Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Film: Som sprækker til en anden verden

"Personal Shopper" er en genremæssig hybrid; en kunstfilm med både overnaturlige og thriller-lignende elementer. Foto: Camera Film.

Film: Som sprækker til en anden verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sær, enigmatisk og dragende. Franske Olivier Assayas' Cannes-vinder er et isnende og betagende kunstnerisk orienteret gys om udflydende identitet og fortidens spøgelser.

Amerikanske Maureen er personlig shopper for kendissen Kyra. Fast gæst på den røde løber og evigt gnubbende egoer med mode- og filmstjerner. Parisiske Kyra har ikke tid til detaljer som tøjkøb og dagligdagssysler. Det overlader hun til Maureen, der nysgerrigt og en smule misundeligt kigger på Kyras liv som en voyeur lurende gennem sprækker.

Men Maureen kigger også gennem sprækker til en anden verden fra sit limbo som identitetsskaber for en anden kvinde. Hun er nemlig synsk, et medium, hedder det i parapsykologiens verden, og fungerer som bindeled mellem de levendes virkelighed og åndernes verden på den anden side. Stædigt opsat på at få kontakt til sin nyligt afdøde broder, der boede i et prægtigt, gammelt hus på landet. Mens hun lurer gennem sprækkerne til åndeverdenen, som hun lurer på de kendtes verden, begynder hun at modtage uhyggelige beskeder på SMS.

"Kan du ikke skrive en manual til mig?", spurgte en af de fortvivlede gæster efter pressevisningen af Olivier Assayas' Cannes-vinder "Personal Shopper". Det er en ærgerlig tilgang til værket. Griber man horrorgenren an på en løsningsorienteret, forklarende facon, har man tabt på forhånd. Horror dyrker, når den er bedst, mareridtets logik og skal ikke forstås. I stedet bør man gå åbensindet til genren, der først og fremmest handler om at opleve, føle og blive beruset af skrækken og det forbudtes nærhed.

Modigt og betagende bevæger Assayas' film sig mellem stemninger og indfald, der synes hevet ud af en drøm og leveret indlevende og gådefuldt med mareridtets undvigende logik. Som en flagrende ånd styrer Assayas' moderne spøgelsesfilm gennem terræn grundlagt af visionære filmskabere som Hitchcock, Dario Argento og Roman Polanski, inden de blev kedelige og konventionelle.

Med "Personal Shopper" har Assayas skabt en beundringsværdig og dragende kompleks gyserhybrid. Den er bestemt ikke for dem, der ikke vil lade fantasien og følelserne lege med. Det ene øjeblik rendyrket genreelegance med hjemsøgt hus, knirkende gulvbrædder, blodstænkede lagener og monsteret lige i hælene på den sårbare heltinde. Det næste udflydende og uhåndgribelig som Maureens identitet.

Mens man drilles og småfrustreres af scener, der glider ud i sort, mens der er en dialog i gang eller en væsentlig del af handlingen udspiller sig, melder den velkendte fornemmelse sig på den gode måde: Den tror jeg lige, jeg skal se igen.

"Personal Shopper"

Thriller, fransk, tysk, 105 minutter, tilladt over 15 år