Anmeldelse: Kompliceret kunstarkæologi

Anmeldelse: Kompliceret kunstarkæologi

Spectacles without Objects er en teoritung leg med performancekunsten og dennes historie.

På overfladen er den franske duo Louise Hervé og Chloé Maillets udstilling på Kunsthal Aarhus en enkel sag: Udstillingen består dels af en video i tre dele, dels af en vinylplade med musik fra filmene, og dels en lille bog, med tekster fra samme videomateriale. Desuden fremføres tekster og lyd med jævne mellemrum "live" i rummet af et korps af frivillige performere.

Under overfladen er det hele dog noget mere indviklet, for Spectacles without Objects kan ses som en slags "kunstarkæologi", der hele tiden balancerer imellem kunsthistorisk undersøgelse og fiktiv performance. Teorien er, at performancekunsten, der ellers oftest karakteriseres som noget, der opstår i det 20. århundredes avantgardemiljø, i virkeligheden har rødder tilbage til det 17. og 18. århundrede.

I videoen "genopføres" nogle af disse historiske performances, og vi hører eksempelvis hvordan den engelske puritanismes forbud imod teater resulterer i en mere subtil og politisk form for "scenekunst" uden for teatrene. Og i det post-revolutionære Frankrig opgiver nogle kunstnere maleriet og engagerer sig i performative aktiviteter i forsøget på at realisere en utopisk fremtid.

Virkelighed eller fiktion?

Udstillingen åbner spørgsmålet om hvad en performance egentlig er, og hvornår vi "performer"; altså, hvornår vi er os selv, og hvornår vi påtager os en slags rolle. Dette subtile spil imellem virkelighed og fiktion er udstillingens mest interessante kunstgreb og på videoerne kommer man ofte i tvivl om, hvornår der er tale om dokumentation af en performance, eller et helt igennem iscenesat univers.

En video viser eksempelvis udklædte performere i et arkadisk landskab. Bedst som vi væves ind i fortællingen, brydes illusionen pludselig af publikummer i dagligdags tøj. Er de mon virkelige eller er de også iscenesatte?

Udstillingens titel refererer til filosoffen Rousseau, der fordømte teatret som værende amoralsk og falsk. Det eneste gode teater derfor et, hvor grænserne imellem fiktion og virkelighed og imellem skuespiller og tilskuer er opløst. Rousseaus tanker minder om den moderne teaterteoretiker Augusto Boals begreb "specactor", der er en sammentrækning af ordene "spectator" (tilskuer) og "actor" (skuespiller). En specactor er både tilskuer og deltager i en performance. Man må formode at det er denne opløsning af grænser, der ligger til grund for ideen om at involvere frivillige performere i udstillingsperioden.

Teori og praksis

Spectacles without Objects leger hele tiden med kategorierne, hvor den "videnskabelige" undersøgelse forskydes i forskellige medier. Fortiden undersøges ved selv at performe den, og kunstnernes egne performances forskydes ind i udstillingsrummet via de frivillige. De frivillige performere gør et flot stykke arbejde, men det er lidt vanskeligt at se hvordan det øvrige publikum bliver involverede "specactors" i værket. Det kræver i hvert fald, at de forestående performances i udstillingsperioden afviger markant fra det, man oplevede til ferniseringen.

Der ligger mange interessante teoretiske lag i "Spectacles without Objects", men udstillingen bliver også meget akademisk - hvilket denne anmeldelse nok også bærer præg af! Tilbage står spørgsmålet om hvorvidt udstillingen som kunstoplevelse i praksis helt formår at leve op til det der lægges op til på papiret. Sikkert er det, at man nok bør time sit besøg med de live-performances, der foregår hver onsdag, lørdag og søndag, for at få den optimale oplevelse.

FAKTA - Spectacles Without Objects

Loise Hervé & Chloé Maillet.
31. august- 6. november 2016.