Truet af lukning: Dansk Erhverv opfordrer København til at redde vandflyver

Vandflyveren mellem Aarhus og København er truet af lukning. Københavns Kommune opfordres til at komme i gang med at løse problemerne, så ruten kan fortsætte. Pressefoto

Truet af lukning: Dansk Erhverv opfordrer København til at redde vandflyver

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vandflyveren mellem Danmarks to største byer risikerer at lukke på grund af manglende tilladelse. Dansk Erhvervs administrerende direktør Brian Mikkelsen opfordrer København til at få løst problemerne, så ruten kan fortsætte.

AARHUS: Det var med åbne arme og begejstring, at vandflyveren mellem København og Aarhus blev modtaget for godt to år siden, efter at forskellige erhvervsfolk i årevis havde forsøgt at gøre ruten mellem landets to største byer til virkelighed. Nu kan vandflyveren være på vej til at lukke, fordi det endnu ikke er lykkedes at lande en ny godkendelse fra Københavns Kommune.

At det er kommet så vidt, er simpelthen for dårligt, lyder det fra Dansk Erhvervs administrerende direktør Brian Mikkelsen. Han har løbende været i dialog med kommunen om sagen og efterlyser, at der hurtigst muligt kommer en løsning, der sikrer ruten.

Det skriver Berlingske Business.

- Vi skal fremme mobiliteten for erhvervsliv og almindelige mennesker, og det er den vandflyver et fantastisk symbol på, siger han til avisen.

Støjer for meget for København

Siden åbningen i foråret 2016 har Nordic Seaplanes fløjet på en treårig tilladelse. Den er endnu ikke erstattet af en permanent tilladelse.

I begyndelsen af 2017 søgte Nordic Seaplanes Kystdirektoratet, Trafik- og Byggestyrelsen samt miljømyndighederne i København og Aarhus - om tilladelse til at indsætte endnu et fly på ruten, men fik i september i fjor afslag fra Københavns Kommune.

Afslaget begrundes blandt andet med, at vandflyveren støjer for meget i København. Københavns Kommune mener, at selskabet mangler at belyse støjen, men selskabet er kommet med nye støjoplysninger, der ifølge Lasse Rungholm holder sig inden for grænsen på 45 decibel, oplyser Berlingske Business.

Derfor risikerer vandflyveren at lukke, når den midlertidige tilladelse udløber 29. marts 2019.

København bør lære af Aarhus

Brian Mikkelsen mener er der stor forskel på, hvordan flyveren behandles i Aarhus og København.

- Aarhus Kommune gør alt, hvad de kan, og er fleksible. Det er noget andet i København. Overborgmesteren er positiv nok, men så bliver det ødelagt nede i teknik og miljø (forvaltningen, red.). Hvis vi virkelig skal gøre noget gøre godt for erhvervslivet i København, skal man ikke blokere for en rute, der gør det muligt at flyve mellem de to byer på under en time, siger Brian Mikkelsen til Berlinske Business.

Centerchef i Københavns Kommune Rikke Voss Hvelplund afviser over for Berlingske Business, at kommunen er skyld i, at der endnu ikke er fundet en løsning på en udvidelse af ruten. Med hensyn til den midlertidige løsning, er hun klar til at strække sig for en løsning.

Rikke Hvelplund afviser samtidig kritikken af Københavns Kommunes sagsbehandling.

- Jeg skal ikke tage stilling til, hvad der er gjort i Aarhus, men det er to vidt forskellige situationer. Man er nødt til at flyve ind over København, når flyveren kommer fra Aarhus. Det er man ikke, når man skal lande i Aarhus, siger Rikke Voss Hvelplund til Berlingske Business.

Truet af lukning: Dansk Erhverv opfordrer København til at redde vandflyver

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce