Det (u)muliges kunst?


Det (u)muliges kunst?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med Collective Making #1 danner Kunsthal Aarhus rammen for et ambitiøst socialt eksperiment. Men er der mon nogen til at fylde den ud?

"Collective Making 1: Extreme Sharing" er premieren på Kunsthal Aarhus nye udstillingsserie, der løber over de næste to år. Udstillingen markerer samtidig startskuddet på projektet "museum uden grænser", hvor kunsthallen forsøger at nedbryde de traditionelle barrierer imellem udstillingssted og omverden.

Begrebet "udstilling" skal fremover forstås som en overordnet ramme for en række aktiviteter i udstillingsperioden, der alle falder under et givent tema. Alt i alt et ambitiøst projekt og et prisværdigt sats fra kunsthallens side, som kræver engagement, ikke blot fra kunsthallen selv, men også fra det omgivende miljø for at lykkes.

Collective Making 1: Extreme Sharing
<ul><li>Kunstner: N55</li><li>Kunsthal Aarhus</li><li>periode: 7/2 ? 23/3 2015</li></ul><p>&nbsp;</p>

Fællesskabelse

Collective Making tager udgangspunkt i fællesskabsorienterede kunstneriske praksisser, og dykker ned i højaktuelle problemstillinger omkring bæredygtighed, deleøkonomi, vidensdeling og lokaldemokrati. Extreme Sharing af kunstnergruppen N55, tager udgangspunkt i gruppens virke siden midt-halvfemserne, og omhandler transformation af byrummet, "Open Source", og de politiske, sociale og økonomiske mekanismer, som dette involverer.

Kunsthallen er omdannet til en "mini-by", baseret på et modulært princip, med hjemmebyggede cykler, soveplader, en bar, og sågar fire spande, som besøgende kan forrette deres nødtørft i. Planen er at Aarhusianerne skal tage mini-byen i brug og her skabe ting i fællesskab.

Projektet kunne minde om Büro Detours, der i 2008 konstruerede "Operaen" på den daværende Aarhus Kunstbygnings område. Sammen med byens øvrige specialister i bæredygtig byplanlægning, er der derfor oplagte muligheder for innovative samarbejder med lokale kræfter.

Den genstridige virkelighed

Vurderingen af en endnu ikke fuldt realiseret udstilling er naturligvis problematisk og åbner desuden for en mere principiel kritik som ofte har været fremført i forhold til det, man i fagsprog kalder "relationel æstetik", dvs. kunst, som arbejder med den sociale interaktion imellem mennesker.

Kritikken er, at social interaktion som kunstnerisk materiale altid forbliver kunstig, da den foregår inden for kunstinstitutionens rammer, og ikke udfolder sig frit. For nok er kunstens kritiske potentiale muliggjort af det frirum som kunstinstitutionerne skaber. Men samme frirum isolerer også kunsten fra det samfund, den forsøger at påvirke.

Dermed ikke sagt at kunst altid skal være politisk eller realistisk. Men når den, som her, tilstræber det, ville det være katastrofalt, hvis folk ikke tager værket i brug, fordi de finder det unaturligt at være på kunsthallen. For den sociale interaktion ER værket.

Det kunne således være spændende at se hvordan Extreme Sharing ville fungere, hvis man havde placeret den i andre omgivelser. N55s projekter har før været udført med succes i byrummet, der selvsagt fordrer en anden interaktion.

Socialt laboratorium eller kunstnerisk utopi?

At skulle give en karakter til projektet allerede nu, er derfor en smule uretfærdigt. Collective Making spænder over et stort og væsentligt emne, hvis betydning givetvis vil vokse i fremtiden. Temaet og projektets koncept fejler intet. Tværtimod er det et særdeles vedkommende og vigtigt område at udforske - også kunstnerisk.

Men rammesætningen er et sats: Hvis det lykkes, udstikker det en visionær kurs for forholdet imellem politisk og socialt engagerede kunstnere og kunstinstitutionerne, der gør dem til langt mere aktivere spillere i samfundet. Hvis det fejler, står som et trist monument over reproduktionen af kunstens evigt utopiske karakter.

Det afhænger helt af om kunsthallen kan få Aarhus til at tage konceptet til sig, og skabt synergi med omgivelserne.

Det (u)muliges kunst?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce