Boganmeldelse: Mette Vedsø: "En sær musik".

Mette Vedsø. Foto: Christiane Juul/Høst & Søn

Det, man kunne kalde nonsensdigte, har vi kendt til længe. Dadaisterne lagde ud i 20'erne, og herhjemme tog blandt andre Aage Hermann tråden op med det berømte digt "Græd ikke så aflangt, du grønne ansjos, endnu kan dit træben vel spille". Så fulgte den lyse digter Schade og hans linje 14, der gik mod nord en tidlig morgen, og Halfdan Rasmussen med sine elskede tosserier. Og nu fornyer Mette Vedsø traditionen med sine underfundige og fjollede tekster i en bog med titlen "En sær musik". Nu er langtfra alt i Vedsøs bog den rene galimatias. Det er faktisk meget lidt af. Der er det lille digt om et forventet venskab, der ikke kan blive til noget. Eller et digt om bedstefar, der som det gamle træ har 81 årringe, men falder om som træet. Drengen spørger undrende: "Alt det der bare var der./ Hvor var det?" Der er også et rørende digt om Hedvig, som ingen gad lytte til, for afdansningsballer, klejner og glashinkesten kom ikke nogen ved. Hedvig hørte en anden tid til. Det, der er fælles for alle Mette Vedsøs tekster, er en ustyrlig ordglæde. Hør bare her: "Træsko-Tage var larm og ballade/ og skumfiduser og roulade". Den glæde er tæt forbundet med humor. Så selv de tekster, som ikke er det rene nonsens, har denne humor. Man kunne med nøgleordet i en titel fra en anden gammel kollega kalde dem sørgmuntre. Læseren kan nok smittes af Vedsøs ordjongleren, men kun i lige i øjeblikket. Men man kan, som "varedeklarationen" på bogens bagside anbefaler, sagtens vende tilbage og nyde Mette Vedsøs vers hele døgnet og året rundt. Man kan også nyde det grafiske udtryk, som Solveig Agerbak står for. Alt i alt er det ordleg, som kan glæde en læser.

Mette Vedsø:

"En sær musik"

56 sider, Høst & Søn