Boganmeldelse: Digte om stridens æbler

Mette Moestrup. Foto: Mikkel Tjellesen/Gyldendal

Boganmeldelse: Digte om stridens æbler

Bøger: Hvad forbinder vi med frugterne fra et pæretræ andet end form og velsmag? Ikke noget. Med æblet forholder det sig anderledes. Evas gavmildhed i Paradisets have med den efterfølgende straffende uddrivelse vil nok falde mange ind. Andre tænker nok på æblet i eventyret "Snehvide". I Mette Moestrups nye digtsamling "Til den smukkeste" er det en anden kvinde, stridsgudinden Eris, der forbindes med den mytiske frugt.

Det er ikke første gang, Mette Moestrup beskæftiger sig med æblet. I 2002 udgav hun samlingen "Golden Delicious", som også kredsede om frugten. Det, der udløste lyst og trang til den aktuelle udgivelse, var, som digteren har fortalt, at hun vågnede ved lyden af et æble, der blev skrællet og skåret i både. Og så meldte stridsgudinden Eris sig som en betydningsfuld figur, den gudinde, der i forbitrelse over ikke at blive indbudt, kastede æblet med påskriften "Til den smukkeste" ind til de forsamlede guder, hvilket førte til bortførelsen af Helena og den trojanske krig. Dermed bliver værkets titel også tvetydig.

Det er karakteristisk for Moestrup, at hun tager udgangspunkt i det konkrete. Det kan være lyden af æblet under et skriveophold i Wannsee i Berlin i 2014, ligesom det kan være hendes konstruktion af et massageapparat bestående af 91 æbler lagt i en trekant på gulvet. Men det er også tydeligt, at digteren har en svaghed for systemer. Hun opdeler din bog i ni dele, som er tilegnet Antikkens ni muser, hvoraf de fleste repræsenterer en form for ordkunst. Og ligesom hver muse repræsenterer en særlig brug af sproget, så byder Mette Moestrup sin læser digte med helt forskellig sproglig stil og stemning. Hun foreslår, at læseren vælger ud af eller holder pauser mellem de enkelte dele.

Det starter ellers yderst tilgængeligt med en suite små digte, der drypper af honning. Allusionen til en beskrivelse af et elskovsmøde er ikke til at overse. Men som det er typisk for tekster og tematik, så antydes bagsiden også, nemlig de stikkende bier, som følger med. Med bierne følger æblerne, og dem er der mange af i værket.

Det er var dog ikke denne første del, der kom til Moestrup som den første. Det var derimod "Blodæbledøgnet", der netop udsprang af Berlinopholdet. Det er et af samlingens stærkeste afsnit, hvis ikke det stærkeste. Dels har Wannsee en grum forhistorie fra nazitiden, dels oplever forfatteren sin egen slægts historie, hvor digteren med de stærke nationale, for ikke at sige nationalistiske, tilbøjeligheder, Valdemar Rørdam, spiller en rolle. Først elsket, så hadet. Sådanne dobbeltheder præger generelt værket.

Temaerne er mange i denne digtsamling. Det nutidige og helt nære melder sig med stort og småt, fra en køretur med barnevogn sammen med veninden til det store spørgsmål: "Hvor skal vi hen, digter, i denne tid? // Flugtens, forbrugets, forureningens tid". Og andetsteds spørges der om, hvor mange der overhovedet læser poesi. "Jeg frygter den tid, som har tabt sit hjerte," lyder det.

Det er en generøs digtsamling, Mette Moestrup har skrevet. Hvis man kunne diskutere, om stridsgudinden Eris' æble var en gave eller en straf, så står det fast for denne anmelder, at denne bog er en gave til et menneske, som, man synes, er den smukkeste. Mette Moestrup: "Til den smukkeste"184 sider, Gyldendal, er udkommet

Mette Moestrup: ?Til den smukkeste?. Foto: Gyldendal

Boganmeldelse: Digte om stridens æbler