Anmeldelse: Andethedens paradoks

Anmeldelse: Andethedens paradoks

"Something to generate from" på Kunsthal Aarhus er et vigtigt politisk statement, men kæmper med et indbygget paradoks.

"Vi er interesseret i brugbar kunst" proklamerer den ene af udstillingens kuratorer i forbindelse med åbningen af Kunsthal Aarhus seneste udstilling i Collective Making-programmet.

"Something to generate from" er et forsøg om at skabe et nyt fundament for en ligeværdig dialog imellem den vestlige kunsthistorie, og kunsten, som den udfolder sig i såkaldte tredjeverdenslande, som Afrika og Mellemøsten, hvor kunsten har anderledes vanskelige vilkår. På udstillingen kan man opleve syv meget forskellige værker af kunstnere, der alle har en gentænkning af kunstens rolle og institutioner i forhold til lokale magtstrukturer som det centrale budskab.

Økonomi og identitet

I Barthélémy Toguos kaffebar kan man f.eks. købe kaffe, dyrket af kunstneren selv. "The Collective Museum" handler om kollektiv identitet og erindring i Cassablanca, i et samfund, der har gennemlevet dramatiske omvæltninger. Og "Fehras Publishing Practices" undersøger oversættelsesvanskeligheder og behovet for at udvikle sproget i en globaliseret verden.

"Invisible Borders Trans African Organisation" er et særligt spændende værk, der manifesterer sig som en slags live streaming af en rejse igennem Afrika. Som en krølle på historien er det faktisk ikke lykkedes kunstnerne at få indrejsetilladelse til Danmark i forbindelse med udstillingen, hvilket tilføjer værket en ekstra vedkommende dimension.

Den eksotiske andethed

Her kunne man vælge at slutte anmeldelsen og sige, at det er godt og vigtigt at vi får et indblik i kunsten, som den udfolder sig uden for den vestlige tradition - et sted, hvor kunsten måske stadig har et reelt politisk potentiale. Men hvis man tager værkernes budskab om aktivisme og kontekstafhængighed for pålydende, render man automatisk ind i et paradoks: For hvis værkerne også er et opgør med et vestligt orienteret kunstsyn, og værkerne baserer sig på et lokalforankret politisk forandringsprojekt, bliver det pludselig uklart hvor det placerer os som publikum i en dansk sammenhæng?

Er du en passiv konsument?

Den palæstinensiske litteraturteoretiker Edward Said talte om den vestlige kulturs blik på omverdenens eksotiske "andethed". Og deri ligger muligvis et uløseligt paradoks: For reduceres værkerne mon til et eksotisk kuriosum uden brod, når den trækkes ud af den oprindelige kontekst hvori den er skabt, og udstilles på en kunsthal i Danmark?

"Something to generate from" ER et spændende indblik i kunstens nye slagmarker, men besøger man den, bør man også alvorligt overveje, om man faktisk tager værkernes budskab for pålydende, og ønsker at indgå i en reel dialog, eller blot vil være passiv kulturkonsument der betragter den eksotiske andethed, på samme måde som Vesten har gjort det i århundreder. Man efterlades således med spørgsmålet om hvorvidt den reelle dialog overhovedet er mulig, eller om kunstinstutitionen selv kommer i vejen for det kunstneriske projekt i en vestlig sammenhæng?

Fakta - Something to generate from

17. juni - 7. august 2016
Kunsthal Aarhus, J.M. Mørks Gade 13, 8000 Aarhus C