Erhvervsmand med musiske talenter fylder 75 år

Per Nørret fylder 75 år fredag 13. juli. Foto. Annelene Petersen

Erhvervsmand med musiske talenter fylder 75 år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Per Nørret var i 10 år chef for Adtranz Danmark og har netop kvittet sin seneste bestyrelsespost.

75 Vejen til at blive administrerende direktør for Danmarks eneste togfabrik, oprindelig Scandia, senest Bombardier, i Randers var ikke den snorlige for Per Nørret, som fredag 13. juli fylder 75 år. Han bestred posten på det skæbnesvangre tidspunkt i 1999, da den daværende SR-regering og DSB valgte at placere ordren på en hel stribe nye togsæt på en italiensk fabrik med milliardtab for skatteyderne til følge.

Om den dag, da beskeden om valget af leverandør blev kendt, lyder det kontant fra Per Nørret:

- En forbandet dag!

Han vidste, at dermed var det slut med togproduktion i Danmark.

I dette fødselsdagsportræt kan vi give en helt unik beskrivelse af, hvad der foregik i og omkring togfabrikken, før milliardordren blev placeret hos Ansaldobreda i Italien.

Men først nogle træk af Per Nørrets karriere før tiden i Randers:

Per Nørret er vokset op i Nærum og hentede en realeksamen hjem fra Holte Gymnasium, selv om han med egne ord ikke just var den flittigste elev.

Den unge mand kom derefter i shippinglære i et firma i Amaliegade i København og lærte sideløbende engelsk og tysk på en translatørskole. Efter aftjent værnepligt ved søværnet havde han fået job som bogholder i et vvs-firma i Frederiksværk, hvortil en storebror omgående sagde:

- Du skal ikke være bogholder, du skal være elev på Niels Brock!

Og sådan gik det til, at Per Nørret i 1960 tog en hh-eksamen og efter en periode i England fik ansættelse nogle år hos en københavnsk cykelgrossist, som han forlod efter uenighed om lønnen.

Af karriereforløbet skal her kun nævnes, at Per Nørret i årene 1972-1991 var tilknyttet Lisberg Management A/S, i perioden 1981-1991 som medindehaver og som chef for firmaets aktiviteter i det vestlige Danmark.

Fra 1992 til 1996 var han udviklingschef ved Fredericia Kommune.

Hentet til Randers

Stillingen i Fredericia var tidsbegrænset, men nye muligheder skulle vise sig:

Per Nørret blev nemlig ringet op af den daværende administrerende direktør for togfabrikken i Randers, som han kendte udmærket fra sin tid som shippingelev i København. Direktøren ville gerne have sin gode bekendt til at overtage stillingen som kommerciel direktør, en rolle, Per Nørret ikke umiddelbart så sig selv i.

Men 1. november 1996 tiltrådte han alligevel stillingen ved det, der nu var kommet til at hedde Adtranz Danmark A/S, og han blev som medlem af direktionen også medlem af bestyrelsen for en virksomhed, der med Per Nørrets spontane ord "gik ad H. til".

Efter en måned skulle der være bestyrelsesmøde, og her fik direktionen - igen med Per Nørrets ord - en skideballe af den anden verden.

Samme aften ringede Per Nørret til den administrerende direktør og meddelte, at han ikke kunne leve med en sådan behandling og ville sige op. Han ringede også til formanden for bestyrelsen med samme besked og spurgte i samtalens løb, om formanden havde set den stærkt kritiske vurdering om virksomheden, som Per Nørret tre uger tidligere havde sendt til den administrerende direktør.

Det havde bestyrelsesformanden ikke, men bad Per Nørret komme til ham med beskrivelsen, som stort set viste sig at være sammenfaldende med hans hårde ord på bestyrelsesmødet.

Formanden bad Per Nørret vente lidt med at sige op og lovede at tage kontakt til sin øverste chef, direktør Kaare Wagner.

Og, kort fortalt, selv om Per Nørret faktisk havde fået en lederstilling i en stor transportkoncern, accepterede han at blive administrerende direktør for Adtranz Danmark A/S. På aftalte vilkår, bl.a. at han kunne få en udviklingsplan gennemført.

- Hvad "man" havde glemt at fortælle mig var, at der var truffet beslutning om at lukke virksomheden, fortæller Per Nørret i dag.

Det bedste møde

18. august 1997 blev der holdt et bestyrelsesmøde, hvorefter et medlem, den daværende formand for Metal, erklærede, at det var det bedste bestyrelsesmøde i koncernen, han nogensinde havde deltaget i.

- Og i stedet for at lukke virksomheden besluttede bestyrelsen at investere i den, fortæller Per Nørret.

Strengt taget vidste Per Nørret godt, at det ville være meget svært at udvikle en virksomhed som Adtranz til en størrelse, så den kunne begå sig i den internationale konkurrence - fagforeningerne i andre lande ville aldrig acceptere, at "deres" statsbaner købte tog i udlandet.

- Vi var gode til det, vi lavede, det var vi virkelig. Men ikke gode nok til, at vi kunne blive en unik virksomhed, konstaterer Per Nørret, der dog dengang kunne glæde sig over, at Adtranz fik opgaven med at bygge 116 S-togsæt og klarede den uden fejl og forsinkelser. Opgaven varede i seks år.

Den tabte ordre

Men grimme ting lå forude - DSB skulle investere mange milliarder kroner i nyt materiel og valgte som bekendt de endnu ikke udviklede IC4-tog fra Italien.

To dage før fristen for tilbud udløb, ringede Per Nørret til en god kontakt i DSB og meddelte, at Adtranz ville reducere prisen. Man vidste, at der var hård konkurrence.

- Du kommer for sent, Per. Afgørelsen er truffet, lød svaret.

Altså klart før tiden.

Per Nørret mener, at der var flere årsager til, at DSB - og regeringen - valgte at købe i udlandet.

- 10 års turbulens med IC3-togene, som DSB mente, vi var skyld i, og nok også, at DSB og Adtranz havde slidt på hinanden gennem årene, er nogle af dem, lyder det med den skarpe tilføjelse, at DSB ligger, som man har redt:

- DSB er selv ude om øretæverne, fastslår Per Nørret med henvisning til den efterhånden langstrakte IC4-skandale.

Krav om erstatning

Adtranz havde dog fået opgaven med at levere de såkaldte boggier til de nye italienske tog.

Men en skønne dag blev Per Nørret konfronteret med et krav fra den italienske fabrik, som ville havde 65 millioner kroner i erstatning for påståede fejl ved boggierne. Et krav, som Per Nørret pure afviste.

Adtranz var nu ændret til en virksomhed, der reparerede og renoverede bestående togsæt. Produktionen var indstillet.

Men heller ikke her var der fred - en dag blev Per Nørret opmærksom på, at DSB havde tilbudt de norske statsbaner at reparere deres tog. Han ringede straks til den daværende generaldirektør og spurgte, om DSB var i gang med at etablere en togfabrik. Svaret var benægtende.

- Men det var DSB jo, fastholder Per Nørret.

I 2006 meddelte Per Nørret bestyrelsen, at efter hans opfattelse var der ikke plads på Adtranz til det, han kunne byde ind med, og fratrådte.

Siden blev det til poster i 15 forskellige bestyrelser, heraf et par lokale som Vivild Bogtrykkeri og posten som formand for bestyrelsen i både vognmandsfirmaet Hans Jensen i Mariager og for DanDomain i Randers. Den seneste post forlod Per Nørret for mindre end to uger siden.

Korsangeren

Da Per Nørret flyttede til Randers, meldte han sig ind i Randers Bykor for blandt andet ad den vej at få et lokalt netværk.

Resultatet blev, at han i 10-12 år var korets formand og med til at arrangere dusinvis af koncerter, både lokalt, nationalt og på europæisk plan. Mest kendt på området er de mange opførelser af "Guds Gøgler" om Frans af Assisi.

Mindre kendt er det nok, at Per Nørret talrige gange har stået på scenen i det succesfulde Fredericia Teater som førstebas i forestillinger som "The Sound of Music", Phantom of the Opera" og "Evita".

Privatlivet deles med hustruen Grethe Kyvsgaard, der er uddannet som ergoterapeut, i Hornbæk. Per Nørret mistede sin første hustru ved en trafikulykke for flere siden. Fra dette ægteskab har han sønnerne Thomas og Jesper. Thomas var i 15 år professionel golfspiller og er nu direktør for Lyngbygård Golfcenter ved Aarhus, mens Jesper er ansat ved et transportfirma i Kolding. Begge sønner og deres familier - ialt seks børn - bor i Kolding.

Cykling og golf er foretrukne fritidsinteresser for Per Nørret, som dog på det seneste har måttet afstå fra golfspillet på grund af en drilagtig ryglidelse.

Fødselsdagen fejres sammen med familien.

Erhvervsmand med musiske talenter fylder 75 år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce