Succesfuld forretning: Service? Det har vi altså ikke her...

Brian Reenberg etablerede Billig Blomst i 1989. I første omgang med fokus udelukkende på engrossalg, og for 20 år siden tog han tilløb til det, der er forretningsgrundlaget i dag, da han åbnede op for salg af billige blomster på en parkeringspladsen ved Gasa i Aarhus. Salget foregik efterhånden hver weekend, og i marts 2019 er det syv år siden, at Brian Reenberg åbnede sin forretning med salg til private kunder året rundt. Arkivfoto: Axel Schütt

Succesfuld forretning: Service? Det har vi altså ikke her...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hos Billig Blomst er det først og fremmest prisen, der er i centrum. Udvalget er enormt - fra batterier til buketter - og virksomheden står selv for importen.

RANDERS/AARHUS: Brian Reenberg - indehaver af Billig Blomst - smiler, da tankerne strejfer en mail fra en kunde, som ville klage over servicen i hans forretninger.

- Jeg skrev pænt tilbage, at mine ansatte altså er instrueret i ikke at yde service til kunderne. Det havde vi en fin korrespondance om, siger han med et endnu større smil.

- I vores koncept er prisen altid i centrum. Varerne skal være i orden - og til den rigtige pris. Butikkerne skal bugne af varer - både de store partier og de mere specielle af slagsen - og for kunderne er der tale om høflig selvbetjening. Hvis et spørgsmål for eksempel drejer sig om, hvor stor en krukke er i diameter, så kan kunden låne et målebånd til selv at måle efter. Vi har ikke en masse ansatte til at løbe rundt i butikkerne, for vores avance er ikke baseret på, at kunderne får en personlig shopper med i købet, forklarer Brian Reenberg.

De tre butikker i Aarhus, Aalborg og Randers tæller cirka 70 fuldtidsansatte i en 40-20-10 fordeling. Af samme årsag har Billig Blomst efter sommerferien arbejdet på, at der nu er beskrivelser ved alle varer, ligesom der følger pleje-vejledninger med alle planter.

Kunderne bestemmer prisen

Når varerne bliver købt hjem direkte fra producenter i Sydeuropa eller Fjernøsten, så har Brian Reenberg også altid slutprisen for øje.

- Vi importerer selv vores varer, og hvis jeg for eksempel står med en krukke i hånden i Vietnam hos producenten, så forhandler jeg ud fra, hvad prisen skal være hjemme i butikken, og så regner jeg baglæns derfra for at finde ud af, hvad partiet samlet set skal koste. På den måde er det kunderne, der udstikker prisen og ikke producenten, og forskellen på at ramme den rigtige pris af en vare kan variere fra 25 containere til fire lag i salget, siger Brian Reenberg.

Direktør Peter Bomholt tilføjer, at Billig Blomst er en omstillingsparat organisation i forhold til leverandørerne. Det er ifølge direktøren forretningens absolut største styrke:

- Vi planlægger ikke nødvendigvis langt ud i fremtiden. Vi kan tage en vare hjem om formiddagen, og så begynde at sælge den i butikkerne allerede om eftermiddagen samme dag. For nylig afviste et kæmpe-supermarked i Sverige for eksempel på dagen et stort parti julestjerner, fordi de var for høje eller noget i den stil, og så kontaktede producenten i stedet os, om vi ville sælge dem.

Succesfuld forretning: Service? Det har vi altså ikke her...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce