Stadig liv i plan om Laurbjerg-trinbræt

Borgerne i Laurbjerg kan fortsat kun drømme om, at toget standser i byen. Arkivfoto


Stadig liv i plan om Laurbjerg-trinbræt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trafikaftale med en halv mio. kr. til ekstra analyse giver nyt håb.

»Næste stop Laurbjerg.« Borgergruppen Trinbrættet tilbage til Laurbjerg venter stadig på, at den besked bliver hverdag i togene mellem Aarhus og Viborg. Man da aftalen om uddeling af penge til cyklister og kollektiv trafik blev fremlagt fredag var der ikke penge til et trinbræt i Laurbjerg. Bag aftalen står regeringen (S og R) samt DF, SF og Enhedslisten.

Borgerne  i Laurbjerg kan fortsat kun drømme om, at toget standser i byen. Arkivfoto
Borgerne i Laurbjerg kan fortsat kun drømme om, at toget standser i byen. Arkivfoto
Foto: Martin Ballund

Det betyder dog ikke at planerne er opgivet, idet der er afsat en halv mio. kr. til en analyse af effekten ved at åbne nye stationer på hovedbanestrækningen i Østjylland, foruden Laurbjerg er det Stilling.

Trinbræt i Laurbjerg
<ul><li>Prisen for åbning af trinbrættet er ifølge Trafikstyrelsen 15 mio. kr. COWI anslår i sin rapport en pris på 10,8 mio. kr.</li><li>Beregninger viser, at 200 mennesker dagligt vil køre til og fra Laurbjerg med toget, hvis der etableres et trinbræt.</li><li>Farskov Byråd har afsat fem mio. kr. til åbning af trinbrættet. Kommunen fik i 2013 Cowi til at lave en rapport om mulighederne for, at toget igen kan standse i Laurbjerg.</li><li>Birgit Liin har tidligere påpeget flere fejl i Trafikstyrelsens beregninger af blandt andet antallet af mulige passagerer og afstanden til Langå Station.</li></ul>

Og det ser formanden for Borgergruppen Trinbrættet tilbage til Laurbjerg Birgit Liin som et stort skridt i den rigtige retning, det er netop er sådan en analyse borgergruppen har efterlyst.

»At analysen udarbejdes af et uvildigt institut som DTU-Transport ser jeg som mistillid til Trafikstyrelsens arbejde. Hvis forligspartierne var tilfreds med Trafikstyrelsens arbejde, så var der ingen grund til at bruge en halv mio. kr. på en analyse,« siger Birgit Liin.

Trafikstyrelsens argument for ikke at genåbne stationerne i Stilling og Laurbjerg har været at det ville forlænge rejsetiden for de øvrige passagerer, når toget skulle standse i Laurbjerg. Der er dog ikke lavet nogen egentlig analyse af dette, men nu er der kommet en ny landstrafikmodel, hvor man kan gennemføre bedre beregninger af konsekvenserne for passagererne.

»Jeg er meget tryg ved, at det er DTU-Transport, som skal lave analysen. Trafikstyrelsen har hele tiden sagt, at kapaciteten kan blive presset, hvis man genåbner stationerne, men der har jo ikke været fremlagt beviser for det,« siger hun.

DF har kæmpet

Birgit Liin er fortsat meget optimistisk .

»Jeg er meget meget tilfreds, og ser det som en halv fødselsdagsgave,« sagde hun på sin fødselsdag i går fredag.

Hun sender en venlig tanke til både DF og Enhedslisten.

»Især DF har kæmpet for sagen, men både DF og Enhedslisten har stillet spørgsmål til transportminister Magnus Heunicke via Transportudvalget. Og det har formentlig gavnet sagen. Venstre har gjort et stort forarbejde, men de er ikke med i forliget, så det er spændende at se hvad der sker, hvis der kommer en ny regering efter det kommende valg,« siger hun.

Favrskov Kommune har hele vejen støttet borgergruppens arbejde. I februar i år var Birgit Liin sammen med borgmester Nils Borring og flere andre fra Favrskov Kommune til foretræde hos Folketinget transportudvalg for at fortælle om trinbrættet. Udvalget giver normalt ikke deres mening tilkende men Favrskov-folkene fik dog kommentaren »I har en god sag« med hjem fra Christiansborg.

Stadig liv i plan om Laurbjerg-trinbræt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce