Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

50 procent flere værker på påskeudstilingen

Ulla Villefrance Salling-Mortensen er for første gang blevet optaget på KP16 med skulpturen »Fortrængt«. Foto: Hans Petersen og pr-foto


50 procent flere værker på påskeudstilingen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

43 kunstnere er med i Kunsthal Aarhus til KP16.

Gæsterne på årets påskeudstilling i Aarhus, KP16, får 50 procent flere værker at se på end dem, der så udstillingen sidste år.

I alt er 93 værker optaget mod 62 sidste år.

Interessen for at sende ind er fortsat stor, selv om den er faldet lidt i forhold til de to foregående år, der tog vældige spring opad.

Det hang blandt andet sammen med, at kunstnerne ikke længere skulle sende værkerne ind, men blot kunne sende billeder.

Det er noget nemmere og billigere - ikke mindst når det handler om skulpturer.

I alt 1991 værker er sendt ind i et forsøg på at komme med på udstilingen, der åbner lørdag 19. marts i Kunsthal Aarhus i J. M. Mørks Gade 13.

Sidste år modtog arrangørerne 2075 værker og 2130 i 2014.

I alt 43 kunstnere er med. Heraf er 29 debutanter.

Maleri er den dominerende kunstart efterfulgt af collage, skulptur og tegning.

De indsendte værker er blevet vurderet af censorerne Louise Hindsgavl, Jeanette Ehlers, Peter Linde Busk, Anders Bonnesen og René Holm.

»De var stærkt engagerede og interesserede, og for eksempel måtte Peter Linde Busk, der bor i Berlin, lade sin svigermor flyve til den tyske hovedstad for at passe sine børn i den uge, hvor der var censurering,« siger forretningsfører i KP, Ole Hansen.

»Vi blev fyldt med indtryk, og der var nok til et par udstillinger. Værkerne gav mange oplevelser, som man ikke lige ryster af sig,« siger censor Anders Bonnesen.

Mariane Lyngsø og Pia Møller-Light er blandt de århusianske kunstnere, som har fået værker optaget.

De har et fælles værk med, og derudover har Pia Møller-Light et.

Det fælles værk hedder »I Count my Steps with a Matchbox«.

Mariane Lyngsø forklarer, at værket er sat sammen af mange små stykker papir, som de to kunstnere hver for sig har gået med i lommen.

»I en tændstikæske har vi begge haft et stykke papir og et stykke kridt. Når vi har gået, har kridtet tegnet på papiret ved, at det har raslet rundt. Det er foregået daglig over fire måneder og med et nyt stykke papir hver dag. Til sidst er papirsstykkerne sat samlet op på en plade til et grafisk værk,« forklarer Mariane Lyngsø.

»Det er en humoristisk, alvorlig måde at overvåge sin færden på,« siger Mariane Lyngsø, der har været med på KP14, tre gange på Kunstnernes Sommerudstilling i Tistrup samt på Nordkraft i Aalborg og i Meldorf i Tyskland.

Det andet værk, Pia Möller-Light har del i, er helt hendes eget.

»Det er et portræt af min nabo Villy Andersen på 83 år. Han færdes meget i byen og er derfor kendt af alle, også fordi han er byens levende kalender. Han står i sit soveværelse, og billedet er ubehandlet som alle mine andre,« forklarer Pia Möller-Light, der to gange tidligere har været med på KP og i øvrigt har deltaget på alle landets censurerede udstillinger på nær Charlottenborg.

Ulla Villefrance Salling-Mortensen er med på KP for første gang, og det er hun begejstret for.

»Det er jo et nåleøje at slippe igennem og giver én et flueben. Det er fedt, og jeg blev så glad, da jeg fik besked,« siger kunstneren, der bor i Skåde og tidligere har været optaget på censurerede udstillinger i Tistrup og på den Fri i København.

»Fortrængt« hedder det værk, Ulla Salling-Mortensen har med.

»Det er et vinglas, som er beklædt med plaster. Jeg har lavet det i en gruppe, som mødes engang imellem og udstikker et emne. Dengang var det Fortrængt«. Vinglasset er et symbol på alkoholmisbrugs følger og konsekvenser. Det giver ar på sjælen,« forklarer Ulla Salling-Mortensen.

Hun havde sendt seks værker ind, som er det højst tilladte.

»Glasset med plaster har jeg både afleveret fritstående og i en montre, og censorerne syntes bedst om det fritstående,« siger hun.

I øvrigt kunne hun følge med undervejs og se, at alle hendes seks værker kom med i censorernes anden runde.

KP16 og Spring