Bliver i Aarhus: Det skal du vide om Ubers exit

Uber har overgivet sig til den danske taxalovgivning og stopper kørslen i Danmark.

Bliver i Aarhus: Det skal du vide om Ubers exit

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Uber lukker for kørslen i Danmark den 18. april. Her er fem ting, du skal vide om kørselstjenstens storhed og fald

1: Taxaloven

Den nye taxalov får skylden for, at Uber stikker halen mellem benene og forlader Danmark. Den nye taxalov giver da også Uber nogle meget konkrete problemer. Lovgivningens kræver nemlig, at Ubers chauffører skal leve op til de samme krav som de traditionelle taxaer. Det vil sige, at de skal ud og investere i isenkram som taxametre og sædefølere. For ham, der kører for Uber i fritiden, og det gør de fleste af Ubers chauffører, vil det være en udskrivning at få opgraderet sin gamle Toyota til taxakørsel.

Den nye taxalov er vedtaget af et bredt politisk flertal i Danmark, men det er ikke nogen hemmelighed, at uenighederne undervejs i høj grad gik på, om Ubers app-løsning skulle skrives ind i den danske lovgivning eller ej. Det skulle den ikke.

Den 18. april lukker Uber sin app og sin kørsel i Danmark.
Den 18. april lukker Uber sin app og sin kørsel i Danmark.

2: Bliver i Aarhus

Uber giver op i Danmark, hedder den korte version. I den lidt længere har Uber ikke opgivet det danske marked, men forsøger at presse de danske politikere til at lave lovgivningen om, så der bliver plads til Uber-konceptet. Talsmanden for Uber Nordic, Kristian Agerbo, siger, at beslutningen ikke er et endeligt farvel til Danmark, men en besked og en nødvendighed, som situationen er nu. Derudover bevarer Uber sit udviklingscenter i Aarhus, hvor 40 ansatte arbejder med at udvikle Ubers teknologi til brug i hele verden. Ifølge Uber har 2000 danskere tjent penge ved at køre for Uber, og de vil miste deres indtægt.

Uber håber også, at befolkningen vil kræve Uber tilbage og har sat gang i underskriftindsamlingen "uberbliver" på blandt andet Facebook. Den havde over 30.000 mennesker tilsluttet sig tirsdag eftermiddag. Det er da også en kendsgerning, at Uber har været ekstremt populær i hovedstadsområdet.

Ubers App har rusket grundigt op i taxabranchen og ført ti en ny taxalovgivning. Men nu lukker Uber butikken i Danmark. Indtil videre.
Ubers App har rusket grundigt op i taxabranchen og ført ti en ny taxalovgivning. Men nu lukker Uber butikken i Danmark. Indtil videre.

3: Ubers snigerplan

Uber har helt bevidst sneget sig ind på taxamarkedet ad bagvejen ved at hævde, at tjenesten hverken er taxakørsel, som er underlagt en streng lovgivning, eller pirattaxakørsel, som er direkte ulovligt. Samkørsel og delebil, kalder Uber det, for der er reglerne mere lempelige. Ifølge Uber handler det altså om, at en bil alligevel kører fra A til B, og at den lige så godt kan tage en passager med mod en mindre betaling. Og lige meget, hvor man står i København og mangler en vogn, ja så kommer der "tilfældigvis" en Uber-chauffør forbi kort efter, man har bedt om det via en app. Og den kommer hurtigere, end hvis man ringer efter en traditionel taxa.

Det har da også ført til, at Uber er dømt ude med et brag i byretten og landsretten, og seks chauffører er dømt for ulovlig taxakørsel. Der kan komme retslige efterspil og bøder, men nu lukker Uber altså sin app i Danmark. Tilbage står de private, der har kørt for Uber i egen bil og risikerer at få bøder for det.

4: Skidt og kanel

Uber har for alvor rusket op i den danske transportbranche og har splittet befolkningen og politikerne. Dels har tjenesten vist, hvor smart taxakørsel kan gøres. Med en smartphone i hånden, kan man kontakte Uber, og på kortet kan man se, hvordan vognen nærmer sig. Man kan se, hvad det er for en bil, og man kan fravælge den, hvis den ikke er passende. Man kan også se, hvem chaufføren er, og hvor gode karakterer han eller hun har fået af andre passagerer. Også prisen er et klart plus, da den er noget lavere end en normal taxa.

Til gengæld har Uber også skåret nogle hjørner, som har gjort tjenesten upopulær. Dels har Uber ikke ansatte chauffører og her dermed heller ikke noget ansvar for at betale til ferie eller pension. Hver chauffør er i princippet sit eget firma, som tilbyder sin bil og sin arbejdskraft. Det er op til den enkelte chaufførs samvittighed at indberette sin indtægt til Skat. Kritikere peger på, at Uber-modellen undergraver både de danske løn- og arbejdsvilkår og den danske skattemodel, og at den er en unfair og ulige konkurrence for taxabranchen.

5: Ubers andre problemer

Uber har heller ikke medvind internationalt for tiden. Jeff Jones har netop forladt en toppost i selskabet, som ellers havde hentet ham ind netop for at forbedre Ubers dårlige image og forbedre forholdet til de chauffører, der kører for dem. Mr. Jones sagde farvel med en svada om, den tro og tilgang til ledelse, som havde styret hans karriere, var i modstrid med, hvad han så og oplevede hos Uber.

Og det med ledelsesstilen kom Ubers administrerende direktør (CEO) Travis Kalanick til at demonstrere, da han blev afsløret i at overfuse en chauffør for rullende kamera. Chaufføren havde sagt til topchefen, at Uber ødelagde hans muligheder for en fair indtjening ved at køre priserne i bund, og det chaffør-angreb gad topchefen ikke høre på.

Uber arbejder ellers på at slippe for nogle af de besværlige chauffører, for selskabet er ved at forsøge sig med selvkørende biler. Det forsøg har de dog måttet parkere efter et uheld i Arizona. Det var dog en anden bil, der ikke overholdt sin vigepligt.

Bliver i Aarhus: Det skal du vide om Ubers exit

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce