Pli, punktlighed og lækker bil

Limo Group er den eneste limousineservice-virksomhed i Danmark, der også er startet som sådan. De øvrige firmaer i branchen er alle taxa-forretninger, der er hoppet med på vognen. Virksomheden bærer i øvrigt mærket CO2-neutral Transport som den eneste af sin slags i Danmark. Foto: Axel Schütt

Pli, punktlighed og lækker bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Søren Christensen så virksomhedernes behov for transport af kunder, medarbejdere og topledere med et højt serviceniveau før alle andre herhjemme. Det begyndte for mere end 20 år siden, og i dag er Limo Group en vigtig samarbejdspartner for en lang række danske og udenlandske forretninger eller repræsentationer, der skal fra A til B uden svinkeærinder og chauffør-sniksnak.

VIBORG: Søren Christensen har kørt med alt fra præsidenter, premierministre og popstjerner til nogle af verdens rigeste forretningsfolk, menige medarbejdere, rejsemontører - og ja sågar turister i sin sorte Mercedes S350 med det lyse læderinteriør.

Det begyndte mest som en hobby og interesse for store biler, da han i midten af 1990'erne etablerede Viborg Limousine Service, men det handler ikke længere om at køre med brudepar. I stedet voksede det, der i dag er blevet til Limo Group, sammen med efterspørgsel for at fragte kunder, samarbejdspartnere og topledere mellem lufthavne og virksomhed eller til og fra konferencer i forretningsverdenen.

Limo Group var en af Danmarks første af sin slags netop på dette felt og bygger efterhånden på mere end 20 års erfaring. I 2001 opgav Søren Christensen sit faste revisorjob for at udelukkende at ernære sig som chauffør og kørselskoordinator.

- Det var da en hård opvågning fra at få sin faste indkomst til reelt at stå med ingenting ud over de ture, der var i bogen, og du skal altså ikke blive selvstændig for at få mere frihed. I hvert fald ikke de første år. Jeg solgte et produkt, som virksomhederne ikke vidste, at de havde brug for endnu. Dengang bestilte man en taxa eller sørgede selv for transporten, siger han med et smil.

Til lands og i luften

Søren Christensen står han selv for opgaver som chaufførkørsel, fakturering, koordinering, kundebesøg, markedsføring og vask af bilerne.

Limo Group har desuden tilknyttet 15-20 chauffører på freelancebasis, hvoraf han bruger en håndfuld nogenlunde fast, mens flåden består af i alt otte biler - Merdeces S-klasse, Vans og en af Danmarks eneste mini-busser i luksusudgave. Derudover har Søren Christensen samarbejdspartnere i hele landet, som han bruger til at løse opgaver. efter alle behov.

Det gælder både, når Egetæpper samler 200 mennesker fra hele verden i Herning, eller når København er vært for en stor lægekonference med 8000 gæster i hovedstaden. Her stod Limo Group for alle transfers sammen med et rejsebureau, og sammen med de faste kunder løber bookingerne tit op i mere end 300 transfers og ture inden for en 14 dages periode.

For nylig lød bestillingen på en tur for to personer fra Roskilde til Rønne i forbindelse med Folkemødet på Bornholm i privatfly, og så klarer Limo Group selvfølgelig også det.

- Vi er kendt for, at vi kunne løse opgaven. Om det er transport for vigtige VIP-gæster, der skal fra København til Vestjylland, eller når udenlandske fodboldklubber møder danske hold og har brug for busser til både spillere og fans samt privatchauffør til klubpræsidenten, forklarer Søren Christensen.

For eksempel var det Søren Christensen og Co., som tog imod engelske Manchester United på dansk grund tilbage i februar 2016 forud for mødet med FC Midtjylland i Europa League.

Vigtigt at tie stille

Ifølge Søren Christensen bidrager almindelige transfers for virksomheder med 60-70 procent af omsætning, mens 10-15 procent af omsætningen i dag kommer direkte fra udlandet. Her samarbejder Limo Group blandt andet med verdens største privatfly-selskab NetJets, en limousine-portal med speciale i de 1000 største virksomheder i verden og flere store business-rejsebureauer.

Interviewet foregår på en af de faste ventepladser - Radisson Blu Scandinavia Hotel i Aarhus. Søren Christensen er på kundebesøg i byen, inden køreturen senere går til Hamburg.

En anden af Limo Groups Mercedes'er er netop kørt fra samme udgangspunkt. Det forlyder, at passageren hører til blandt verdens 500 mest velhavende personer.

- Det er chaufføren og ikke bilen, der er det afgørende for vores kunder. Bilen skal selvfølgelig være i orden, men de vælger os på grund af vores professionalisme, kvalitet og service. Det handler om pli i forhold til at kunne tie stille under turen og fornemme, hvem det er der holder en eventuel samtale i gang. Det skal altid være på kundens præmisser, og når du kører med de største CEOs i Danmark, så bruger de for det meste tiden i bilen på at arbejde, snakke i telefon og så videre, fortæller Søren Christensen og fortsætter:

- Jeg var fast chauffør for den tidligere nationalbankdirektør Bodil Nybo Andersen, når hun var i Jylland, og hun fortalte mig, at det netop var grunden til, at hun valgte mig. Jeg har også prøvet at køre med en anden kunde fra Ringkøbing til København, hvor det eneste ord vi udvekslede var goddag.

- Og så handler det om punktlighed. Kunden kan altid være sikker på, at alle tider bliver overholdt, og det er altså bedre at møde op med en ikke helt renvasket bil end ikke at komme til tiden, hvis du skal vælge.

Mellem kongelige og statsmænd

Listen over prominente passagerer er alenlang. De største kunstnernavne på Smukfest i Skanderborg eller i Boxen i Herning bliver typisk hentet og bragt af Limo Groups biler. Katy Perry, Justin Bieber og Rihanna for blot at nævne nogle få.

Bill Clinton, Al Gore og Kofi Annan er andre fra den politiske scene, mens Søren Christensen ligeledes har været royal chauffør for HM Dronning Margrethe, HKH Kronprins Frederik og HKH Prins Joachim.

Her spiller sikkerhed en afgørende rolle. Limo Groups chauffører er godkendte af PET og gennemgår hvert år Rigspolitiets kørekursus, og Udenrigsministeriet har siden 1999 været i den faste del af kundekartoteket.

Derfor havde Limo Group for eksempel tre biler med i kortegen under Præsident Barack Obamas amerikanske præsidentbesøg i Danmark i 2009 og under besøget af Japans premierminister i fjor.

Søren Christensen kunne aldrig drømme om at spørge om en autograf eller selfie. Det ligger langt uden for den professionelle sfære. Til gengæld kan der godt falde sjove oplevelser af til chaufføren.

- Jeg har kørt flere private ture for den tidligere norske statsminister Jens Stoltenberg og hans hustru, og de spurgte engang, om vi ikke kunne tage et billede foran bilen. Det gjorde vi, og så sendte de billedet til mig efterfølgende. Og efter det japanske statsbesøg blev jeg inviteret til reception i ambassadørens private bolig i anledning af den japanske konges fødselsdag.

- Det skulle fejres, og hvad gør man så, når man er fra Jylland? Jeg tog en flaske champagne med og var den eneste, der havde en gave med, så ambassadøren vidste nærmest ikke, hvor han skulle gøre af den, da han fik den, men jeg fik et personligt brev efterfølgende, hvor han takkede for champagnen, siger Søren Christensen.

Perfektionistisk administrator

Søren Christensen har været oppe på at køre 120.000 kilometer om året. Et personligt antal, som han forsøger at holde nede, for selv om han godt kan lide at sidde bag rattet, så nyder han også at stå for planlægningen og koordineringen på vegne af kunderne.

- Jeg er meget perfektionistisk og begyndte for fem-seks år siden at bygge mit eget online-bookingsystem sammen med en programmør, fordi jeg ikke synes, at det, der var på markedet, fungerede godt nok. Det skal først og fremmest være nemt for kunderne at booke ture ind, og de kan senest ét døgn i forvejen se, hvem der er dagens chauffør. Samtidig bruger jeg systemet til faktureringer, flådestyring og godkendelser.

- Prismæssigt synes jeg, at vi er konkurrencedygtige, og det har kunderne fundet ud af. Derfor kører vi også ofte med virksomhedernes egne ansatte. Vi er en smule dyrere end, hvad det koster at bestille en taxa, men det er ikke gange tre eller noget i den stil, forklarer Søren Christensen.

Han tror også på, at virksomhederne vil holde fast i limousine-servicen i en fremtid med for eksempel selvkørende biler:

- Der vil stadig være behov for, at der sidder en chauffør ved rattet, når planerne nogle gange ændrer sig, og så længe vi holder os til det, som vi er gode til - og det er den gode service.

Pli, punktlighed og lækker bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce