Alle får en fair chance hos smagsdommerne

Censorerne diskuterer. Fra venstre Claus Ejner, Sofie Bird Møller, Uffe Isolotto, Christian Vind og Elsebeth Jørgensen. Foto: Axel Schütt

Alle får en fair chance hos smagsdommerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De fem censorer ved Kunstnernes Påskeudstilling i Aarhus arbejder hårdt for at finde udstillerne.

AARHUS: 374 er blevet til 70, efter at fem censorer har set de indsendte kunstværker til Kunstnernes Påskeudstilling i første runde. I et mødelokale i Kunsthal Aarhus sidder de fem, som selv er kunstnere, og ser alle indsendte værker og diskuterer dem. Der er tre runder i alt, og hvor mange værker det ender med på udstillingen, ved ingen før efter sidste diskussion.

- Vi går fra at være smagsdommere til en kunstnerisk samtale, så alle får en fair og seriøs behandling, siger Uffe Isolotto, der er uddannet på De Kongelige Danske Kunstakademi og bor i København.

Sammen med de fire andre vurderer han værkerne over fem dage, og på mandag får de 374 kunstnere, som har sendt de i alt 1800-1900 værker ind, besked om, om de er blevet optaget. Så lige nu bider de negle rundt omkring i landet og udlandet - derfra er der også kommet en del værker.

Engang sendte kunstnerne de fysiske værker ind, men for få år siden gik KP over til online, så de fem censorer ser alt på en skærm på 70 x 120 cm.

Censorerne og udstillingen
Kunstnernes Påskeudstiling, KP18, og Spring for unge talenter afvikles i Kunsthal Aarhus 17. marts-15. april.Censorer er:

Claus Ejner (født 1967). Uddannet fra Det Jyske Kunstakademi, samt cand. mag. i nordisk litteratur og kunsthistorie fra Aarhus og Odense Universitet, og arbejder som billedkunstner, performancekunstner, forfatter m.m.Uffe Isolotto (født 1976). Uddannet fra det Kongelige Danske Kunstakademi, bor i København, og arbejder som billedkunstner og kurator.Elsebeth Jørgensen (født 1970). Uddannet billedkunstner fra det Kongelig Danske Kunstakademi, og arbejder med fotografi, lyd, video, tekst og installation i forskellige montageformer.Sofie Bird Møller (født 1972). Uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (hos Peter Bonde), Akademie der Bildenden Künste, München (hos Günther Förg) og har en Master in Fine Art, fra Byam Shaw School of Art (Central St. Martins), London. Arbejder indenfor en bred vifte af medier og teknikker.Christian Vind (født 1969). Uddannet fra det Kongelige Danske Kunstakademi og arbejder som forfatter og billedkunstner i København.
På skærmen ser censorerne værkerne, der er sendt ind, og vurderer ud fra det. Fra venstre Elsebeth Jørgensen, Christian Vind, Uffe Isolotto, Sofie Bird Møller og Claus Ejner. Foto: Axel Schütt
På skærmen ser censorerne værkerne, der er sendt ind, og vurderer ud fra det. Fra venstre Elsebeth Jørgensen, Christian Vind, Uffe Isolotto, Sofie Bird Møller og Claus Ejner. Foto: Axel Schütt

Alt er anonymt

Er det muligt at bedømme alle værker retfærdigt på en skærm?

- Det afhænger af værket. Med malerier, hvor der er lagt vægt på materialiteten, skal vi være skarpe, siger Elsebeth Jørgensen, der er billedkunstner fra Det Kongelige Danske Kunstakademi.

- Når de indsendte fotos er gode, kan vi se kvaliteten. Fotoene er blevet bedre. I de første år kunne de være uskarpe, men nu har alle gode kameraer på deres mobiltelefoner, tilføjer Uffe Isolotto.

Censorerne beder ikke om at få nye billeder tilsendt, hvis de er uskarpe, men de kan hente supplerende oplysninger om kunsten. Dog bliver alt vurderet anonymt. Censorerne kender hverken køn, alder, uddannelse eller nationalitet på indsenderne.

- Fotos og videoer som kunst har måske lidt bedre vilkår, men dem er der ikke overvægt af. Malerier og skulptur er bedst repræsenteret, siger Uffe Isolotto.

- Vi ser ikke så meget video og performance, som man kunne forvente, siger Claus Ejner, der er uddannet fra det Jyske Kunstakademi i Aarhus.

Mange wildcards

Elsebeth Jørgensen undrer sig over, at ikke flere har skabt værker, som passer til Kunsthal Aarhus, hvor de skal udstilles, og hun havde gerne set større bredde.

Men generelt synes censorerne godt om kvaliteten.

- Der er megen god håndværksmæssig kvalitet og kunstneriske oplevelser, siger Uffe Isolotto.

Claus Ejner: Noget af kunsten er på hobbyplan med umiddelbarhed, men måske starten på en kunstnerisk løbebane og stedet her brugt som springbræt.

- Forsøger I på den måde at give muligheden for de tydeligt uerfarne?

- Ja,vi giver mange wild cards og viser kunstnerne tillid, fordi vi tror, de har noget mere i sig, siger Uffe Isolotto.

- Og der er ingen data på værkerne, så vi kender ikke folks baggrund, siger Elsebeth Jørgensen.

- Alder spiller ingen rolle. det er værkerne, der tæller, siger Sofie Bird Møller, der er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og har en master i Fine Art.

Taler sig til de rigtige

Censorgruppen, der er i gang med anden runde og nu er på fjerde dag, har fungeret godt.

- Vi er meget uenige, og det er godt. Men det er vigtigt, at vi taler os frem til de rigtige udstillere gennem en argumenteret diskussion med selvjustits, siger Elsebeth Jørgensen.

- Vi er fem vidt forskellige kunstnere, som arbejder meget forskelligt, så vi skal mødes, siger Sofie Bird Møller.

Fredag er det slut. Så er udstillerne fundet efter tredje runde, og spændingen bliver udløst hos de mange indsendere.

Det er flot og eftertragtet at komme ind. Danmark har fire store, censurerede udstillinger, som er pointgivende ved optagelse i Billedkunstnernes Forbund. Det er Forårsudstilingen på Charlottenborg, Kunstnernes Påskeudstilling i Kunsthal Aarhus, Kunstnernes Sommerudstilling i Janus Bygningen i Tistrup og Kunstnernes Efterårsudstilling på Den Frie i København.

Alle får en fair chance hos smagsdommerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce