Skarpt svar til Banestyrelsen

Broen over Skanderborgvej i Hadsten skal hæves i forbindelse med elektrificering af togene mellem Aarhus H og Lindholm ved Ålborg. Foto: Jacob Vestervig

Skarpt svar til Banestyrelsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Favrskov Kommune er utilfreds med at broer i Hadsten og Laurbjerg lukker, mens broer hæves.

Favrskov: "Så længe kan vi ikke undvære de broer." Sådan lyder Favrskov Kommunes korte version af et høringssvar til Banedanmarks planer om at lukke broen på Skanderborgvej i Hadsten og broen på Hammelvej i Laurbjerg i forbindelse med Banestyrelsens plan om at elektrificere togene mellem Aarhus H og Lindholm ved Ålborg.

Elektrificeringen har været længe undervejs, og i forbindelse med den indledende VVM-proces, sendte Favrskov Kommune i december 2014 et høringssvar for ændringer af jernbanen i Favrskov.

Nu er VVM-redegørelsen så i offentlig høring, og her er der udsigt til, at Favrskov Kommune på opfordring fra Venstres byrådsgruppe skærper dets høringssvar.

De nye elektriske tog kræver større frihøjde under broerne, og Banedanmarks plan er, at mens broen på Skanderborgvej i Hadsten hæves, er vejen samt nedkørslen ad rampen på Ågade til kulturhuset Sløjfen lukket for trafik. Arbejdet varer et halvt år.

Også trafikken på Hammelvej i Laurbjerg rammes, når broen her skal hæves. Her påregnes omkørsel ad de små veje ved Bidstrup Gods i de ni måneder, hvor arbejdet står på. I høringssvaret understreger Favrskov Kommune, at man forventer, at den angivne tidsfrist for projektet overholdes.

Høringssvaret er på dagsordenen til byrådsmødet tirsdag 29. november.

"Nu sender vi et signal til Banedanmark om, at deres planer har voldsomme konsekvenser for borgerne i både Hadsten og Laurbjerg. I Hadsten vil det være muligt at køre ad Ringvejen, mens broen på Skanderborgvej hæves, men i Laurbjerg kan det give store problemer, hvis trafikken skal via småvejene ved Bidstrup Gods," siger borgmester Nils Borring (S).

Banedanmark forventer, at det samlede projekt offentliggøres i foråret 2017. Planen er, at anlægsarbejdet starter i 2021 og slutter i 2025. Projektet forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for Favrskov Kommune. I høringssvaret anbefaler Favrskov Kommune, at der ved elektrificeringen fortsat sikres mulighed for etablering af et trinbræt i Laurbjerg.

Skarpt svar til Banestyrelsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce