Antikrist lander til juni: Marilyn Manson spiller i Aarhus

Manson - her på Vega i 2015 - går efter planen på scenen i Scandinavian Congress Center 4. juni. Foto: Sophia Juliane Lydolph/Scanpix

Antikrist lander til juni: Marilyn Manson spiller i Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

4. juni får Aarhus besøg af en af slut-90'ernes og start-00'ernes mest kontroversielle skikkelser - chokrockeren Marilyn Manson. Men hvem er han egentlig, ham den høje, blege starut?

Koncert: Lige omkring årtusindskiftet var alle bange for Marilyn Manson. Eller sure på ham. Eller elskede ham. Alle havde i hvert fald en holdning til amerikaneren, der egentlig hedder Brian Warner, som har fået skyld for alt fra at henrette hundehvalpe til at inspirere til skoleskyderier.

4. juni står han på scenen i Scandinavian Congress Center i Aarhus, og derfor har vi taget et nærmere kig på den snart 49-årige heavyrocker, som også maler, spiller skuespil og har været musikjournalist.

Brian Hugh Warner blev født i Canton, Ohio i 1969. Han gik i katolsk folkeskole, hvor lærerne forsøgte at fortælle eleverne, hvilken slags musik de skulle lytte til.

Her faldt unge Warner - overraskende nok - for den musik, som var forbudt.

I 1989 stiftede han bandet Marilyn Manson & The Spooky Kids sammen med guitaristen Scott Putesky.

Konceptet var, at hvert bandmedlem skulle have et kunstnernavn, der var en kombination af en kendt skønhed og en seriemorder. Putesky kombinerede Daisy Duke og David Berkowitz, og fik dermed navnet Daisy Berkowitz, mens Warner altså valgte Marilyn Manson - en sammenskrivning af Marilyn Monroe og Charles Manson.

I 1994 udkom bandets første plade, "Portrait of an American Family", og med EP'en "Smells Like Children" fra 1995 kom Marilyn Mansons vel nok største hit til dato - coveret af Eurythmics' "Sweet Dreams (Are Made of This)".

Jeg kan godt se, hvorfor de valgte mig. Det er nemt at smide mit ansigt op på tv-skærmen, fordi jeg er personificeringen af frygt, fordi jeg repræsenterer alt det, folk er bange for.
Marilyn Manson

Kristendommens fjende nummer et

En af de ting, der har præget hele Marilyn Mansons karriere, er, at især dele af det kristne miljø i hans hjemland har gjort ham til syndebuk for især skyderier. Værst blev det i forbindelse med skyderiet på Columbine High School i 1999, hvor han fik en stor del af skylden, fordi han angiveligt havde opfordret til vold gennem sine tekster.

I Michael Moores film "Bowling for Columbine" sagde Manson følgende om at have fået skylden for det:

- Jeg kan godt se, hvorfor de valgte mig. Det er nemt at smide mit ansigt op på tv-skærmen, fordi jeg er personificeringen af frygt, fordi jeg repræsenterer alt det, folk er bange for.

Hvorvidt det er rigtigt, skal vi lade være usagt. Men Marilyn Manson har i hvert fald aldrig været bange for at tage fat i nogle af de mørkere dele af livet med sange om stoffer, psykisk sygdom, vold og ulykkelig kærlighed.

Cirka et halvt år før skyderiet på Columbine kom pladen "Mechanical Animals", som med rette kan kaldes hovedværket i Mansons katalog. Singlerne "The Dope Show", "Rock Is Dead" og "I Don't Like The Drugs" ("But the Drugs Like Me") siger lidt om temaerne på pladen, men numre som "Coma White" og "The Last Day on Earth" viser, at Manson også har sans for at skrive ballader.

Men det er bestemt ikke kun det kristne USA, der har set sig sur på Marilyn Manson. Det går også den anden vej.

- Jeg nægter at tro på andres fortolkninger af, hvad Gud er. Der er ikke nogen, der kan have copyright på, hvad Gud er, har han blandt andet sagt til hjemmesiden Beliefnet, ligesom man heller ikke skal langt ind i sangen "Rock Is Dead", før Manson proklamerer at "Gud er i tv'et".

Som umiddelbart konsekvens af de kontroversielle historier om Mechanical Animals valgte eksempelvis Walmart at fjerne pladen fra hylderne.

Den lange, hårde vej tilbage på sporet

Året efter "Mechanical Animals" kom opfølgeren "Holy Wood" - denne gang med en korsfæstet Manson på forsiden, men også tilbage i Walmart og de andre kæder, som pludselig vurderede, at der var salg i den kontroversielle gruppes plader. "Holy Wood" fik fine anmeldelser, men herefter gik det kunstnerisk lidt ned af bakke, i hvert fald hvis man skal tro anmelderne.

Ser man på hjemmesiden Metacritic, som samler anmeldelser fra hele verden, fik "Holy Wood" et karaktergennemsnit på 72, mens de efterfølgende fire plader fra Mansons hånd kun lige kunne snige sig op omkring 60. Og det er måske ikke så mærkeligt, at den selvudnævnte God of Fucks kunstneriske niveau svinger lidt.

For undervejs i Marilyn Mansons karriere har han kæmpet med både skilsmisser, stofmisbrug og depression. De samme emner har naturligvis gået igen i hans tekster, men til tider har det også været tæt på at tage livet af ham.

Det samme kan siges om hans sceneoptræden - i oktober 2017 blev han således ramt af en statue af to pistoler, som var med på scenen. Hverken det eller andet, som følger med livet som rockstjerne har dog fået has på "The Antichrist Superstar", som altså går på scenen i Aarhus 4. juni.

Det gør han som del af en turné, som i skrivende stund drøner rundt på scener i USA - og som for det meste får rigtig gode anmeldelser - og en plade fra oktober med titlen "Heaven Upside Down", som er Manson tilbage på sporet ifølge anmelderne. Selvom han har sat farten lidt ned.

Antikrist lander til juni: Marilyn Manson spiller i Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce