Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Danmarkspremiere på Aarhus Teater: Scener fra et turbulent ægteskab

Bølgerne går højt i forholdet mellem Henrik (Mathias Flint) og Anna (Anne Plauborg Madsen). Deres forskelligheder står fra begyndelsen tydeligt frem, men de to unge vælger alligevel at gifte sig. I "Den Gode Vilje" skildrer Ingmar Bergman, hvordan han forestillede sig, at hans forældres forhold begyndte. Foto: Axel Schütt

Danmarkspremiere på Aarhus Teater: Scener fra et turbulent ægteskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus Teater tager som det første danske teater fat på Ingmar Bergmans skildring af sine forældres turbulente forhold. Anne Plauborg Madsen og Mathias Flint hovedrolledebuterer i rollerne som Anna og Henrik.

Deres hænder kan ikke slippe hinanden, så det der blot skulle være et velkommende håndtryk bliver hængende i luften som et varmt kærtegn, da Henrik første gang møder Anna.

Han er en fattig teolog, som er kommet på besøg hos hendes velstående forældre. Modsætningerne mellem dem står skarpt fra begyndelsen. Hun er rig, han er fattig. Hun har et lyst og sprudlende sind, hvor han er indædt og pessimistisk.

Det til trods bliver de brændende forelskede og gifter sig. Det bliver et stormfuldt ægteskab, fyldt med konflikter fra første færd, og de slår revner i forholdet.

Anne Plauborg Madsen og Mathias Flint fra Aarhus Teatres ensemble spiller det unge par, Anna og Henrik. For begges vedkommende er det deres første store hovedrolle.

- Det har været meget angstprovokerende. Det er et stort ansvar. Men frem for alt er det helt vildt spændende og lærerigt. Det er en stor gave, siger Mathias Flint og kigger på Anne Plauborg Madsen.

- Jeg er helt enig med Mathias, smiler hun.

- Og så er det en særlig udfordring med tekst som spænder over et langt liv. Man kommer virkelig rundt i krogene og får spillet alle mulige følelser - fra den ene yderpol til den anden, siger Anne Plauborg Madsen.

At det lige er i et stykke af den svenske teatermastodont, Ingmar Bergman, at de får deres hovedrolledebut, har de det godt med.

- Der en tryghed i det, fordi det er så sindssygt godt skrevet. Vi kan på en måde stole på, at teksten spiller sig selv, når vi har fundet måden at gøre det på. Det udvikler sig på den rigtige måde, når vi har forstået, hvad der ligger mellem linjerne, siger Anne Plauborg Madsen.

Scener fra virkeligheden
Den Gode Vilje
  • Den Gode Vilje bygger på Ingmar Bergmans romanbiografi af samme navn. Det er første gang et dansk teater opfører Den Gode Vilje.
  • Emmet Feigenberg instruerer. Han har tidligere instrueret Danny og Alexander poå Det Kongelige Teater, hvor han var skuespilchef fra 2008-2015.
  • Steffen Aarfing har stået for scenografien.
  • Lysdesign: Mikael Sylvest.
  • Lyddesign: Kim Engelbredt.
  • I rollerne som Bergmans forældre, Anna og Henrik, ses Anne Plaugborg og Mathias Flint.
  • På rollelisten er desuden: Bue Wandahl, Inge Sofie Skovbo, Nanna Bøttcher, Kim Veisgaard, Christian Hetland, Maria Buch Cordsen (elev), Ejgil Hvelplund/Sofus Petersen og pianist Pojken Flensborg.
  • Forestillingen spiller på Aarhus Teater Scala 16. september - 21. oktober.

Bergman fortæller

"Den Gode Vilje" er Bergmans bud på, hvordan hans forældres forhold kunne have været, da de mødte hinanden i 1909. En fortæller kommenterer historien undervejs, som den bliver stykket sammen.

- Det er meget betryggende, for det er en konstant undersøgelse af, hvordan deres forhold mon har været. Det kan man som skuespiller godt lægge sig over i. At udforske teksten sammen med Bergman og de her mennesker, forklarer Mathias Flint.

De to skuespillere kender hinanden fra deres færden i huset, men de har ikke spillet sammen, før de stod på scenen for at skildre det turbulente forhold.

- Vi har lært hinanden hurtigt at kende, for vi er til prøver sammen hele tiden. Derudover står vi og råber, skriger, og slår hinanden, for så at kysse i næste sekund, siger Anne Plauborg Madsen og griner let.

Pressemøde på Den gode vilje af Bergman.
Foto: Axel Schütt
Anna og Henrik svinger mellem kys og kaotiske skænderier i "Den Gode Vilje". Foto: Axel Schütt

Vred på Henrik

Mathias Flint blev i første omgang helt fortvivlet over den måde, hvorpå hans karakter får overdynget Annas sorgløshed med sit mørke.

- Jeg var så sur på Henrik, da jeg først læste stykket. Jeg var så vred over, at han tvinger al mulig dårligdom ned over hende, og smadrer det lykkelige, sprudlende menneske. Men hun tvinger ham på en måde ud i det, siger han.

- Jeg tror, der findes noget usympatisk i os alle, når vi får det frem i hinanden. Det er de et godt eksempel på. De får det frem i hinanden på en rigtig grim måde, siger Anne Plauborg Madsen.

Parrets turbulente forhold svinger mellem to poler.

- Men der er også stunder, hvor man forstår, hvorfor de er et godt par, forklarer Anne Plauborg Madsen

- Det absurde og dysfunktionelle fylder meget i deres forhold, men alt det resterende er bare så godt. De har en dybtfølt forståelse og passion for hinanden. De accepterer hinandens forskelligheder, siger Mathias Flint, og fortsætter:

- Jeg tror, at Bergman har spurgt sig selv, hvorfor blev de ved? De skulle jo have været fra hinanden, så havde det hele været lykkeligere. Men det er jeg ikke sikker på. De to typer havde i 2017 gået til skilsmissen lige med det samme. Det er også tankevækkende. Der var en anden kamp og en anden vilje for at få det til at fungere, fordi man har sagt ja til hinanden på godt og ondt, siger Mathias Flint.

- Deres forskelligheder gør forhåbentlig også, at det er en forestilling, som er god for både unge og ældre. Man kan genkende sig selv i rigtig mange dele af den, siger Anne Plauborg Madsen.

"Den Gode Vilje" har danmarkspremiere på Aarhus Teater 16. september.

Pressemøde på Den gode vilje af Bergman.
Foto: Axel Schütt
Selv brylluppet er de uenige om. Henrik vil giftes i den udørk af en menighed højt mod nord, hvor han har fået job som præst, mens Anna drømmer om et stort kirkebryllup i Uppsala. Hun ender med at få det sidste ord i den sag. Foto: Axel Schütt