Et nyt skridt mod et trinbræt

I Laurbjerg er der stadig ønske om at få genåbnet stationen. Arkivfoto: Martin Ballund


Et nyt skridt mod et trinbræt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Laurbjerg afventer analyse fra DTU Transport.

Lys forude.

Sådan tolker formanden for 'Borgergruppen trinbræt tilbage til Laurbjerg', Birgit Liin det brev, som hun forleden fik fra transportminister Hans Chr. Schmidt (V), hvor han skriver at kommende drøftelser af mulige stationsåbninger bør omfatte både Laurbjerg og Stilling stationer, og at man nu afventer en undersøgelse fra DTU Transport.

Brevet er et svar på hendes spørgsmål om, hvorvidt genåbning af Stilling Station er en sag for sig eller, om der er planer om at genåbne både Stilling og Laurbjerg. Og Birgit Liin kæmper som bekendt fortsat for genåbning af trinbrættet og har været i kontakt med transportministeren flere gange.

»Analysen af effekterne af stationsåbninger på hovedbanestrækningen i Østjylland, herunder med særlig fokus på mulige stationer i netop Laurbjerg og Stilling, er igangsat af DTU Transport,« skriver han i brevet.

»Jeg mener, at de kommende drøftelser bør finde sted på et så oplyst grundlag som muligt. Jeg vil derfor afvente analysen fra DTU Transport, inden jeg indkalder til drøftelser,« tilføjer transportministeren.

Birgit Liin glæder sig meget over brevet, fordi der nu er fremskridt i sagen.

»Det betyder, at arbejdet med effektanalysen er sat i gang. Analysen handler om kapaciteten på strækningen, idet Trafikstyrelsen tidligere har sagt, at der kan være kapacitets-mæssige problemer ved at standse i Laurbjerg, dette er dog ikke blevet dokumenteret. Vi ser derfor frem til at få spørgsmålet ordentligt belyst. Samtidig vil analysen handle om de passagermæssige effekter ved en standsning,« siger hun.

»Når analysen er færdig - formodentlig efter sommerferien, indkalder transportministeren til politiske drøftelser med transportordførerne i Folketinget om mulige stationsåbninger. Laurbjerg vil indgå i disse drøftelser, og det er særdeles positivt,« siger Birgit Liin.

Arbejdet med at få genåbnet Laurbjerg Station har stået på længe, og adskillige tranportministre har besøgt stedet, og lige så mange argumenter for ikke at genåbne stationen har været fremført. Et argument var, at det krævede helt nye spor for, at toget kunne standse, og et andet var, at en standsning i Laurbjerg ville forlænge rejsetiden for de øvrige passagerer.

Men nu er der altså gang i den såkaldt effektanalyse, som DTU laver,og det kan man så på borgernes vegne håbe er endnu et skridt mod at beskeden til togpassagerer »næste station Laurbjerg« bliver virkelighed.

Et nyt skridt mod et trinbræt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce