En ambitiøs omgang

Suzanne Treisters »Hexen 2.0« er ikke bare dekorativ, men et værk, der med sin detaljerigdom kræver tid og opmærksomhed hos beskueren for at blive forstået. Pressebillede

En ambitiøs omgang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med As we may think (or, the next world library) slår Kunsthal Aarhus dørene op til en vigtig udstilling. Er den god? Helt bestemt. Blandt andet fordi den aktivt og kritisk forholder sig til den informationsteknologi, vi alle bruger til dagligt.

Moderne informationsteknologi er en ulv i fåreklæder. Det har blandt andre den amerikanske whistleblower Edward Snowden måttet tage konsekvenserne af at synliggøre for sine globale medborgere. Vores færden på internettet bliver registreret som aldrig før, hvilket kommer både statsmagter og kommercielle virksomheder til gode.

Suzanne Treisters »Hexen 2.0« er ikke bare dekorativ, men et værk, der med sin detaljerigdom kræver tid og opmærksomhed hos beskueren for at blive forstået. Pressebillede
Suzanne Treisters »Hexen 2.0« er ikke bare dekorativ, men et værk, der med sin detaljerigdom kræver tid og opmærksomhed hos beskueren for at blive forstået. Pressebillede

Internettet er ikke et frit forum, og det er langt fra styret efter demokratiets principper. Det udgøres snarere af en centralistisk struktur, som i større eller mindre omfang kontrollerer, hvilke informationer du og jeg er i stand til at tilegne os.

I den nye vellykkede gruppeudstilling på Kunsthal Aarhus bliver netop denne problemstilling taget under kunstnerisk behandling i værkerne Kioskbaskere til alle og The Project Formerly Known As Kindle Forkbomb af henholdsvis Linda Hilfling og kunstnergruppen UBERMORGEN.

Sidstnævnte bruger for eksempel internettets netværksstruktur som en kreativ ressource, og samler en voldsom mængde løsrevne tekstbeskeder i én samlet publikation. Det er en slags collage i bogform stykket sammen af en masse løse sætninger.

Formålet er at undersøge og diskutere, om der kan komme noget frugtbart ud af tilfældet. Om mange uafhængige stemmer kan forenes i én fælles røst. UBERMORGENs værk er således også en hyldest til internettets kollektive og frugtbare potentiale, idet UBERMORGENs samlede værk ikke ville kunne lade sig gøre uden de mange brugerskabte tekstbeskeder. Linda Hilflings værk er et poetisk tankeeksperiment, hvor kunstneren bruger e-bogen til at vise, at digital distribution af bøger og viden kan både bruges og misbruges.

Varme anbefalinger herfra. Det er værker med relevans og tyngde.

Suzanne Treisters værk Hexen 2.0 er et godt eksempel på, hvad kunst kan. Hexen 2.0 består af en række store detaljerige diagrammer over den vestlige verdens udvikling indenfor tænkning og teknologi. I første omgang bliver man imponeret over den måde, værkerne ser ud på. De er ganske enkelt betagende.

Snart går det dog op for en, at de her værker også har noget på sinde, og at de ikke bare er nydelige dekorationer. Det er det, kunst kan. Den kan bruge sit appellerende førstehåndsindtryk til at konfrontere os med nogle dybere tematikker og problemstillinger, som er væsentlige for os alle. Værket kræver tid og opmærksomhed, og fortjener det samme.

Udstillingen As we may think (or, the next world library) synliggør nogle af de strukturer, vores samfund er bygget op omkring. Den forholder sig til, hvordan viden, læring og information kan styres og bliver styret i blandt andet vores moderne informationsteknologiske virkelighed. Og det er en vigtig diskussion at sætte fokus på.

»As we may think (or, the next world library)«

Florian Hecker (DE/AT), Linda Hilfling (DK), Jakob Jakobsen (DK), Suzanne Treister (UK), UBERMORGEN (CH/AT), YOHA (Graham Harwood, Matsuko Yokokoji) med Matthew Fuller (UK)

Kunsthal Aarhus, J.M. Mørks Gade 13, Aarhus C, 21. september - 31. december 2013. tirsdag, torsdag, fredag kl. 10-17, onsdag kl. 10-21, lørdag-søndag kl. 12-17.

En ambitiøs omgang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce