Laurbjerg vil også være med i væksten

Birgit Liin er formand for borgergruppen ?Trinbrættet tilbage til Laurbjerg?, og hun forstår ikke, hvorfor Laurbjerg ikke er med i et vækstspor på linje med Thorsø, som har stort set samme afstand til Aarhus. Arkivfoto
Foto: Axel Schütt

Laurbjerg vil også være med i væksten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I kommunens fremtidsplan for 2030 er Laurbjerg fejlagtigt ikke med i områderne med vækstpotentiale, mener borgergruppen »Trinbrættet tilbage til Laurbjerg«.

Kommunens fremtidsplan 'Fremtidens Favrskov 2030' er nyligt sendt i offentlig høring, og i Laurbjerg sidder man tilsyneladende ikke på hænderne, for borgergruppen 'Trinbrættet tilbage til Laurbjerg' er allerede klar med et fyldigt høringssvar.

Det handler først og fremmest om, at man i planen skriver, at Transportministeriet foreløbig ikke vil anbefale en genåbning af stationen i Laurbjerg. Det er ifølge formanden for borgergruppen, Birgit Liin, langt fra korrekt, for lige nu er status, at man afventer resultaterne af en effektanalyse sidst på året, og først herefter går de politiske drøftelser for alvor i gang.

Og hvad har alt det så at gøre med kommunens fremtidsplan, kan man spørge. En hel del, svarer Birgit Liin.

»I planen er der lavet to såkaldte røde vækstbånd, som viser, hvilke byer der har vækstpotentiale. Laurbjerg er ikke med, men det bør vi være, for når trinbrættet kommer, vil der blive større efterspørgsel på boliger, og så skal man sørge for at være klar. Hvis vi kommer bagud på boligfronten, bliver det ikke en succes, og er vi ikke med i vækstbåndet, sender det et forkert signal, nemlig at kommunen ikke understøtter væksten i Laurbjerg,« siger hun.

Birgit Liin mener, at Laurbjerg bør være med på samme måde, som Thorsø er det, der ligger cirka 35 kilometer fra Aarhus for enden af det ene vækstspor Lading-Hammel-Thorsø.

»Vi ligger i samme afstand fra Aarhus for enden af det andet vækstspor Søften-Hinnerup-Hadsten og forstår ikke helt, hvorfor man har valgt at stoppe det spor tidligere,« siger hun.

Trinbræt er base for vækst

Birgit Liin er helt klar over, at punkterne i borgergruppens høringssvar forudsætter, at trinbrættet i Laurbjerg bliver en realitet.

»Sådan gør man jo også, når man planlægger i forhold til for eksempel rute 26, E45 eller letbanen. E45 kommer nok først, mens de andre emner har lange udsigter. Til gengæld afgøres Laurbjergs trinbræts fremtid nok inden for et år, og vi bliver nødt til i vores planlægning at regne med, at det kommer,« siger hun.

Men hvad så, hvis det ikke gør?

»Så har vi en ny situation. En situation, hvor vi stadig gerne vil vækste, men hvor basen for den vækst, vi i virkeligheden gerne vil, er væk. Vi kan for eksempel se i Hinnerup, hvor stor en betydning det har haft, at toget igen standser der. I andre byer, hvor der er åbnet stationer, ser man også en befolkningstilvækst og en stigning i boligpriserne på op til otte procent. Så infrastrukturen er bare bærende for vores udvikling i Laurbjerg,« konstaterer Birgit Liin.

Kommunens fremtidsplan 'Fremtidens Favrskov 2030' er i høring frem til 1. august 2016.

Laurbjerg vil også være med i væksten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce