Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Shipping-slagsmål er endt i akavet krammer: Rederi rykker til Aarhus i 2019

Royal Arctic Line vil flytte sine aktiviteter her fra Grønlandshavnen i Aalborg Havn til containerhavnen i Aarhus. Arkivfoto: Henning Bagger/Scanpix

Shipping-slagsmål er endt i akavet krammer: Rederi rykker til Aarhus i 2019

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Royal Arctic Line holder fast i flyttedato. Rederiet vil til Aarhus i 2019.

AARHUS: Følelser. Prestige. Penge. Arbejdspladser. Det handler om meget mere end bare de containere, der skal fragtes over Atlanterhavet.

Derfor vakte det jubelscener i Aarhus og tilsvarende ramaskrig i Aalborg, da rederiet Royal Arctic Line (RAL) i juni besluttede, at man efter mere end 45 år med fast base på Aalborg Havn ville flytte alle aktiviteter i Grønlands-handlen 100 kilometer længere mod syd til Aarhus Havn.

Blandt andet for at høste en række stordriftsfordele. Men også af mere praktiske grunde, idet rederiets nye skibe simpelthen er for store til at besejle Aalborg Havn.

På landets største containerhavn i Aarhus, står man på kajkanten med åbne arme. Her har man allerede alt klar til Royal Arctic Lines rykind.

Spørgsmålet er bare, hvornår det bliver?

Rådmand: Det er et lille stykke danmarkshistorie
Royal Arctic Line
  • Royal Arctic Line er et grønlandsk rederi, som blev stiftet i 1993 (inden da hed det Den Kongelige Grønlandske Handel og KNI).
  • Rederiet er ejet af Grønlands Selvstyre og bliver kaldt livsnerven til Grønland, da man står for forsyningen af varer til de 56.000 indbyggere.
  • Royal Arctic Line driver 13 havne i Grønland, og rederiets flåde består af 12 skibe.
  • I 2019 får RAL sammen med det islandske rederi Eimpskib sit hidtil største oceanskib med en containerkapacitet på 2.150 TEU. Skibet er 180 meter langt og 31 meter bredt.
  • Driver datterselskaberne: Royal Arctic Logistics, Royal Arctic Bygdeservice, Arctic Umiaq Line og Arctic Base Supply.
  • Rederiet leverede i 2016 det bedste regnskab i rederiets historie med et overskud på ca. 143 millioner kroner før skat (2015: 91 millioner) og ca. 98 millioner kroner efter skat (2015: 63 millioner).


Kilde: Royal Arctic Line

Formand: Vi kommer til Aarhus i 2019

Fronterne mellem Royal Arctic Line og Aalborg Havn har været trukket skarpt op siden RAL i juni meldte offentligt ud, at rederiet ønsker at flytte til Aarhus allerede i 2019.

RAL er nemlig bundet op på en aftale med Aalborg Havn, der løber indtil 2022. Og Aalborg Havn har mødt flytteplanerne med et erstatningskrav på 200 millioner kroner, hvis Grønlands livline forlader byen før tid.

Torsdag i denne uge satte parterne sig så til forhandlingsbordet. Og noget overraskende ser det ud til, at man allerede er nået til enighed et langt stykke hen ad vejen.

Fredag fastslog Royal Arctic Lines bestyrelsesformand, Kuno Fecker, at rederiet flytter til Aarhus i 2019. Det skete i en mail til mediet shippingwatch.dk, hvor formanden kunne fortælle, at RAL og Aalborg Havn, er blevet enige om et kompromis.

Detaljerne er ikke helt på plads. Men kompromiset betyder formentlig, at der indgås en helt ny aftale, hvor Royal Arctic Line kan stævne ud fra Aarhus allerede i 2019.

Til gengæld skal Royal Actic Line garantere Aalborg Havn en vis besejling helt frem til 2025.

- Vi forlader Aalborg, men det skal ske i ro og fordragelighed, og derfor er vi glade for resultatet af mødet, siger Royal Arctic Lines administrerende direktør, Verner Hammeken til Nordjyske.

Arbejder ydmygt og benhårdt

På Aarhus Havn følger man udviklingen med interesse.

- I min optik er det helt naturligt, at parterne nu mødes og forsøger at indgå en aftale. Det blander vi os ikke i, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen til Århus Stiftstidende.

Spiller det ikke en rolle for Aarhus Havn, om det bliver i 2019 eller 2022?

- Jo selvfølgelig. Hvis jeg skal forholde mig til de indikationer, der er blevet meldt ud i pressen i løbet af det seneste døgn, ser det jo ud til, at Royal Arctic Line ønsker at besejle Aarhus fra sommeren 2019. Det er det, vi i al ydmyghed arbejder benhårdt og uforandret efter.

Århus Stiftstidende har forgæves forsøgt at træffe adm. direktør i Royal Arctic Line, Verner Hammelken, til en kommentar.