Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Optimisme for Hinnerups fremtid

Hinnerup Kro skal væltes og give plads til nyt boligyggeri i flere etager. Arkivfoto: Kim Haugaard

Optimisme for Hinnerups fremtid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Arbejdet med Letbane-linieføring og Midtbyplanen fortsætter.

HINNERUP: - Se nu at få den gamle kro revet ned, hellere i dag end i morgen, og lad os få bygget noget nyt der.

Sådan lød det fra Peder Meyhoff (EL), da byrådet tirsdag aften havde to store sager om Hinnerups fremtid - linieføringen for letbanen og Hinnerup Midtbyplan - på dagsordenen.

I sagen om letbanen skulle byrådet vælge alternativer til linieføringen, og det endte med to muligheder, at letbanen enten kører fra Århusvej ad Ådalsvej og så enten ad Adeline Genéesvej eller ad Ådalsvej til Jernbanegade. På Ådalsvej skal man så vælge om trachéet skal ligge i syd- eller nordsiden af vejen.

Så reelt er der tre muligheder for en linieføring, som nu skal ud i en såkaldt VVM-undersøgelse.

Hele projektet med at føre letbanen fra Søften til Hinnerup koster mellem 600-700 mio. kr. Prisen på at føre den ad Adeline Genéevej er 79 mio. kr., mens en løsning ad Ådalsvej og ud i Jernbanegade koster 131 mio. kr.

Flere lod forstå, at prisforskellen kan være afgørende, når man skal vælge den endelige linieføring.

Asbest forsinker nedrivning

Midtbyplanen

Formanden for Teknik og miljøudvalget Kurt Andreasen (V) slog fast, at selv om etableringen af letbanen ligger et stykke ude i fremtiden, så er det vigtigt at få linieføringen på plads i forhold til det nye byggeri mellem Hinnerup Station og Hinnerup Kro, så der ikke bygges nyt på steder, hvor der senere skal anlægges en letbane.

På mødet frigav byrådet 250.000 kr. til udarbejdelse af visualiseringer af Hinnerup Midtbyplan, som forbereder boligbyggeri i det centrale Hinnerup.

Gennem de seneste årtier har Hinnerup så at sige været udsat for mere eller mindre tilfældig planlægning, og derfor glædede blandt andet Erling Kvist Andersen (S) sig over, at der nu er udsigt til en samlet plan, og at den bliver færdig allerede i år.

- Der er behov for en styret udvikling, men i en 150 år gammel by kan det ikke undgås at få konsekvenser for borgerne. Planerne har givet bekymring, derfor er det positivt, at forvaltningen har været i direkte dialog med borgerne, så de kan få en hurtig afklaring. Ti måneder er kort tid for så omfattende en plan, sagde han med henvisning til at Hinnerup Midtbyplan forventes færdig i år.

- Vi skal tilvejebringe et godt grundlag for letbanen. Dernæst skal der laves lobbyarbejde på Christiansborg, og hvis det gøres rigtigt, så kan der afsættes penge til en letbane.
Anders G. Christensen (V).

Gågade

Peder Meyhoff havde mange ønsker til midtbyen, blandt andet en gågade og renovering af Kastanietorvet bag Bagergården. Men Lone Glarbo (V) advarede mod at lave gågade i Hinnerup.

- En gågade er en rigtig dårlig ide. Handelsstandsforeningen er bekymret for, at folk ikke kommer ind og handler. Hvis man skal gå langt, så tager man en anden vej, for det skal være nemt at komme ind og handle, sagde hun.

Anders G. Christensen (V) slog fast, at det er nødvendigt at satse på den kollektive trafik for at sikre en smertefri afvikling af trafikken.

- Vi skal tilvejebringe et godt grundlag for letbanen. Dernæst skal der laves lobbyarbejde på Christiansborg, og hvis det gøres rigtigt, så kan der afsættes penge til en letbane, sagde han.

Eva Damsgaard (DF) var som den eneste ikke særlig positiv stemt. Hun mente, at man skal se erfaringerne fra Aarhus, før man beslutter sig for at føre letbanen til Hinnerup. Den udmelding skabte en del panderynker.

- Jeg er bekymret for, at DF nu vakler. Jeg håber ikke, at det breder sig, for så har vi spildt 10-15 års arbejde, sagde Bjarne Andersen (SF).

Borgmester Nils Borring gentog som så ofte før, at letbanen er et regionalt projekt, som skal være til gavn for mange flere end Favrskov-borgerne, nemlig dem som kommer med toget med den østjyske længdebane og i Hinnerup kan stige om til letbane og derfra komme til de store arbejd