Farvel til en visionær fighter

Jens Erik Sørensen  - en legende i århusiansk kulturliv - takker af. Foto: Kim Haugaard
Foto: Kim Haugaard

Farvel til en visionær fighter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

»Jeg vil være med overalt«. Sådan lød det fra en ikke bare spændt men også ovenud begejstret Jens Erik Sørensen forud for åbningen af kunstmuseet Aros i 2004.

Når alt hvad der kan krybe og gå indenfor det lokale kulturliv og den nationale kunstscene i morgen stimler sammen for at tage afsked med Mr. Aros, er det en direktør, der kan se tilbage på en mere end 30-årig særdeles vellykket mission i museets og kunstens tjeneste.

Succeshistorien om 67-årige Jens Erik Sørensen starter med kapitlet om arbejderdrengen og elektrikeren fra Alborg, der i en tidlig alder kastede sin kærlighed på kunsten og som ved synet af Edvard Munchs værker blev overbevist om, at han skulle skifte livsbane.

Blå Bog
Jens Erik Sørensen, født 20. marts 1946 i Hadsund. <br /><br />Jens Erik Sørensens forældre var kun 17 og 18 år, da de fik ham. Faren stak af og moren boede hjemme. Mor og mormor flyttede efterfølgende til Aalborg, hvor Jens Erik Sørensen er opvokset.<br /><br />Uddannet elektriker i 1969. Tog studentereksamen på Aalborg Studenterkursus i 1972 og læste herefter kunsthistorie på Aarhus Universitet. Mag. art i 1979.<br /><br />Inspektør på Aarhus Kunstmuseum 1979-1983. »Han viste en særlig menneskelighed, som ikke er almindelig blandt akademikere. Han havde på én og samme tid benene på jorden og hovedet i luften. Nogle gange lidt højere oppe end de fleste,« citat Kristian Jakobsen, tidligere museumsinspektør i Aarhus om begrundelsen for, at Jens Erik Sørensen i sin tid fik jobbet som inspektør.<br /><br />Aarhus Kunstmuseum havde omkring 800 værker, da Jens Erik Sørensen kom til. Meget var arvet. Siden er samlingen blevet øget med omkring 1000 værker. <br /><br />Inspektør på Statens Museum for Kunst 1983-1984. Blev på et tidspunkt tilbudt jobbet som direktør for Statens Museum for Kunst, men ville hellere blive i Aarhus for at arbejde mod skabelsen af det nye kunstmuseum, Aros. Museumsdirektør på Aarhus Kunstmuseum, nu Aros, siden 1984. <br /><br />I 1987 tog Jens Erik Sørensen på en studietur på tværs af USA, hvor han besøgte museer, kunstsamlere, arkitekter og fundraisere. »Da jeg stod på Sunset Boulevard og snart skulle hjem, blev jeg klar over, at jeg var et andet menneske end ham, der var landet tre uger tidligere. Nu havde jeg troen på, at det kunne lade sig gøre,« citat Jens Erik Sørensen, om visionen for et nyt kunstmuseum, marts 2013.<br /><br />2005: Ridder af 1. grad af Dannebrog.<br /><br />I 2006 fyldte Jens Erik Sørensen 60 år og havde samtidig 25 års jubilæum som leder af byens kunstmuseum. <br /><br />2012 modtager hæderspris fra Ole Haslunds Kunstnerfond: Jens Erik Sørensen fik »stort set ene mand skabt politisk interesse, opbakning i byen og penge til at få bygget et nyt kunstmuseum i Aarhus. Aros er for længst er vokset ud af rollen som et stort provinsmuseum og spiller nu en hovedrolle i det danske museumslandskab på linje med de store københavnske museer og Louisiana. Det var - og er - en enestående bedrift at komme dertil,« lød det i begrundelsen. <br /><br />2013: Udnævnt til æresstuderende (æresalumne) på Aarhus Universitet som den sjette af slagsen.<br /><br />Gift med Birgitte Imhof Pedersen. Har en datter fra første ægteskab, tre bonus-børn og i alt syv børnebørn. Er bosat i Risskov, men har desuden en fritidsbolig ved Cannes i Sydfrankrig. Jens Erik Sørensen har i forbindelse med sit nye job ved kunstinstitutionen Faurschou Foundation også anskaffet sig en lejlighed i København. <br /><br />Jens Erik Sørensen maler selv og har gjort det siden sin ungdom. Ikke meget, men en gang imellem kommer behovet, mest under ferier i Sydfrankrig. Selv kalder han det billeder - ikke kunst og det er mest processen og ikke produktet, som interesserer ham. <br /><br />Jens Erik Sørensen havde først proklameret sin afgang som 65-årig, men blev forlænget i to år. Han stopper som direktør på Aros ved udgangen af året. <br /><br />Citater JES:<br /><br />»Verden skal være glad. Jeg vil med fattig evne gerne bidrage til at gøre verden glad.« Marts 2006 <br /><br />»Jeg elsker det her med at øse ud af oplevelserne i museet. Jeg er glad for de mange mails, jeg får. At få at vide at ens livsprojekt er lykkes.« Marts 2006<br /><br />»Han er grunden til, at jeg overhovedet begyndte at læse kunsthistorie. Jeg var 20 år, elektriker og i marinen, da vi anløb Bergen. Jeg gik på museet, fik et stærkt indtryk og købte en Munch-plakat, som jeg hængte over min køje, hvor de andre havde Variete og Hudibras.« Om begrundelsen for Munch-udstillingen, december 2011 <br /><br />»De første ni år har vi brugt på at skabe et solidt fundament for fyrtårnet. Nu handler det om at bygge det højere og blive ved med at få verden til Danmark«. Ved ny Aros-direktør Erlend Høyerstens velkomstreception, juni 2013.

I dag er Aros med mere end en halv million besøgende om året så stor en succes, at mange sikkert har glemt den tornede vej mod dets status som kulturelt fyrtårn og internationalt superbrand for byen.

Aros spiser i dag takket være Jens Erik Sørensen visioner og fightervilje kirsebær med de helt store museer rundt omkring i verden.

Den modstand og det bagstræberi og provinsielle snæversyn, som han undervejs løb ind i fra blandt andet lokale kunstnere, lagde han hurtigt bag sig, men de høje ambitioner om at bringe verdenskunsten til byen har også undervejs været ved at tage pusten fra både museum og direktør.

Frem til 2010 havde museet kun i 2006 - året hvor man udstillede racerbiler - præsteret et overskud.

Et eskalerende underskud i mangemillionerklassen på grund af udstillinger, som ikke appellerede bredt nok, fik kommunen til at gribe ind og sætte et konsulentfirma på genopretningsopgaven.

Kulegravningsarbejdet resulterede i Aros Classic-konceptet, som med udstillinger af Munch, Jorn og impressionisterne har udviklet sig til massive tilløbsstykker.

I 2012 var gælden ude af verden, og siden har hverken museet eller JES behøvet se sig tilbage.

Olaffur Eliassons regnbue på taget og den aktuelle udstilling med royal kunst vidner om spændvidden i direktørens kunstsyn og om hans skarptslebne evne til at holde debatten om kunstens raison d'être i kog.

Også Sculpture by the Sea, som kunstmuseet har været fødselshjælper på for kronprinsparret, har været med til at placere Aarhus på verdenskortet og også her har direktøren spillet en central rolle. Trods alderen vil JES stadig være med overalt, og man kan kun ønske ham god vind på vejen til København og de nye udfordringer.

Farvel til en visionær fighter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce