Fortsat kamp for Laurbjerg-trinbræt


Fortsat kamp for Laurbjerg-trinbræt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Birgit Liin stiller spørgsmål ved Trafikstyrelsens rapport.

Selv om Trafikstyrelsen tilsyneladende ikke har intentioner om at genåbne trinbrættet i Laurbjerg, så kæmper de lokale fortsat for sagen.

På vegne af borgergruppen 'Trinbrættet tilbage til Laurbjerg' har Birgit Liin skrevet til Folketingets Transportudvalg og spurgt til den rapport, som Trafikstyrelsen udsendte i foråret.

Borgergruppen mener, at der flere fejl i rapporten. Nu har medlem af transportudvalget Henning Hyllested (Ø) via udvalgets formand Benny Engelbrecht stillet spørgsmål om sagen til transportminister Magnus Heunicke (S). Spørgsmålene tager udgangspunkt i Birgit Liins kritik af den såkaldte Stationsoptimeringsrapport.

»Tidstabet ved eventuel standsning i Laurbjerg beregnes udfra, at Arriva-togene kører med 150 km/timen, men den faktiske fart er 120 km, og det må give et andet tidstab,« siger Birgit Liin.

Hun undrer sig også over, at Trafikstyrelsen angiver, at det koster 15 mio. kr. at åbne stationen, mens prisen i en COWI-rapport er 10,8 mio. kr.

Når det gælder afstanden mellem Langå Station og Laurbjerg mener hun, at der er taget udgangspunkt i for lille et tal. Trafikstyrelsen udmåler afstanden fra Laurbjerg til Langå til ca. fire km i luftlinje, men ifølge Kraks rutevisning er der 7,3 km, altså næsten dobbelt så langt.

»Den korte afstand på fire km betyder også, at der er mindre kundegrundlag for et stoppested i Laurbjerg. Vi er ca. 1.030 borgere i byen, men Trafikstyrelsen regner med 700, og det er en forskel på ca. 50 procent,« siger hun.

Mange busafgange angives som endnu en begrundelse for ikke at åbne trinbrætet, ifølge Trafikstyrelsen er der to buslinjer med 20 afgange på hverdage.

»Men der er ikke taget hensyn til, at disse busser ikke kører aften eller weekend,« lyder det fra Birgit Liin, som selv arbejder i Aarhus og har opgivet at køre med bus på arbejde, fordi der kun køres i dagtimerne. .

Den såkaldte timemodel er tilsyneladende en ny hindring for at åbne et trinbræt. Derfor har Benny Engelbrecht bedt ministeren gøre rede for, hvor mange tog der, når timemodellen er indført, vil køre på strækningen Århus-Randers, og hvorvidt der er så mange tog, at der ikke er plads til et ekstra regionaltogsstop hver halve time i Laurbjerg.

Birgit Liin er meget optimistisk, nu hvor transportudvalget også går ind i sagen.

»Vi bliver ved at kæmpe så længe, der er noget at komme efter. Hvis de på et tidspunk siger, at det ikke kan lade sig gøre, og det er sagligt begrundet, så stopper vi, men sådan føler vi ikke, at det er i øjeblikket,« siger hun.

»Det allervigtigste af det hele er, at Arriva har sagt, at de gerne vil stoppe i Laurbjerg, men det er heller ikke med i rapporten. Og Arrivas tilsagn er med til at få os til at tro på, at det kan lade sig gøre,« siger Birgit Liin.

Fortsat kamp for Laurbjerg-trinbræt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce