Trinbræt-folk til Christiansborg

Kampen for et trinbræt i Laurbjerg har stået på i en del år. Arkivfoto
Foto: Martin Ballund

Trinbræt-folk til Christiansborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Store forventninger til foretræde for Folketingets transportudvalg.

Selv om Trafikstyrelsen ikke umiddelbart har intentioner om at genåbne trinbrættet i Laurbjerg, så kæmper de lokale fortsat for sagen. På torsdag skal Birgit Liin fra borgergruppen 'Trinbrættet tilbage til Laurbjerg' sammen med borgmester Nils Borring (S) og lederen af Venstres byrådsgruppe Flemming Nørgaard (V) til et møde med Folketingets Transportudvalg.

Mødet er et såkaldt foretræde, hvor gæsterne har et kvarter til at redegøre for sagen. Transportudvalgets medlemmer har ikke mødepligt, men Birgit Liin har sikret sig, at nogle af udvalgets medlemmer vil være til stede.

Trinbræt i Laurbjerg
<p>Prisen for åbning af trinbrættet er ifølge Trafikstyrelsen 15 mio. kr. COWI anslår i sin rapport en pris på 10,8 mio. kr.<br />Beregninger viser, at 200 mennesker dagligt vil køre til og fra Laurbjerg med toget.<br />Farskov Byråd har afsat fem mio. kr. til åbning af trinbrættet. Kommunen fik i 2013 Cowi til at lave en rapport om mulighederne for, at toget igen kan standse i Laurbjerg.</p>

Fantastisk chance

»Selvom der kun er tale om et kvarter, så er det en fantastisk chance for at fortælle om sagen,« siger hun og glæder sig over, at der blandt Venstres og Enhedslistens folketingsmedlemmer er stor interesse for sagen.

»På de spørgsmål, som stilles i folketingssalen, kan vi se, at de har sat sig grundigt ind i sagen. Det tyder på, at de også mener, at sagen er vigtig,« tilføjer hun.

Når Birgit Liin siger 'sagen', så handler det ikke kun om ønsket om, togene skal standse i Laurbjerg, men også hele den kollektive trafik og ikke mindst den timedrift, som planen er at indføre mellem de store byer. »Det store spørgsmål er, om det kun er de store byer, som skal tilgodeses, eller om vi i landområderne også får en chance for at køre med tog,« siger Birgit Liin.

Rapport med fejl

På foretrædet vil de også gøre opmærksom på de fejl, som blandt andet Birgit Liin mener er i den Stationsoptimeringsrapport, som Trafikstyrelsen udsendte for et år siden. Blandt andet var tidstabet ved en standsning i Laurbjerg beregnet udfra, at Arriva-togene kører med 150 km/timen. Men da de kun kører med 120 km/t, mener Birgit Liin, at de må give et andet tidstab.

Hun undrer sig også over, at Trafikstyrelsen angiver en pris på 15 mio. kr. at åbne stationen, mens COWI i sin rapport anslår en pris på 10,8 mio. kr.

Forkert afstand

Når det gælder afstanden mellem Langå Station og Laurbjerg, mener Birgit Liin, at der er taget udgangspunkt i for lille et tal. Trafikstyrelsen udmåler afstanden fra Laurbjerg til Langå til ca. fire km i luftlinje, men ifølge Kraks rutevisning er der 7,3 km, altså næsten dobbelt så langt.

»Afstanden på kun fire km betyder jo, at der er mindre kundegrundlag for et stoppested i Laurbjerg. Vi er ca. 1.030 borgere i byen, men Trafikstyrelsen regner med 700, og det er en forskel på ca. 50 procent,« siger hun.

Mange busafgange angives som endnu en begrundelse for ikke at åbne trinbrættet, ifølge Trafikstyrelsen er der to buslinjer med 20 afgange på hverdage.

»Men de tager ikke højde for, at busserne ikke kører aften eller weekend,« lyder det fra Birgit Liin, som selv arbejder i Aarhus og har opgivet at køre med bus på arbejde, fordi der kun køres i dagtimerne.

»Det allervigtigste er, at Arriva har sagt, at de gerne vil standse i Laurbjerg, men det er heller ikke med i rapporten. Og Arrivas tilsagn er med til at få os til at tro på, at det kan lade sig gøre,« siger en optimistisk Birgit Liin før turen til København.

Trinbræt-folk til Christiansborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce