Anmeldelse: Bryan Ferry stopper aldrig med at danse slow

Under den første af to Århus-koncerter sang Bryan Ferry og et band på otte musikere nogle af klassikerne fra tiden med Roxy Music. Kærlighed-de-luxe, det melankolske humørleje og atmosfærerigtig guitar udgør stadig den 72-årige sangers drømmende univers. Foto: Flemming Krogh

Anmeldelse: Bryan Ferry stopper aldrig med at danse slow

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den 72-årige æstet Bryan Ferry gav en forrygende halvanden times tur rundt i Roxy Music-klassikere under den første af to koncerter i Aarhus.

Han crooner meget, og nogle gange hvisker han dig hemmeligheder i øret.

Vi taler om Bryan Ferry, som engang skabte stilfuld musik i et band med Brian Eno, men som siden gik solo - og bare fortsatte med at tale til hjertet med sin fragile røst, der slet ikke er blevet ringere. I flere numre under den første af to koncerter i Aarhus gav den aldrende sangers stemme ny karakter til sangene.

Man må sige, at tiden har været god for Bryan Ferry.

Store kunstnere kæmper ikke sjældent med deres egen historie. Personligt holder jeg rigtig meget af Ferrys soloplader, men selv om han har skabt fantastiske projekter, som blandt andet inkluderer covers af Bob Dylan, forbindes Ferrys velmagtsdage som oftest med Roxy Music.

Hans seneste album "Olympia" (2010) skulle egentlig også have været et Roxy Music-album. Flere af medlemmerne er med på pladen, som dog endte med at komme ud i Bryan Ferrys navn.

Det er Roxy-perioden, som Ferry dyrker på sin nuværende turné. Koncerten i Musikhuset, som rummede over 20 sange, var centreret omkring numre fra bandets tidlige karriere krydret med numre fra 80'er-albummet "Avalon" samt en håndfuld af Ferrys solo-ting. Der var vist ikke noget musik skabt efter 1987.

For mange hits at tage af

"The Main Thing", "Don't Stop the Dance", "Ladytron" (fra den første Roxy Music-plade), "Virginia Plain" og "More Than This," "Love Is the Drug". Klassikerne var her. Nogle af dem. Har vi glemt "Slave to Love"? Den var her også. Selv om Ferry ikke altid giver folk, hvad de forventer mest. Der er simpelthen for mange hits at tage af, og han kunne fylde to timer med bare hitsange. Hvilket luksusproblem!

I de sidste numre måtte publikum rejse sig fra deres sæder.

Ferry kunne godt have sunget Dylan eller flere af sine egne numre, blandt andet "Mamouna", som figurerer på setlisterne fra den nuværende turné. Bolsjeposen indeholdt dog både "Bête Noire", "In Every Dream Home a Heartache" og "Jealous Guy".

Le drug du jour for den britiske drømmer og elegance-dyrker er at underholde. Labre beats, glamour og kærlighed-de-luxe, det nedsænkede, melankolske humørleje og atmosfærerigtig guitar er stadig remedierne, og dem har Ferry har perfektioneret siden 70'erne.

Lyden af Roxy er også lyden af smooth-søvnig cocktailbar-saxofon og obo, som blev håndteret af Jorja Chalmers (som også var en del af den sidste Roxy Music-turné i 2011).

Selv om det kunne have været skønt med to guitarer (til festivalkoncerter supplerer Ferry guitarholdet med den unge dansker Jacob Quistgaard), men eminente Chris Spedding trykkede på alle de rigtige knapper af sprød lyd.

På den lyd sang og slow-dansede Bryan Ferry. Fordi han kan. Fordi drømmeren Ferry vil fortsætte med at skabe cool musik og fremføre den i det virkelige liv, så længe han kan.

Bryan Ferry, Musikhuset Aarhus, onsdag. Koncerten gentages fredag.

Anmeldelse: Bryan Ferry stopper aldrig med at danse slow

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce