Anmeldelse: Jubilæum med de unge

Et fortrinligt spillende Århus Sinfonietta markerede UNM?s 70 års jubilæumskoncert mandag aften. Foto: Swami Silva/UNM

Anmeldelse: Jubilæum med de unge

Fødselsdagsfest hele ugen for Ung Nordisk Musik, som fylder 70.

Nu skal man ikke gøre sig munter over, at en musikfest med ordet UNG i titlen fejrer 70-året for sin opståen - især ikke når man som undertegnede var med for snart 50 år siden, da festen i 1968 blev holdt i Århus. Heldigvis kommer der hele tiden nye unge komponister til. Deres optagethed og glæde ved at være sammen er smittende, og arrangementet er såre vigtigt for den - trods alt - forholdsvis lille kreds af kunstnere, der har valgt kompositionsmusikken som felt.

Således var det (igen) en fornøjelse at mærke stemningen, nu i og uden for Symfonisk Sal, hvis publikum i mange sammenhænge ellers har en alder, der nærmer sig UNM's: De unge var der. Det var en anden lyd!

Jubilæumskoncerten - for en sådan var det - bød også på en anden lyd. Anderledes end de traditionelle symfoniske koncerters og sådan set også anderledes end man kunne forvente af UNM. Det skyldtes, at man havde valgt at tage en tur ned ad Ung Nordisk Memory-lane og få præsenteret værker, der tidligere havde været spillet på UNM. En rigtig god ide med sådan et klingende hjørne af den unge musikhistorie.

Fra Axel Borup-Jørgensens lille serenade for strygekvartet fra 1948, som var åbningsværk, og allerede til næste værk af Magne Hegdal fra 1975 var det slående, hvor stor forskel der er på det musikalske udtryk - fra efterkrigstid til moderne tid. Fra melodik, tonalitet og traditionelt ensemblespil til et langt mere instrument-individualiseret og dissonanspræget udtryk.

Også udviklingen i ensemblernes sammensætning er interessant at notere sig: Man afprøver nye konstellationer og dermed nye klangverdenen. Det kom klart til udtryk i Madeleine Isakssons "Tång" fra 1983, hvor hele den dybe bund af træblæsere blev kombineret med harpe, cembalo, cello og kontrabas. Første del var præget af blæsernes mørke og med, ja, fagot-lys i en mere og mere talende, bevægelig karakter. Senere blev den afløst af en ny poesi fra strengeinstrumenterne, hvor nu de dybe blæsere var "på besøg", inden en klarere melodik fra det nu lyse engelskhorn førte mod et antydet drama. Hele værket, også den helt stille udklang med harpen og de pizzicerede strygere, var et spændende og vellykket eksempel på afsøgning af udtryk i 80'erne.

Juliana Hodkinsons søgen efter tøven i "Some reasons for hesitation" fra 1999 består af klangøjeblikke, ja rækker af dem, med en form for acceleration indbygget. Hun arbejder både med traditionel instrumentbehandling og med alternative anblæsninger og strøg, med luft- og støjlyde. Men at tøve er ikke det samme som at stå stille. Anslag af agression fornemmes, bevægeligheden er i verden nu, en brudt dur-treklang dukker op som en ubestemmelig hilsen, inden værket tynder ud til næsten ingenting i lydøjeblikke fra violinen - spillet med stor ro af Birgitte Bærentzen Pihl.

Århus Sinfonietta, hvis musikere flot stillede op i alle de kombinationer som de forskellige værker krævede, lukkede koncerten med det hele unge, nemlig "fix" af den finske komponist Lauri Supponen. Værket har noget mahler'sk over sig i den måde forskellige former for folkelighed, også den mere bombastiske, kommer til udtryk undervejs. Heltelyd og dramatiske tutti-slag veksler med såvel en stryger-naturidyl som en antydning af folkedans og mod slutningen en markedsmusik, der afslutter i ren slagtøjslyd. "fix" var udvalgt af arrangørerne som repræsentant for det nye. Et godt valg, som fik en fortrinlig opførelse af Århus Sinfonietta under Daniel Moreiras ledelse.

FAKTA - UNM jubilæumskoncert

Axel Borup-Jørgensen: Lille Serenade (1948).
Magne Hegdal: Sonate (1975).