Anmeldelse: Stof til eftertanke

Song Dongs »Waste Not« er uden tvivl udstillingens hovedværk, som rummer flere parallelle betydninger og samtidig betager rent visuel.

Anmeldelse: Stof til eftertanke

Med Systemics Nr. 3 præsenterer Kunsthal Aarhus en konsekvent udført udstilling. De udstillede værker er ikke primært til for at behage og tilfredsstille det nydelsessyge øje.

Det lyder givetvis som en kliche, men Systemics #3 er ikke en udstilling, der giver svar. Den stiller derimod spørgsmål. Systemics #3 er ikke nogen sofaudstilling, hvor man mageligt kan læne sig tilbage og blive underholdt. Og tak for det i øvrigt. Værkerne peger på nogle problemstillinger i vores profitmaksimerende samtid, som man kan undre sig over ikke fylder mere i nyhedsblokke og politiske partiprogrammer.

Udstillingen har undertitlen »Against the idea of growth, towards poetry (or, how to build a universe that doesn't fall apart two days later)«.

»Systemics Nr. 3«
<p>»Against the idea of growth, towards poetry (or, how to build a universe that doesn?t fall apart two days later)«.</p>

<p>16. januar?30. marts.</p>

<p>Kunsthal Aarhus, J.M. Mørks Gade 13, Aarhus C.</p>

<p>I udstillingsperioden vil der være projekter og events med tilknytning </p>

<p>til Systemics Nr 3. </p>

Hensigten med udstillingen er blandt andet at diskutere og problematisere det tankesæt, der knytter sig til den aktuelle økonomiske debat, hvor vækst og effektivisering virker til at være de eneste gyldige måleenheder. Hvor blev poesien og kunsten af i hele dette ræs? Har vi i vores iver efter progression og økonomisk velstand gjort os selv til åndelige og moralske fattigrøve?

Udstillingen er ikke lavet for at give dig dårlig samvittighed over, at du ikke går i økologisk bomuldstøj. Det betyder dog ikke, at der ikke bliver taget stilling. Blot det at virkeliggøre Systemics #3 er en aktiv stillingstagen og en opfordring til diskussion. Med den tredje udgave af Systemics-serien holder Kunsthal Aarhus således et spejl op foran os, og udstillingen viser, at vores måde at leve på har nogle konsekvenser. Strømmen i vores lyspærer kommer et sted fra.

Finske Mika Taanila, som også deltog i Systemics #1, deltager med det usentimentale videoværk »The Most Electrified Town in Finland«. Heri følger vi tilblivelsen af et atomkraftværk i en lille finsk by, og man bliver betaget og skræmt af hele det enorme maskineri, der omgiver byggeriet. Det er monstrøse kræfter, der er i spil her. Bagerst i hovedet er der hele tiden en stemme, der siger; hvis dét her går galt, så går det virkelig galt! Konfrontationen med atomkraftværkbyggeriet sætter gang i nogle elementære tanker vedrørende mennesket og dets rolle her på kloden: Måske er det ikke fremmede kræfter, der ender med at tage livet af os? Måske er det os selv og vores egne opfindelser, der ender det hele?

Waste Not

Hovedværket på Systemics #3 er uden tvivl kinesiske Song Dongs installation »Waste Not« i kunsthallens underetage. »Waste Not« har mange betydninger, og det ville være tåbeligt at lægge sig fast på én fast tolkning. Værket er både en rørende familiefortælling, en politisk og ideologisk kritik, en fremvisning af forbrugskultur og endelig også et eksempel på, hvordan afstandene mellem nationer og folkefærd er blevet forkortet. Song Dongs installation er et kunstværk, der rummer flere parallelle betydninger, og samtidig formår det at betage rent visuelt. Samme kvaliteter har også danske Jakob Koldings helt enkle bidrag til udstillingen.

Til foråret præsenterer Kunsthal Aarhus den sidste og fjerde udstilling i Systemics-serien. Det startede lidt vaklende med Systemics #1 for ca. et års tid siden. Men det har udviklet sig til en ambitiøs og konsekvent udført udstillingsrække, hvor samtidskunsten omfavner teknologien, medierne, litteraturen og musikken for derigennem at undersøge og debattere tidens sociale, kulturelle og økonomiske tilstande. Man kan godt blive klogere af at beskæftige sig med kunst. Der er i hvert fald stof til eftertanke på Systemics #3, hvor der tænkes i alternativer til tidens dominerende grundsyn.

Anmeldelse: Stof til eftertanke