Endelig klar til at køre: Forstå sagen om Aarhus Letbane på fem minutter


Endelig klar til at køre: Forstå sagen om Aarhus Letbane på fem minutter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Næsten tre måneder efter den planlagte åbning af Aarhus Letbane kan den nu endelig køre med passagerer. Avisen Danmark tager dig med igennem forløbet med at få godkendt letbanen.

1
Letbanen i Aarhus har været igennem et mildt sagt turbulent forløb. Nu er der endelig givet grønt lys til, at den kan medtage passagerer. Arkivfoto: Jens Thaysen

Aarhus Letbane var på tegnebrættet i mange år, før man i oktober 2012 endelig fik lavet en finanseringsaftale med staten, Region Midtjylland og Aarhus Kommune som ejere af letbanen. Byggeriet starter officielt i juni 2013, men allerede i 2014 er der problemer, da det viser sig, at projektet bliver ca. 700 mio. kr. dyrere, end man først havde regnet med. Staten træder derefter ud af anpartsselskabet. I marts 2017 udskyder man for første gang letbanens åbning fra den planlagte i juni, da man ikke kan overholde tidsplanen med at etablere kørestrøm og få lavet - og siden godkendt - en række sikkerhedstest.

2

Med den officielle åbning af letbanen planlagt til 23. september 2017 bliver letbanens direktør i august meddelt, at trafikstyrelsen ikke mener, at operatøren Keolis lever op til kravene, og man får 20. september besked på, at letbanen ikke kan sikkerhedsgodkendes. Med 59 kritikpunkter, der skal udbedres, før letbanen kan sikkerhedsgodkendes, må man 22. september udskyde den planlagte åbning - og den officielle åbningsceremoni 23. september aflyses med en efterfølgende regning på 570.000 kr. Efter aflysningen af åbningsceremonien følger en længere process, hvor man forsøger at få styr på, hvad der er galt, og hvordan man får letbanen godkendt til kørsel.

3

Aarhus Letbane er hurtigt ude og sige, at 57 af 59 kritikpunkter er under kontrol, idet en såkaldt uvildig assessor har sagt god for alle dele af letbanen, og skylden skydes dermed over på operatøren Keolis. Borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard (S) holder desuden et pressemøde efter at have fået en redegørelse om forløbet fra Aarhus Letbane. Den 16. oktober 2017 sender Keolis opdaterede sikkerhedsprocedurer til Trafikstyrelsen, som i starten af december godkender dem. Samtidig kommer det dog frem, at der også er problemer med godkendelsen af selskabet bag letbanen, der ifølge Trafikstyrelsen ikke har styr på de tekniske sikkerhedsregler.

4

Problemerne omkring godkendelsen af letbanen drejer sig i første omgang om, at operatøren Keolis ikke har tilstrækkeligt styr på det såkaldte sikkerhedsledelsessystem, der kort sagt er dokumentation for, at operatøren har styr på alle de sikkerhedsrisici, der kan opstå i forbindelse med driften af letbanen. Bl.a. mener Trafikstyrelsen, at Keolis ikke har lavet en fyldestgørende risikoprofil, at de ikke har beskrevet procedurer vedrørende køretøjer i vedlighold, samt hvordan man sikrer, at personalet har den fornødne uddannelse. Desuden er der ikke procedurer, der viser, hvordan en køreplan gennemføres sikkert. Firmaet Aarhus Letbane går dog heller ikke fri, eftersom Trafikstyrelsen ikke vil godkende en rapport fra den såkaldte uvildige assessor, der ellers har godkendt banen. Trafikstyrelsen mener ikke, at rapporten er grundig nok, og at der derudover mangler svar på spørgsmål om sikkerheden bag vedligeholdelsen og håndteringen af selve banen.

5

Aarhus Letbane afleverer i starten af december en opdateret sikkerhedsrapport til Trafikstyrelsen, der meddeler, at de vil kunne godkende letbanen ca. midt i december. Fra Aarhus Letbanes side retter man kritik mod Keolis og Transportministeriet for at have ændret årsagen til den manglende godekendelse. Efter det utilfredsstillende forløb med at få godkendt letbanen har transportminister Ole Birk Olesen (LA) udtalt, at han er klar til at få hele forløbet evalueret. Med næsten tre måneders forsinkelse bliver det onsdag aften 20. december en realitet, at Aarhus Letbane vil kunne køre med passagerer - dog under nogle vilkår, som letbanen skal acceptere.

Endelig klar til at køre: Forstå sagen om Aarhus Letbane på fem minutter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce