Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sådan kan det gøres: Giv ekstra service og hold fast ved konceptet

Flemming Johansen, krovært på Bagenkop Kro.

Sådan kan det gøres: Giv ekstra service og hold fast ved konceptet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bagenkop Kro på Langeland har gennem ti år udvidet fra seks til 45 hotelværelser. Og belægningsprocenten er i top. Krovært Flemming Jensen giver her et bud på, hvordan krodrift bliver en succes.

Siden Marianne Lundtoft og Flemming Johansen åbnede Bagenkop Kro for ti år siden har kroen haft masser af såvel spisende som overnattende gæster. Især inden for de sidste fem år har der været reservationer langt ud i fremtiden. Flemming Johansen giver her sit bud på, hvorfor kroen ikke bare har overlevet, men haft fremgang, når så mange andre danske kroer har måttet lukke.

1)

Vores koncept har fra første dag været, at vi benytter vores placering tæt på Bagenkop Fiskerihavn. Det betyder, at vi først og fremmest serverer frisk fisk. Primært fra havnen, hvor vi altid kan få fat i frisk torsk og rødspætter og i mange tilfælde også anden fisk. Aftenens buffetbord er faktisk udelukkende fisk. Men i starten ville gæsterne gerne også have kødretter. I løbet af de ti år er der kommet meget større fokus på fisk, så nu sælger vi næsten kun fisk.

2)

At drive kro et sted som Bagenkop betyder, at vi stort set aldrig  holder fri. For kommer folk først helt her ned på Sydlangeland for at konstatere, at der ikke er noget, der har åbent, så kommer de aldrig igen. Hvis vi er det eneste spisested her, forpligter det os til at holde åbent. Efter efterårsferien og til påske vil vi nu holde to ugentlige fridage - søndag og mandag.

3)

Mad er ikke helt nok. Der skal også være et sted at sove, når man først har fået publikum til Bagenkop. Vi har på de ti år udvidet kapaciteten fra seks dobbelværelser til 45. Og vores belægningsprocent er over 80. Men det kræver ordentlige faciliteter og ikke mindst gode, loyale medarbejdere.

 

4)

Mange gamle kroer er ikke blevet renoveret. Gæsterne vil gerne sidde på en gammel, historisk kro, men ikke et sted, hvor der lugter gammelt, hvor interiøret er smusket og tilrøget. Vi gik grundig til værks, da vi istandsatte kroen og har masser af langelandsk kunst på væggene.

5)

At kunne agere turistkontor er også en del af et kroværtspars opgaver. Min kone, Marianne, fortæller gerne om de langelandske kunstnere og gør opmærksom på seværdigheder som f.eks. De Langelandske Kunsttårne, Bagenkop Kunsthal og kunstner-gallerier. Selv sidder jeg bl.a. i bestyrelsen for Bagenkops mye museum, Fiskeriets Hus, så jeg viser gerne gæsterne rundt eller anbefaler en tur til Koldkrigsmuseum Langeland. Den service er nødvendig, for selv om gæsterne måske har forberedt sig hjemmefra, er der alligevel så mange muligheder, de overser. Reaktionen er da også, at alle bliver meget positivt overraskede over, hvad øen kan tilbyde.