Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sådan kan det gøres: Fjølner følger med tiden


Sådan kan det gøres: Fjølner følger med tiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I mere end 40 år har Fjølner på Sct. Mathias Gade i Viborg budt viborgensere og udenbys gæster inden for i en specialbutik, der er en verden - et virvar - af tekstiler, stoffer og sytråd i kilometervis. Det er stadig Uffe Fjølner, der driver butikken, og den 71-årige indehaver synes sådan set ikke, at det nogensinde - trods de skiftende tider - for alvor har været svært at gøre forretning på den viborgensiske gågade. Måske skyldes det ganske simpelt, at han holder af det, han beskæftiger sig med.

1
Uffe Fjølner har ejet tekstilforretningen Fjølner i Viborg i flere årtier, og den 71-årige knokler stadig på fuld tid. Foto: Morten Stricker

- Butikken er 46 år gammel, og det er kun muligt, når man har nogle kunder, som godt kan lide at komme her. Det kommer helt an på kunderne. Vi har ramt noget, som åbenbart er langtidsholdbart. Det har ikke været svært at klare sig, måske fordi at vi har forstand på det, vi handler med. Mange butikker fra dengang, vi åbnede, eksisterer ikke mere.

2
Fjølner er en af de butikker, der "altid" har ligget i gågaden i Viborg.

- Udover mig selv og min kone har vi ikke længere nogle ansatte, som har været med siden starten, men der er mange, som har været her igennem mange år. Når vi ansætter medarbejdere, kigger vi på faglighed og på fremtoning. De skal have kendskab til det, vi handler med, og desuden skal de have et behageligt væsen. Jeg mener, at vi har klaret den, fordi vi har de rigtige varer og fagligt har forstand på det, vi handler med.

3

- Forretningen er en anden, end den var i begyndelsen, og det er vigtigt at følge med inden for vores branche, og det gør vi. Moden skifter, og det gør varerne også. Vi sælger mest af kjolevarer til den kommende sæson. Den største forandring er nok, overordnet set, at man syr af lyst, og fordi man godt kan lide at arbejde med materialerne og selv frembringe nogle ting. For 46 år siden var det at spare penge også en del af indkøbsmønsteret, men det er ikke det samme i dag.

4

- Vi oprettede en webshop i 2004, og den er en del af butikken. Den er vigtig i dag. Mit indtryk er, at kunderne, som bor i byen, oftest orienterer sig på nettet, og så kommer de ind i butikken og køber varerne, men via web-siden sælger vi jo til hele verden.

5

- Jeg er her selv på fuld tid, og den primære årsag til det er, at jeg godt kan lide at beskæftige mig med det, jeg arbejder med. Det har jeg altid været glad for.