Forberedelse til Spot: De laver et musikalsk kunstværk på tre dage

Gurli Octavia der til dagligt studerer på Musikkonservatoriet, på sangskriverlinjen, den svenske trompetist, Ruhi Erdogan (th), der er vokset op i Sverige med tyrkiske forældre og Chancha Via Cirkuito, fra Argentina, er ved at komponere muskken til åbningen af Roots&Hybrid i disse dage. Det hele skal være klar til torsdag aften kl. 19.40, hvor deres nye numre vil åbne festivalen på Godsbanen. Foto: Flemming Krogh

Forberedelse til Spot: De laver et musikalsk kunstværk på tre dage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Som en del af denne uges Spot Festival, indtager festivalen Roots&Hybrid Den Rå Hal på Godsbanen. Den er arrangeret af folkene bag Det Turkise Telt, som plejer at sørge for anderledes og ofte eksotiske musikalske indslag til Festugen. Åbningskoncerten står en sammenbragt trio for. Den har kun haft tre dage til at skabe musikken

Aarhus: Kraftige ledninger, mikrofoner og enkelte instrumenter skal forbindes korrekt til mikserpulten i et øvelokale øverst oppe under taget over spillestedet Atlas. Og det kan i sig selv være en udfordring for de tre unge musikere, som ikke kender hinanden i forvejen og som har meget forskellige, kulturelle baggrunde.

For Gurli Octavia, en spinkel mørkhåret sanger og sangskriver, er det musikalske møde i Aarhus ikke voldsomt. Hun er på hjemmebane og studerer til dagligt på Musikkonservatoriet på den rytmiske del på sangskriverlinjen. For den slanke og høflige svensker, Ruhi Erdogan, der er vokset op i Sverige med tyrkiske forældre, er turen til Aarhus heller ikke lang. Ruhi Erdogan, der spiller trompet, har boet i København igennem de sidste fem år, og mestrer det danske sprog.

Værre er det for Pedro Canale, også kendt under kunstnernavnet, Chancha Vía Circuito, som er fløjet hertil fra Argentina. Han kender ikke meget til Aarhus, men synes hurtigt at kunne finde melodien i øvelokalet sammen med de to andre.

De tre unge musikere er sat sammen til lejligheden uden at kende hinanden på forhånd - udover sporadiske samtaler og udveksling af musikalske erfaringer på nettet.

Nu møder de tre hinanden, hvor de har til opgave at komponere musikken til åbningen af Roots&Hybrid Festival 2018.

- Det er spændende. Jeg glad for at være valgt ud til opgaven, og vi skal nok få lavet en fed åbningskoncert, selv om vi kun har tre dage til opgaven. Normalt spiller jeg guitar og synger mine egne sange. I denne sammenhæng forventer jeg at fokusere på at synge, men man ved jo aldrig. Måske ender det med at jeg finder min guitar frem. Det må vi se på. Vi er jo ikke rigtigt kommet i gang endnu, siger Gurli Octavia.

Mens de tre musikere får forbundet de rette ledninger, og får mikrofoner og Pedro Canales keyboard, der ikke er større end et computertastatur, forbundet korrekt, fortæller Thomas Beyer, der er presseansvarlig for det turkise telt, om selve festivalen Roots&Hybrid.

- Vi havde en god festival i 2017 (Roots&Hybrid blev afviklet for første gang i 2017, i et tæt samarbejde med Spot Festival red.), og har, ud fra vores idé om Roots&Hybrid-musik, i år fundet 17 kunstnere der på inspirerende vis spiller musik i spændet mellem folkelige rødder og nutidige strømninger. Publikum kan glæde sig til musikalske hybrider, hvor der er plads til alt fra violin over saz til el-guitarer og elektroniske produktioner, fortæller Thomas Beyer.

Ordet 'Verdensmusik' er han ikke begejstret for. Det kommer nemt til at handle mere om geografiske forskelligheder end om selve musikken. Om den kunstneriske kvalitet.

- Vores mål med Roots&Hybrid er at give den århusianske scene en musikalsk horisontudvidelse. Det dur begrebet verdensmusik ikke til. Hos os handler det om fantastisk musik, og de møder, musikken tillader, på tværs af traditioner og landegrænser. I stedet for at skubbe musikken ud i verden inviterer vi den tæt på og skaber på festivalen rammer, der opfordrer til fordybelse og nærvær.

Malisk ørkenrock med Terakaft, der spiller på elektriske guitarer og andre instrumenter, som man kender det fra vestlig rockmusik, men udført på anderledes måde, med rytmer der bunder i noget lokalt vestafrikansk, er noget af det publikum kan se frem til i Rå Hal på Godsbanen.

- Al musikken, man kan opleve på vores scene, er moderne i en global forstand. Det betyder, at publikum vil kunne genkende flere elementer, også i den musik, der måske synes helt ny. Pedro Canale, som du har mødt i dag, er et godt eksempel. I Chancha Vía Circuito fortolker han den latinamerikanske cumbia (en slags folkemusik, red.) i et minimalistisk elektronisk lydunivers. Publikum kender måske ikke lyden af cumbia, men at arbejde med musik på computeren er ikke nyt for nogen herhjemme. Hvordan Pedro Canales lyd bliver i mødet med Gurli Octavia og Ruhi Erdogan ved ingen af os endnu, men jeg er overbevist om, at det bliver en enestående oplevelse, lyder det fra pressemanden, som nyder solen uden for øvelokalet på en tagterrasse.

Imens er de tre musikere ved at have forbundet instrumenter og mikrofoner til mikserpulten, så der kan komme lyd igennem. De har travlt. Der er kun tre døgn til at de står på scenen. Med et nyt musikalsk værk.

Folkene bag Det Tyrkise Telt, der er en fast det af festugen, står bag Roots&Hybrid på Godsbanen. I disse dage er forskellige musikre ved at gøre sig klar til festivalen. Foto: Flemming Krogh
Folkene bag Det Tyrkise Telt, der er en fast det af festugen, står bag Roots&Hybrid på Godsbanen. I disse dage er forskellige musikre ved at gøre sig klar til festivalen. Foto: Flemming Krogh

Forberedelse til Spot: De laver et musikalsk kunstværk på tre dage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce