Foreløbig rapport slår fast: Aarhus 2017 leverede varen

Kulturhovedstadsåret blev skudt i gang 21. januar 2017 med et folkehav i Aarhus' gader. Rapporten "Welcome Future" viser, at 60 procent af århusianerne deltog i et eller flere 2017-events, og at 98 procent af befolkningen var klar over, at Aarhus var kulturhovedstad. Fotos: Axel Schütt/Montgomery.dk

Foreløbig rapport slår fast: Aarhus 2017 leverede varen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus 2017 offentliggjorde mandag en rapport, der viser, at de foreløbige effekter af kulturhovedstaden har oversteget forventningerne på flere områder.

AARHUS: Der var tilfredshed over hele linjen, da Fonden Aarhus 2017 tirsdag, forud for en stor konference, fremlagde de foreløbige resultater efter kulturhovedstadsåret.

En rapport på 183 sider med titlen "Welcome Future" gør året op i tal og tegner et positivt resultat målt på flere forskellige områder.

Et samlet publikumstal på 3,3 mio. ved Aarhus 2017s events. En stigning på 1.185 mio. kroner i omsætning i den private sektor i Region Midtjylland. 1.965 nye fuldtidsstillinger, for ikke at glemme bidrag fra 1.200 internationale kunstnere til kulturprogrammet.

Rapportens talmateriale bygger på spørgeskemaer fra samtlige 2017-projekter, Danmarks Statistik og flere andre kilder.

- Vi har leveret på praktisk talt alle parametre. Alle de mål er blevet indfriet og mere til. Vi har oplevet en meget stor tilvækst i antallet af turister, og når man dykker ned i økonomien, vil man se, at det har været en rigtig god forretning. Vi står på et ret solidt fundament, når vi skal vurdere effekterne af 2017, indledte borgmester Jacob Bundsgaard (S), der også er formand for Fonden Aarhus 2017.

- Noget kan tilskrives dygtighed, noget andet svineheld. Vi har ramt et tidspunkt i byens og regionens udvikling, hvor der lige præcis var brug for det her projekt. Og hvor det at være europæisk kulturhovedstad har været med til at booste en række af de udviklingstendenser, der var i forvejen. Kulturhovedstadsprojektet har kunnet skabe stolthed, identitet og være med til at samle by og region om et fælles projekt, sagde Bundsgaard.

For 2017-direktør Rebecca Matthews, var det lidt af en eksamensdag, som hun udtrykte det. Derfor var hun glad for at kunne præsentere gode nyheder.

- Kulturhovedstadsprojektet har vist, hvordan investering i kultur kan give positiv afsmitning på tværs af forskellige sektorer og give bæredygtig vækst, sagde hun indledningsvis.

Hun understregede, at man på nuværende tidspunkt stadig er i den tidlige fase af evalueringen, hvor det er de effekterne på den korte bane, som gør sig gældende.

- Når man ser på så stort og komplekst et projekt som dette, skal man se det i et perspektiv, der rækker ud over nogle få måneder. Her er perspektivet ikke engang år, men snarere dekader. Men med tiden tror jeg, at vi vil opleve længere varende effekter af kulturhovedstadsåret, som de har set det i for eksempel Liverpool (kulturhovedstad i 2008, red.), sagde Rebecca Matthews.

Hun kaldte tal-materialet for "konservative og forsigtige beregninger" og oplyste, at hvis der var det mindste tvivl om et tals validitet, så var det ikke kommet med i rapporten.

- Det her er fakta, det er ikke en 'historie' vi præsenterer. Vi holder os til de faktuelle oplysninger, vi har, understregede hun.

The Garden i Mindeparken. Borgmester Jacob Bundsgaard stillede op til spørgsmål om Aros' omdiskuterede kunstværk The Garden. Foto: Annelene Petersen
Den tyske kunstner Katharina Grosses værk i Mindeparken vakte heftig debat, da det i sommeren 2017 var en del af Aros' 2017-event "The Garden". Foto: Annelene Petersen
Sådan gjorde de
Fakta i den foreløbige rapport bygger blandt andet på oplysninger indsamlet af Fonden Aarhus 2017 gennem spørgeskemaer og anden tilgængelig data bl.a. fra Danmarks Statistik.

Siden 2013 har man fulgt projekterne og samlet data ind. I 2017 har man indsamlet publikumstal fra 628 kulturhovedstadsevents.

Tallene er indsamlet så præcist som muligt. Fx har man isoleret den del af publikumstallene, som kan tilskrives Aarhus 2017. Det vil sige, at det eksempelvis ikke er alle gæster på Aros, men kun de gæster, der har besøg udstillingen The Garden og The Past, som er talt med.

Se rapporten "Welcome Future" på www.aarhus2017.dk
Det århusianske dansekompagni Don Gnu arbejdede i 2017 sammen med dansere fra Pafos, den anden kulturhovedstad på Cypern. Samarbejdet mundede ud i den poetiske forestilling
Det århusianske dansekompagni Don Gnu arbejdede i 2017 sammen med dansere fra Pafos, den anden kulturhovedstad på Cypern. Samarbejdet mundede ud i den poetiske forestilling "Human in Balance", der fik seks stjerner af avisens anmelder. Foto: Axel Schütt

60 procent af århusianerne har deltaget i minimum et 2017-arrangement. For borgerne i regionen er tallet 40 procent.

- Jeg kan ikke komme i tanke om ret mange begivenheder, der kan samle over halvdelen af befolkningen. Det er ganske imponerende i min bog. Det synes jeg er tilfredsstillende, sagde Bundsgaard.

- Vi ligger over KPI (målsætning, red.) på det område. Der var tallene for regionen 20 procent. Målene var sat ud for sammenligninger med andre store internationale kulturelle events, supplerede Rebecca Matthews.

Der blev solgt 92.000 billetter til "Røde Orm", Det Kongelige Teaters friluftsforestilling på Moesgaard. Forestillingen vises i år i Ulvedalene. Aarhus Kommune har indgået en seks-årig aftale med Det Kongelige Teater, det betyder at der bliver opført tre produktioner ved Moesgaard Museum i årene 2019, 2021 og 2023. Foto: David Bering & Morten Fauerby // Montgomery.dk

Arven efter 2017

For Aarhus 2017-direktøren havde kulturhovedstadsåret dog også haft andet end en økonomisk værdi.

- Selvfølgelig er tallene vigtige. Men hav også i tankerne, at vores fremmeste mål med kulturhovedstadsprojektet var at dele stor kunst og kultur med alle. 52 procent af vores events var uden entré, netop for også at kunne tiltrække borgere, som aldrig før havde været til en kulturel begivenhed, slog hun fast.

- Der er blevet knyttet bånd til mennesker fra hele verden. Der er blevet skabt samarbejder og engagement på tværs. Oplevelsen af at have delt det hele er også en meget vigtig del arven efter kulturhovedstadsåret, understregede Rebecca Matthews.

Og netop arven efter 2017 var vigtig, mente Jacob Bundsgaard.

- Nu handler det om at fastholde den gode udvikling som Aarhus og regionen har været inde i og sikre, at vi får så meget som muligt ud af det opsving som overhovedet muligt. Der er skabt mange arbejdspladser, som vi gerne vil have fortsætter. Derfor ligger der også en opgave forude, sagde han.

Senere på dagen blev de foreløbige resultater præsenteret for 350 samarbejdspartnere ved en konference i Turbinehallen.

I december kommer en forskningsbaseret evaluering fra Rethink Impacts, en projektenhed ved Aarhus Universitet, som siden 2015 har indsamlet tal omkring kulturhovedstaden.

Instruktør Christian Lollike gentænkte Holbergs klassiker "Erasmus Montanus" på Aarhus Teater i 2017. Forestillingen indbragte flere Reumert-priser og bliver sat op igen i den kommende sæson. Dog uden Ole Thestrup (tv) som svigerfar Jeronimus. Han døde af kræft tidligere i år. Foto: Emilia Therese

Foreløbig rapport slår fast: Aarhus 2017 leverede varen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce