En kæmpe forestilling bliver til: Se Kong Arthurs kulisse rejse sig

Scenograf Palle Steen Christensen tager en gåtur på det gigantiske, runde bord, der er på plads til forestilligen Kong Arthur. Foto: Flemming Krogh

En kæmpe forestilling bliver til: Se Kong Arthurs kulisse rejse sig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kulisserne til sommerens store, udendørs teaterbegivenhed, "Kong Arthur", tager form bag Moesgaard Museum.

AARHUS: Den bare mark på toppen bag Moesgaard Museum er ved at blive omdannet til en teaterkulisse.

En gigantisk tilskuertribune med plads til 3.600 gæster er på plads. De tre centrale podier, som indgår i forestillingen "Kong Arthur", er bygget op foran. Riddernes runde bord danner rammen om en væsentlig del af forestillingen, og derfor fylder bordet hele det centrale podie, Riddersalen. På slottet Camelot, forstås.

Det runde bord er flere meter i diameter, og er hentet fra Dyrehaven i København, hvor det blev brugt til Det Kongelige Teaters forestilling "Kong Arthur" i 2016.

Scenograf Palle Steen Christensen har det store overblik, ligesom han havde det dengang.

Man får fornemmelsen af at befinde sig på et amerikansk fodboldstadion, når man står foran den midlertidige tilskuertribune ved Moesgaard Museum. Foto: Flemming Krogh
Man får fornemmelsen af at befinde sig på et amerikansk fodboldstadion, når man står foran den midlertidige tilskuertribune ved Moesgaard Museum. Foto: Flemming Krogh

Kulisserne er en væsentlig del af det udendørs teaterstykke. Det giver scenograf Palle Steen Christensen et stort ansvar. Men det tynger tilsyneladende ikke den rutinerede, københavnske scenograf, da det meste af sceneområdet er på plads.

- Når man laver udendørs teater for flere tusinde mennesker, er det vigtigt at alle får en god oplevelse. De skal have noget flot at se på. Samtidigt er det vigtigt, at en skuespiller, der siger en replik, bevæger sig imens. Det kan man fornemme på lang afstand, forklarer Palle Steen Christensen, imens han går en tur på den grå kulisse, der forestiller det runde bord.

Sovegemakkerne, hvor der kommer til at stå en rund ægteseng, som ramme for en del skærmydsler, står på et podie for sig.

Det mindste podie er beklædt med glasvægge. Her kommer fire musikere til at opholde sig under forestillingen.

- Glasvæggene vil beskytte musikerne og deres udstyr, hvis det skulle blive dårligt vejr. Men det gør det selvfølgelig ikke, lyder det optimistisk fra scenografen.

- Vejret kan være en udfordring, når man laver teater udendørs. Regn og vind kan spille ind, men giver også give forestillingen en ekstra dimension, når man spiller udendørs. Det forsøger vi at udnytte i stykket, hvor første akt indeholder mange replikker, som man kan følge med i, når det stadigt er lyst. I anden akt udnytter vi mørkets frembrud til at skabe ekstra dramatik med røg, fyrværkeri og andre effekter, forklarer den københavnske scenograf.

Skuespillerne, musikken og lyseffekterne mangler, men man begynder at få en fornemmelse af hvordan Kong Arthur kommer til at tage sig ud. Foto: Flemming Krogh
Skuespillerne, musikken og lyseffekterne mangler, men man begynder at få en fornemmelse af hvordan Kong Arthur kommer til at tage sig ud. Foto: Flemming Krogh

Det flade område på toppen af bakken ved Moesgaard Museum adskiller sig fra pladsen, som man brugte til samme forestilling i Dyrehaven.

- Pladsen her er mindre kuperet. Vi må bygge det hele op, hvor der var naturlige bakker i Dyrehaven, som vi kunne udnytte dengang, siger Palle Steen Christensen, som har lavet god plads på et område mellem de tre podier og tilskuerpladserne.

Her vil der udspille sig drabelige ridderdueller, ligesom levende heste og sågar motorcykler, vil indgå i forestillingen med masser af action.

- Man kan indvende, at motorcykler ikke hører til i en ridderforestilling. Men vi bruger nutidige elementer i forestillingen. Derfor indgår motorcykler som en del af "Kong Arthur". Musikerne spiller også rockmusik undervejs. Det var heller ikke opfundet i riddertiden, lyder den logiske forklaring fra Palle Steen Christensen, som snart kan se frem til, at kulisserne bliver indtaget af skuespillerne, der begynder på prøverne umiddelbart efter påske.

Skulle de vinterlige temperaturer holde grebet, vil det ikke påvirke prøverne, forventer Palle Steen Christensen.

- Vi har før afviklet prøver i snevejr. Det stopper os ikke, siger scenografen.

Palle Steen Christensen har kunnet genbruge en del af kulisserne fra forestilligen i Dyrehaven i 2016. Foto: Flemming Krogh
Palle Steen Christensen har kunnet genbruge en del af kulisserne fra forestilligen i Dyrehaven i 2016. Foto: Flemming Krogh
Kong Arthur var fyldt med flotte effekter, da den blev opført 2016 i Dyrehaven. Nu kommer forestilligen til Moesgaard, hvor den spiller i perioden 22.5-29.6. Arkivfoto: Palle Steen Christensen
Kong Arthur var fyldt med flotte effekter, da den blev opført 2016 i Dyrehaven. Nu kommer forestilligen til Moesgaard, hvor den spiller i perioden 22.5-29.6. Arkivfoto: Palle Steen Christensen

En kæmpe forestilling bliver til: Se Kong Arthurs kulisse rejse sig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce