Anmeldelse: Opskrifter fra kunstens kogebog

Stillbilleder fra performance. Foto: Ricarda Bross / Kunsthal Aarhus

Mastering the Art of Contemporary Art forsøger på humoristisk vis at afmystificere kunsten.

Hvad er kunst, og hvornår bliver noget til kunst? Spørgsmålet er et tilbagevendende tema i kunsten, og kan måske siges at være kernen i Kunsthal Aarhus' seneste udstilling i Collective Making-programmet. Udstillingen er kurateret af kunstnerne Esmarelda Kosmatopolous og Sean Naftel, der også står bag det noget specielle udstillingsformat.

Til ferniseringen kan man opleve to performances, opbygget som en udsendelse fra TV-køkkenet, hvor kuratorerne har inviteret danske Hesselholdt og Mejlvang, samt Nanna Gro Henningsen i studiet. I løbet af performancen gennemgås »opskriften« på et af kunstnernes værker, fuldstændig ligesom i TV-køkkenet, hvor kokkene fortæller hvordan retten tilberedes. Interviewformatet giver både indsigt i den kunstneriske proces, men besvarer også nogle af de »dumme« spørgsmål, vi som publikum ofte er bange for at stille.

Mastering the Art of Contemporary Art
<p>Esmarelda Kosmatopolous og Sean Naftel , Mastering the Art of Contemporary Art</p><ul><li>Udstilling i Kunsthal Aarhus, J.M. Mørks Gade 13, 8000 Aarhus C</li><li>Udstillingsperiode: 18. marts - 17. april</li></ul>

Publikum skaber kunsten

I skrivende stund er der ikke så meget at se: Et TV-studie er opstillet i et af kunsthallens lokaler og i de tilstødende rum står blot tomme piedestaler. Udstillingens indhold produceres nemlig først senere - af publikum selv!

I løbet af udstillingsperioden vil i alt 18 kunstnere optræde i TV-køkkenet, og optagelserne bliver tilgængelige på Kunsthallens hjemmeside. Publikum opfordres herefter til at genskabe værkerne selv, og bringe dem ned på Kunsthallen, hvor de kan blive udstillet.

Mastering the Art of Contemporary Art vender således hele den kunstneriske proces på hovedet, og gør skabelsen af udstillingen til en kollektiv proces hvor publikum er medskabere af værket.

En lynhurtig kunsthistorie

Den romantiske ide om »kunstnergeniet« er relativt ny. I middelalderen var kunstnerne håndværkere, på lige fod med eksempelvis snedkere. Først i 1800-tallet opstår ideen om kunstneren som en slags »profet«, med en særlig indsigt. Marcel Duchamp udstiller i begyndelsen af det 20. århundrede sit pissoir, og sætter dermed et stort spørgsmålstegn ved denne tanke: For hvad er det særlige egentlig, hvis kunstneren blot kan udvælge en tilfældig genstand og erklære, at den er et kunstværk? Og i 60'erne erklærer Josef Beuys at alle mennesker er kunstnere. Dermed er feltet åbent: Nogle vil i dag hævde, at enhver kan kalde sig kunstner, og at alt kan være kunst.

Gentagelse?

Konceptets essens minder umiddelbart meget om en tidligere udstilling i Collective Making-serien, »Do it!«, hvor publikum blev opfordret til at tage »manualer« til kunstværker med hjem, og genskabe værkerne selv. I den forstand bringer Mastering the Art of Contemporary Art måske ikke så meget nyt på banen, men den humoristiske og uformelle form er dog forfriskende. Og grundtanken om at afmystificere og demokratisere kunsten er sympatisk og absolut tiltrængt, i en kunstverden, der kan virke elitær og utilgængelig.

Det er vanskeligt at tildele stjerner til en udstilling, hvor så meget af indholdet først produceres i løbet af udstillingsperioden. Konceptet er lovende - ja faktisk ret sjovt. Til gengæld er der måske grænser for hvor meget nyt det bidrager til »Collective Making«-tematikken. Er man hård, kan man sige at udstillingerne begynder at gentage sig selv. Men man kan jo heldigvis nå at blive overrasket over de resultater, der skabes i udstillingsperioden. Måske har vi endnu det bedste til gode.