Trafikstyrelsen siger nej til trinbræt

11 nrd fut 1a2 i laurbjerg foto: jens munk 100604
Foto: Foto: Jens Munk

Trafikstyrelsen siger nej til trinbræt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For få potentielle togpassagerer i Laurbjerg betyder, at det ikke kan betale sig, at togene skal standse. Sådan lyder det i ny analyse.

Det har længe være et ønske for beboerne i Laurbjerg at få etableret et togstop i byen, men de beboere, der havde håbet på velvilje fra Trafikstyrelsen, bliver i stedet skuffede.

I en rapport udgivet fredag vender Trafikstyrelsen, der er en styrelse under Transportministeriet, nemlig tommelfingeren nedad. I analysen vurderes det, at kun 100 passagerer vil benytte togene, hvis der igen standses i Laurbjerg, og det er for lidt.

»Tidsfordelen for stationens passagerer er meget mindre end tidsulempen for de gennemrejsende passagerer, der sinkes af et ekstra stop. Det forventede passagertal kan ikke dække omkostningerne ved at anlægge og drive en ny station,« hedder det i analysen.

Favrskov Kommune har planer om mindre udbygninger af Laurbjerg for både bolig og erhverv, men det vurderes ikke til at være nok til at et trinbræt i byen bliver rentabelt.

»På baggrund af det lave passagertal, den store, negative nettotidsgevinst, de begrænsede udviklingsplaner og banens fremtidige status som Timemodelstrækning kan stationen ikke anbefales,« lyder den endelige vurdering.

Det skuffer selvfølgelig både borgmester i Favrskov Kommune, Nils Borring(S) og Birgit Liin, koordinator for borgergruppen, Trinbrættet tilbage i Laurbjerg.

»Jeg synes, det er utrolig ærgerligt,« siger Birgit Liin.

Hun havde håbet på velvilje fra den kant. Men give op - det har hun på ingen måde tænkt sig at gøre. Hun peger på, at analysen har en del mangler. Blandt andet mener hun, at Trafikstyrelsen har brugt forkert tal. Tidligere har der figureret en pris på etableringen af et trinbræt, der var tre gange så høj, som de godt ti millioner kroner, som Favrskov Kommune forventer, at det vil koste. Og de tal er formentlig genbrugt i Trafikstyrelsens analyse, vurderer Birgit Liin.

Hun er heller ikke tilfreds med udregningen for, hvor lang tid et tog - der standser i Laurbjerg - forlænger rejsen for passagererne, der skal videre. Trafikstyrelsen fastsætter det til to minutter.

»Arriva siger, at tidstabet ikke udgør to minutter, men højest halvandet minut.«

Netop Arriva, der kører togene mellem Aarhus og Viborg via Langå, har tidligere talt varmt for at lade togene standse i Laurbjerg. Birgit Liin vil derfor - sammen med borgmester Nils Borring - tage kontakt til selskabet.

»Arriva ser ikke nogen problemer for at etablere trinbrættet,« forklarer borgmesteren, der samtidig peger på, at kommunen tidligere har fået lavet en rapport af Cowi, der viser, at det kan lade sig gøre at etablere togstop i byen.

Også den nyligt udnævnte transportminister Magnus Heunicke(S) kan forvente en hilsen fra Laurbjerg og Laurbjergs borgmester.

»Han siger jo, at han er pendlernes mand, så vi bliver nødt til at vide, hvad han mener om et stop i Laurbjerg,« siger Birgit Liin, der stadig håber på en politisk beslutning om igen at lade togene standse i tidligere stationsby.

Trafikstyrelsens analyse siger også nej til et togstop i Søften, selv om der her er forventninger om, at 350 dagligt vil benytte togene, hvis de igen standser der.

Analysen peger på, at Søften i stedet kan få glæde af letbanen, hvis den vedtages.

Trafikstyrelsen siger nej til trinbræt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce