Barsk og underholdende vanvid


Barsk og underholdende vanvid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hanne Trap Friis hylder i »MADness« de danske skraldere. Og hun gør det i en dynamisk intens iscenesættelse, hvor to habile skuespillere med krop og stemme leverer centrale systemkritiske og menneskelige aspekter af det fænomen at indsamle overflodssamfundets kasserede madvarer.

Måske er den lækre laks, du fik hos din tante forleden, ikke købt i en forretning. Måske er den »skraldet« - hentet i nattemørket i en affaldscontainer. Uh-ha-da-da. Smagte den ikke også lidt dårligt?

Hanne Trap Friis tager tyren ved hornene. Hun går til biddet. Jager gaflen direkte ind i emner, som er tabuerede i vores nutidssamfund. For hvad er det med det »skralden«? Friis har stillet spørgsmålet: Hvem gør det? Af hvilke årsager? Og hun løfter ingen pegefingre. Nej, hun stikker næsen eller næven lukt ned i den stinkende container for at beskrive hvordan de som skralder og de som står dem nær, har det med det at skralde.

Kasper Hoffs tekst fortæller om det »at skralde«, dvs. det at gennemrode containere for at finde stadigt spiselige madvarer. I starten er teksten lige lovligt kantet, og til slut er den ikke så dramaturgisk elegant som i midterdelen. Men mestendels og på plussiden giver den mange detaljer og aspekter af det at skralde. Og den er raffineret skruet sammen af dels en speak, som detaljerigt beretter om alle de bakterier og andre smittekilder, der er knyttet til den bortkastede mad. Dels oplæsning fra de sociale medier af henvendelser, virkelighedens skraldere har lagt ud.

Og som den primære fortælletråd af et spil mellem en midaldrende mor, som begynder at skralde og hendes teenagesøn, for hvis skyld hun begynder på det. Hun har ganske enkelt ikke råd til mad, hvis hun også skal kunne betale udgifterne til sønnens andre fornødenheder, tøj, sko og samvær med kammeraterne.

På elegant og 'glidende' vis monterer Friis skuespil og nonverbale kropsudtryk sammen i en - også smukt belyst og musisk velfungerende - iscenesættelse, som i alt det ganske alvorsfyldte og samfundskritisk skarpe rummer meget humor. Anne Voigt Christiansen og Olaf Højgaard står plantet i og springer op af og ned i to store containere, alt imens de både på kritisk og informativ vis udfolder forestillingens tema.

Det flotte er, at vi ikke får kastet færdige meninger i hovedet men med fokus på tabuer, fordomme og idealisme bliver bragt til at reflektere over madspild, fattigdom, familiefølelser og samfundssvineri. Og det skønne er også, at der er plads til overraskende løjerligheder og sågar en fysisk meget ekspressiv container-centrifugal-dans og noget, der ligner en containerorgasme. Oplev det og bliv tillige konfronteret med dit eget forhold til det at skralde. Det er stærkt, rigt på følelser og præcist i sin samfundskritik

»Madness«

Barsk og underholdende vanvid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce