Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Århusianer lancerer museernes svar på Spotify

Foto: thorkild@jensenpictures.com

Århusianer lancerer museernes svar på Spotify

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Publikum skal have et ordentligt overblik på deres rundrejse på danske museer. Derfor har en århusianer nu lavet app, der samler oplevelserne.

Chrisiansborg slot har taget århusianeren Rasmus Lybæks nye museums-app - Useeum - til sig. Han håber, at andre danske museer gør det samme, så publikum kan få en nem, rig og overskuelig rejse rundt på danske museer.

Museer skal ikke spilde penge på at udvikle deres egne apps, som sjældent bliver brugt af de besøgende, mener Aarhus-iværksætteren Rasmus Lybæk.

Hans løsning er en fælles app, som alle museer kan bruge til at skabe unikke digitale oplevelser for deres gæster. App'en er netop lanceret på Christiansborg Slot i København, som 300.000 mennesker besøger hvert år.

Danske museer bruger mange penge på at udvikle deres egne apps, som formidler information om de udstillede værker via gæsternes smartphones. Men hovedparten af dem bliver sjældent brugt. Ifølge iværksætter Rasmus Lybæk er en af årsagerne, at det er for besværligt at downloade en ny app og lære at bruge den, hver gang man besøger et nyt museum.

»Det kan i forvejen være svært at overskue mulighederne, når man ankommer til et museum. Hvis man så oven i købet skal sætte sig ind i ny teknologi, bliver barrieren for høj, og så står de fleste af,« siger Rasmus Lybæk.

Derfor har han udviklet Useeum. En ny, fælles app-platform, som alle museer kan abonnere på i stedet for at investere i deres egne apps. Idéen er, at museerne kan lægge deres eget indhold ind på platformen, og at man som besøgende dermed kan bruge den samme app på alle museer.

»Museer er forskellige, men med en god og fleksibel fælles platform, behøver de ikke have hver sin app. Den fælles app vil gøre museernes formidling langt mere tilgængelig for de besøgende. Samtidig er det væsentligt billigere for museerne end at udvikle deres egen app.«

På Christiansborg Slot kan de cirka 300.000 årlige besøgende bruge app'en til at få genopfrisket danmarkshistorien gennem en virtuel guide til Dronningens Gobeliner. Og der er planer om at tilføje nye oplevelser med tiden, fortæller Mai Stenbjerg, der er formidlingsmedarbejder i Christiansborg Slotsforvaltning.

»En af fordelene ved Useeum er, at vi løbende kan videreudvikle vores indhold og tilføje nye tilbud til vores gæster. Og så er det en fordel at have alle vores tilbud i en ramme, der gør det nemmere for gæsterne,« siger Mai Stenbjerg.

Den langsigtede plan er, at Useeum skal være en samlet indgang til museerne, hvor man kan få overblik over museerne i nærheden og anbefalinger til oplevelser inden for de emner, man interesserer sig for. Og Rasmus Lybæk håber, det kan være med til at lokke flere på museum.

»Vores inspiration kommer blandt andet fra Spotify. Netop fordi Spotify tilbyder musikoplevelser fra stort set alle bands, gør tjenesten det nemt at finde ny musik baseret på, hvad du eller dine venner lytter til i forvejen. Vi vil overføre den mekanisme til museumsverdenen, og vi tror på, at det kan få flere til at få øjnene op for nye museumsoplevelser,« siger Rasmus Lybæk.

Århusianer lancerer museernes svar på Spotify

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.