Ung tømrermesters forretning vokser derudaf

- Jeg vil hellere give 10.000 for at udbedre en tvist end at vinde 100.000 i en retssag og så få dårlig omtale. For vi lever af god omtale, vi lever ikke af avisannoncer og alt muligt andet. Det får vi ikke nye kunder af. Det får vi gennem vores netværk, siger Mathias Rytter. Foto: Jørgen Høg

Ung tømrermesters forretning vokser derudaf

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På 12 år har Mathias Rytter skabt en virksomhed i en landsby uden for Grenaa med 30 ansatte. Den 36-årige tømrer begyndte for sig selv som 24-årig. Vejen til fortsat vækst er belagt med kundepleje og god service.

TRUSTRUP: Mathias Rytter tager imod i det nye domicil for Rytters Tømrerfirma ApS, godt ti km uden for Grenaa. Det stod færdigt sidste efterår, og han har lavet det selv.

Den 36-årige direktør vil egentlig helst bare kaldes for tømrer, for det er det, han er, og håndværk er en æressag.

Det skal vi uddybe lidt senere.

Han gik ud af 9. klasse, det vil sige efter et par måneder i 10. fik han nok og ville bruge sine hænder. Kom i lære som 16-årig, og i 2003 stod han med sit svendebrev fra Ålsrode Tømrerfirma, blev rejsemontør, indtil han besluttede sig for at etablere sin egen virksomhed i januar 2007.

Siden er det gået lige så stille fremad, ikke engang finanskrisen kom i vejen.

- Jeg satsede fra starten på at få min egen kundekreds her i området, og det gik så rimelig stærkt, siger Mathias Rytter.

Det var lige i slutningen af de gode tider, og så kom 2008 med finanskrisen, men den gjorde ingen skade på den nyetablerede iværksætter.

- Jeg har ikke oplevet det store, men hvis jeg havde været, hvor jeg er nu og kom ind i finanskrisen, så ville jeg kunne mærke det. Men jeg var i en opstartsfase, og mens alle de store firmaer havde problemer, bemærkede jeg det ikke, for jeg havde det svært nok i forvejen. Vi voksede og fik flere medarbejdere.

Rytters Tømrerfirma
Etableret januar 2007 i Lyngby på Djursland af Mathias Rytter.Han driver også virksomheden Rytters Tagpap.

I dag beskæftiger virksomheden ca. 30 ansatte.
Mathias Rytter har selv stået for at opføre virksomhedens domicil på Nygårdsvej i Trustrup, hvor bogholderi, ledelse, tømrersvende og lærlinge har hovedkvarter. Foto: Jørgen Høg
Mathias Rytter har selv stået for at opføre virksomhedens domicil på Nygårdsvej i Trustrup, hvor bogholderi, ledelse, tømrersvende og lærlinge har hovedkvarter. Foto: Jørgen Høg

En omgængelig type

Årsagen til at Mathias Rytter var i stand til at manøvrere helskindet gennem krisen skal findes i selve den dna, som Mathias Rytter er bygget af.

- Succesen skyldes jo nok, at vi gjorde det rigtige, siger Mathias Rytter beskedent og uddyber:

- Service er et vidt begreb. For mig er service at gøre arbejdet ordentligt, man kommer til tiden og overholde aftaler og leverer et godt stykke arbejde.

- Desuden tror jeg, at jeg er rimelig omgængelig. Det når man langt med. Hvis man så også er ærlig og leverer, når man langt.

Men gør alle ikke det da?

- Det tror de selv, de gør. Da jeg startede i 2007, var der bare her på egnen måske 20-25, der startede op inden for tre-fire år. Tømrere, murere, entreprenører. Der er ikke andet end et par stykker tilbage.

Hvorfor tror du ikke, der er det?

- De er blevet sorteret fra på alle mulige måder. Nogle er sorteret fra, fordi de ikke kan overskue det, at etablere forretning er jo ikke en dans på roser. Og nogen er sorteret fra af kunderne, fordi de har været for dårlige. Man skal være vedholdende, og man skal være reel, og man skal være både heldig og dygtig, siger han.

Mathias Rytter. Foto: Jørgen Høg
Mathias Rytter. Foto: Jørgen Høg

Opkøb af lokalt firma

I dag sidder Mathias Rytter som chef for snart 30 ansatte, han er netop i færd med at opkøbe et lokalt tømrerfirma med fem medarbejdere, og han erkender, at det er meget anderledes at være leder end at være tømrer, men uanset om man skal udøve ledelse, ordne regnskab eller udføre tømrerarbejde, skal man være omhyggelig.

- De seneste år har vi haft gode tider, vi er langt ude af finanskrisen, så det har været gunstige forhold, men derfor skal du stadigvæk gøre tingene ordentligt, uanset om du skal save et bræt over, eller om du skal håndtere medarbejdere eller kunder. Jeg er perfektionist på mange måder. Lige meget hvad jeg gør, så er jeg et ordensmenneske.

Orden og kundeservice er et mantra, og Mathias Rytter giver et eksempel med en kunde, der ikke var tilfreds med et stykke arbejde. Det kostede ham 400.000 kroner at få gjort kunden tilfreds.

- I dag er han superambassadør for os, men han var utilfreds, og det kan jeg godt forstå, vi havde for travlt og stillede med for dårlige medarbejdere.

- Jeg vil hellere give 10.000 for at udbedre en tvist end at vinde 100.000 i en retssag og så få dårlig omtale. For vi lever af god omtale, vi lever ikke af avisannoncer og alt muligt andet. Det får vi ikke nye kunder af. Det får vi gennem vores netværk.

- Det vigtigste er, at folk kan lide os. Jeg bryder mig ikke om, at folk ikke kan lide os. Hvis der er et eller andet problem, så forsøger jeg at tage hånd om det, for jeg dur ikke til ting, der ikke er i orden, siger Mathias Rytter og erkender, at det sværeste som chef er at acceptere, at man ikke har kontrol over alting.

- Det er ikke svært at afgive opgaver, det er svært ikke at have føling med det hele. Og det har jeg ikke længere.

Udvikling eller afvikling

Iværksætteren, der kun har gået i skole i ni år, har løbende været på lederkursus, og der har han lært, at hvis ikke man udvikler sig, så afvikler man. Det passer meget godt til Mathias Rytters dna.

- Sådan har vi gjort hele vejen igennem. Vi har aldrig stået helt stille og sagt, at nu er vi 10, og det vil vi være de næste 10 år. For jeg er aldrig godt tilfreds. Hvis nogen siger, hvis man tjener 100.000 om året på bundlinjen, er det så ikke godt nok. Men det er jo ikke godt nok.

De seneste år har Rytters Tømrerfirma skabt overskud på bundlinjen, men Mathias Rytter erkender, at han aldrig bliver helt tilfreds, og det også svært at sætte en egentlig målsætning.

- Hvis bare jeg vidste det. Vi har forsøgt at lave strategier og alt sådan noget for firmaet, men det er jeg simpelthen ikke dygtig nok til. Jeg kan godt se det smarte ved at have en strategi, men vi er praktikere. Vi er ikke akademisk uddannede, og vi sidder ikke og laver visioner og strategier. Vi har nogle konkrete mål, vi gerne vil nå.

Målet er at skabe et resultat på seks-syv procent af omsætningen til bundlinjen, og det er man på vej til i indeværende regnskabsår.

- Strategisk skal vi blive ved med at udvikle os for ikke at gå i stå. Men vi skal ikke udvikle os hurtigere, end vi kan følge med. Både rent ledelsesmæssigt her på kontoret, men også økonomisk. Vi kunne åbne en afdeling i Aarhus, og så kunne vi lynhurtigt få 25 mand derude, men så ville vi ikke kunne følge med. Økonomien ville ikke kunne følge med, og ledelsen og jeg ville ikke kunne følge med. Så ville det løbe helt af fra mig, og det er mit kontrolgén ikke gearet til.

Virksomhedskonsulent ansat

Mathias Rytter erkender, at han måske nok har talent for at udvikle og opbygge en forretning, men der er også et uudnyttet potentiale.

- Jeg er ikke tilfreds endnu, i hvert fald ikke økonomisk set. Med vores kundeportefølje, de gunstige tider og vores nye fysiske rammer er der potentiale for at få meget mere ud af det her firma.

Han har således ansat en ekstern virksomhedskonsulent, der kommer et par gange om måneden. En form for erstatning for en bestyrelse.

Virksomhedskonsulentens opgave er at hjælpe med at optimere arbejdsprocesser, både på kontoret og i marken. Struktur, sagsstyring, registrering af timer, økonomisk overblik. Digitalisering.

Med flere end 300 kunder i porteføljen er der behov for struktur. Det skal være med til at skabe en mere stabil indtjening. Målet er ikke at være flere ansatte, et mål er at blive bedre til at tjene penge på de aktuelle medarbejdere.

Stabil indtjening er en udfordring, for håndværksbranchen er bare svær, erkender Mathias Rytter, for man er nødt til at arbejde med en meget større fejlmargin.

- Jeg er tilfreds, når jeg synes, jeg har lukket alle de huller, hvor man kan se, hvordan pengene bare fosser ud. Det er dem, der er ekstremt svære at lukke. Og det tror jeg ikke, jeg er den eneste, der forsøger i min branche. Det gør vi alle sammen.

Ung tømrermesters forretning vokser derudaf

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce