erik Væver, Henrik Krogh Sloth og Jan Houmann Mortensen.

Virksomheden landede i seneste regnskab (slut juni 2018) er overskud på 1.859 mio. kroner før skat.
Stokvad afsluttede sit seneste regnskab op til sommerferien og med det bedste resultat på denne side af finanskrisen. Som belønning var samtlige 25 medarbejdere inviteret med til Dubai i november. Foto: Martin Ries
Stokvad afsluttede sit seneste regnskab op til sommerferien og med det bedste resultat på denne side af finanskrisen. Som belønning var samtlige 25 medarbejdere inviteret med til Dubai i november. Foto: Martin Ries

Bedste bundlinje siden krisen

- Det er jo de dygtige medarbejdere, der er gode til at få projekterne ud gennem blyanterne, der er årsag til vores resultater, og i foråret kunne vi se, at det ville blive et okay år sagt på jysk, siger Henrik Krogh Sloth.

Regnskabet sluttede 30. juni 2018 som det bedste siden finanskrisen. Nærmere bestemt et resultat før skat på 1.859 mio. kroner. Samtidig har Stokvad tidligere haft tradition for en studietur for medarbejderne.

- Vi har tilstræbt at komme afsted hvert andet år, og lige op til krisen var vi i New York, men så kom en periode, hvor vi også måtte passe lidt bedre på pengene. For fire år siden var i Hamburg. I første omgang var planen denne gang, at vi skulle have været til Wien for at se på bygninger.

- Heldigvis var der en af partnere, der undersøgte muligheden for at rejse til Dubai i stedet. Et sted, som mange af os sikkert ikke havde rejst hen på egen hånd, og det viste sig, at der kun var småpenge til forskel i det store billede, fortæller Jan Houmann Mortensen.

Et besøgscenter for Bugatti-entusiaster i Silkeborg er en af de nye og anderledes opgaver, der er landet hos Stokvad. I det hele taget af arbejdet som sikkerhedskoordinator på motorvejen gennem Silkeborg kastet flere ordrer af sig i Søhøjlandet. Foto: Martin Ries
Et besøgscenter for Bugatti-entusiaster i Silkeborg er en af de nye og anderledes opgaver, der er landet hos Stokvad. I det hele taget af arbejdet som sikkerhedskoordinator på motorvejen gennem Silkeborg kastet flere ordrer af sig i Søhøjlandet. Foto: Martin Ries

Faglighed og oplevelser

Timingen for turen skyldes heller ikke lavvande i ordrebogen. Tværtimod. Der er masser af projekter at rive i, og partnerne sørgede for at informere kunderne om turen på forhånd i deres mailsignatur.

- Det gav da nogle kommentarer om, at vores honorar sikkert er for høje, men det gav anledning til i stedet at diskutere værdien af dygtige medarbejdere og huske også at påskønne dem, når det går godt, siger Jan Houmann Mortensen med et smil.

Og alle var med. Fra studiemedhjælper til ingeniør. Et vigtigt opdrag i organisationen.

- Det lyder som en kliché, men vi har en størrelse, hvor vi ikke er stærkere end det svageste led, pointerer partnerne.

Fra busafgang mod lufthavnen ved fyraftenstid onsdag og til returbilletten søndag morgen bød programmet både på faglige ekskursioner og socialt samvær som en safari-tur.

Stokvad er blandt andet hus-ingeniør hos Randers Regnskov. - Det lyder bare af lidt mere, når vi for eksempel kan sige, at vi har bygget et nyt anlæg til jaguaren derude, siger Henrik Krogh Sloth. Foto: Martin Ries
Stokvad er blandt andet hus-ingeniør hos Randers Regnskov. - Det lyder bare af lidt mere, når vi for eksempel kan sige, at vi har bygget et nyt anlæg til jaguaren derude, siger Henrik Krogh Sloth. Foto: Martin Ries

Nyt vartegn i Dubai

- Via det danske konsulat fik vi arrangeret et besøg på en byggeplads, hvor de er i gang med at bygge to bygninger, som til sidst bliver koblet sammen over en motorvej i 100 meters højde med et plateau, der rager 60 meter ud i luften. Og selvfølgelig skal der også være en svømmepool deroppe. Det bliver et af Dubais nye vartegn, og det fik nogle af vores konstruktionsingeniører til at tabe kæben, fortæller Henrik Krogh Sloth og fortsætter:

- Samtidig arbejder de med mange af de samme udfordringer, som vi kender herhjemme. Målestoksforholdet er bare anderledes. Dernede gælder energiberegningen ikke en villa i Risskov, men måske en 800 meter høj bygning, og mens vi kæmper med at holde varmen inde, så vil de gerne have varmen ud.

- Turen har givet mange gode snakke - også her på kontoret bagefter - og den væsentligste læring var, at alt kan lade sig gøre. Men det kan blive dyrt, tilføjer Jan Houmann Mortensen.

Det rådgivende ingeniørfirma blev etableret for 11 år siden, da virksomhederne Stokvad i Aarhus og Kerstens & Westphal fra Randers slog til sammen. Foto: Martin Ries
Det rådgivende ingeniørfirma blev etableret for 11 år siden, da virksomhederne Stokvad i Aarhus og Kerstens & Westphal fra Randers slog til sammen. Foto: Martin Ries

Masser af boligprojekter

Stokvad beskæftiger sig, som partnerne udtrykker det, med alle discipliner inden for byggeri. Det gælder alt fra erhvervsejendomme og offentlige institutioner til boliger.

For tiden fylder boligerne mest. Omtrent 60 procent af projekterne hører p.t. til i denne kategori. Det er for eksempel i Randers, Silkeborg, Aarhus, Odense og Københavnsområdet.

- Vi har et stort projekt i Risskov Engpark i Lystrup, og herefter et stort område på Nordlandsvej i Risskov, ligesom vi også er med i ombygningen af det gamle psykiatriske hospital, Bindesbøl, fra 1850'erne i samme del af Aarhus. Ved søerne på Frederiksberg i København har vi lige afsluttet et projekt, hvor en ældre ejendom, der tidligere fungerede som domicil for Energiforbundet, er blevet til ejerlejligheder, og i Odense er vi bygherrerådgiver på TBT Tower i midtbyen, fortæller de fra ordrebogen.

I Silkeborg har Stokvad været sikkerhedskoordinator på etablering af dele af den nye motorvej gennem byen og herunder tunnelen. Det har kastet flere opgaver af sig i nærområdet - heriblandt et kommende sliklager.

- Turen har givet mange gode snakke ? også her på kontoret bagefter ? og den væsentligste læring var, at alt kan lade sig gøre. Men det kan blive dyrt, fortæller Jan Houmann Mortensen, partner i Stokvad, fra turen til Dubai. Foto: Martin Ries
- Turen har givet mange gode snakke ? også her på kontoret bagefter ? og den væsentligste læring var, at alt kan lade sig gøre. Men det kan blive dyrt, fortæller Jan Houmann Mortensen, partner i Stokvad, fra turen til Dubai. Foto: Martin Ries

Bugatti får eget besøgscenter

Blandt de mere anderledes opgaver i Silkeborg er bygningen af et nyt besøgscenter for veteranbils-entusiaster med en stor forkærlighed for Bugatti.

- Der er tale om både en udstilling, en restaurant og et værksted, der laver håndlavede reservedele, og projektet er så langt, at der skal hentes priser ind i begyndelsen af foråret. Vi kan godt lide, når vi rammer nogle af de her lidt mere skæve projekter. Vi er også hus-ingeniør på Randers Regnskov, og det lyder bare af lidt mere, når vi for eksempel kan sige, at vi har bygget et nyt anlæg til jaguaren derude, siger Henrik Krogh Sloth.

Partnerne tog for tre år siden en væsentlig strategisk beslutning om at sætte projektledere ind i en daglige drift.

- Det har aflastet os, der er partnere, og før i tiden kunne vi godt blive en flaskehals i organisationen, hvis alt skulle forbi os. Vi er samlet set kun blevet tre-fire ansatte mere, og det giver pote nu. Vi er ikke et kæmpestort firma, og vi skal heller ikke være det. Vi lever netop af en flad struktur, hvor der er kort vej til beslutningerne, forklarer Jan Houmann Mortensen.

Stokvad har tidligere taget sine ansatte med til Hamburg og New York på studietur, og det bliver ifølge partnerne ikke sidste gang, at de rejser længere væk sammen. Foto: Martin Ries
Stokvad har tidligere taget sine ansatte med til Hamburg og New York på studietur, og det bliver ifølge partnerne ikke sidste gang, at de rejser længere væk sammen. Foto: Martin Ries

Kvalitet sælger sig selv

- For nogle år siden talte vi i virksomheden om, hvor vi skulle hen, og vi er enige om, at 25-30 ansatte passer til os. Var vi 60 medarbejdere, så var der brug for flere ledelseslag. Det har vi ikke lyst til, og mange arkitekthuse, synes vi er interessant at arbejde sammen med, fordi vi har nogenlunde samme størrelse som dem. Vi er bevidste om, hvad vi kan, og når det er nødvendigt kobler vi os gerne op sammen med andre ingeniørfirma om opgaver, siger Henrik Krogh Sloth.

- Det værste vil være, hvis vi bliver for specialiserede, supplerer Jan Houmann Mortensen.

De peger begge på, at fremtiden hos Stokvad handler om at blive endnu stærkere inden for de nuværende rammer:

- Vi skal blive ved med at favne de opgaver, som vi gør. Projekterne skal være i orden, når de går herfra, for hvis du er kendt for at levere kvalitet hver gang, så er det også lettere at få nye ordrer ind.

Stokvad har til huse her på Haraldsvej i Randers - og på Nordre Strandvej i Risskov. Foto: Martin Ries
Stokvad har til huse her på Haraldsvej i Randers - og på Nordre Strandvej i Risskov. Foto: Martin Ries

Store skandaler smitter af

Det danske ingeniørlandskab er præget af, at der er nogle rigtige store drenge i klassen, og så alle de andre som Stokvad hører til. De seneste års skandalesager med enorme budgetskred inden for byggeriet er samtidig med til at presse branchen både internt og eksternt.

- Historierne om de store overskridelser smitter af nedad i systemet, og derfor er det vigtigt som branche, at vi får fortalt, hvad det er for en værdi, vi bringer. Ingeniørydelser er ikke en vare ligesom i supermarkedet. Den opfattelse skal vi væk fra, så faget får stoltheden og respekten tilbage.

Efter sagerne om overskridelser af budgetter på blandt andet super-sygehusene rundt i landet er de store bygherrer også begyndt at se anderledes på aftalegrundlag og bygningsreglementer, og det udfordrer også mange mindre ingeniørhuse.

- Det er jo ikke det samme at sidde i et af de helt store ingeniørhuse, som at sidde her hos os, og det er altså bare sjovere, når der er tillid mellem parterne - og vi ikke alle sammen jager hinanden, slutter Henrik Krogh Sloth.

Østjysk ingeniørvirksomhed: Vi skal have stoltheden tilbage i vores fag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce