Fortidens gladiatorer koblet med en postbil

Stævnemøde i Circus Maximus hedder det store, detaljerige værk. Foto: Hans Petersen

Fortidens gladiatorer koblet med en postbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To unge kunstnere har lavet et usædvanligt og usædvanligt stort værk, der kan ses i Aarhus.

Fortidens glorværdige gladiatorkampe midt i det antikke Rom er blevet en del af en helt ny sammenhæng. To unge kunstnere bruger den ovale skueplads som basis for et usædvanligt kunstværk.

Jens Arvad (til højre) og Morten Kromann har arbejdet sammen om det store værk. Til daglig har de værksted i en gammel murermestervilla i et industrikvarter. Foto: Hans Petersen
Jens Arvad (til højre) og Morten Kromann har arbejdet sammen om det store værk. Til daglig har de værksted i en gammel murermestervilla i et industrikvarter. Foto: Hans Petersen

Det er svært at undgå at få øje på, når man besøger Kunsthal Aarhus i denne tid. Som en del af værkerne fra afgangseleverne fra Det jyske Kunstakademi i Mejlgade troner det frem med en detaljerigdom og små historier, som kalder på nysgerrigheden.

Udstillingen
<p>Kunsthal Aarhus, </p>

<p>J. M. Mørks Gade.</p>

<p>Afgang 14 Det jyske Kunstakademi.</p>

<p>Kan ses til 15. juni.</p>

<p>Se også www.jensogmorten.dk</p>
De var rundt i mange genbrugsbutikker for at skaffe kniplinger til figuren her. Foto: Hans Petersen
De var rundt i mange genbrugsbutikker for at skaffe kniplinger til figuren her. Foto: Hans Petersen

Det er også hensigten.

Postbilen, de kørte rundt i, blev også et kunstværk.
Postbilen, de kørte rundt i, blev også et kunstværk.

Jens Ardal, 27 år, og Morten Kromann, 29 år, er de to bag projektet. Egentlig er kun Kromann afgangselev, men de to arbejder sammen til daglig, så akademiet har accepteret, at Ardal har deltaget. Han er for to år siden uddannet fra Kunstakademiet i Oslo.

Drengen med masken mødte de i et optog. Foto: Hans Petersen
Drengen med masken mødte de i et optog. Foto: Hans Petersen

Værket er den inderste del af pladsen ved Circus Maximus, der kunne rumme 200.000 tilskuere til fortidens kampe på stridsvogne.

Det er spinaen, som den hedder, rygsøjlen i den antikke arena, som er fundamentet i værket. På den er mangfoldighed af historiefortællende ting samlet. De pirrer os. Hvorfor to menneskefigurer lavet af kniplinger? Hvorfor en palme lavet af træ og pap, hvorfor en postbil med stort læs på taget? Og så videre.

Der er momenter fra Danmark, Norge, Sverige, Sydens eftertragtede steder og for eksempel også en tropehjelm.

Historierne kommer flere steder fra. De udfordrede for eksempel traditionerne i projektet Høstfest 2012, som udgik af »Kunsten i bevægelse«, arrangeret af Foreningen Kulturremisen Brande. På 17 dage rejste de rundt til seks landsbyer i Midtjylland med idéen om at tage en traditionel dansk høstfest og kombinere den med erindringer fra udenlandske høstfester.

Højt til loftet

Sådan hentede de inspiration i Ulfborg, Klovborg, Kibæk, Kloster, Fabjerg og Hjerm.

»Der er højt til loftet i de små byer. Vi fik folk med på vores projekter, men vi sagde ikke, at det var kunst. Så står de af. Vi mærkede et usædvanligt sammenhold, og ildsjælene på stederne kæmpede for det, så alle generationer var med. For eksempel lavede vi et optog med havetraktorer, og alle ville se det,« fortæller Jens Ardal og Morten Kromann.

Ud med postbil

De har også været med på Spejdernes lejr i 2012 med 35.000 deltagere fra hele verden, og i projektet »Art Van - kunstneren som postbud« pakkede de en stor flytttekasse i Aarhus og rejste med postbil til bl.a. Norge, Sverige, Tyskland og Østeuropa i sommeren og efteråret 2013.

»Vi donerede en pakke til kunstnerværkstedet Spanien 19C, hvor vi havde udstillet, så der som et kædebrev blev dannet en forbindelse mellem de steder, vi besøgte, og de pakker, der blev produceret undervejs,« fortæller de.

De mødte mange mennesker med historier, som kan spores i det meget lange værk.

»Vi kørte rundt med pakkerne med modtagernavn på, afleverede dem og fik nye historier hos modtagerne. Vi mødte folk, vi ellers aldrig ville have mødt. På den måde er det også et socialt projekt,« fortæller de to.

På kryds og tværs

Der er ikke kun én indgangsvinkel til det, de gør, men en sammenhængskraft, som de siger. Fortællingerne kan knyttes sammen, selv om de er fra forskellige områder. Værket inviterer til samtaler på kryds og tværs, når man går rundt om det.

For enderne ligger for eksempel syv æg, nej ikke rigtige æg, men kunstneriske æg af papir og pap. Sådan nogle brugte de i Circus Maximus. Til at tælle omgange med.

»Vores stævnemøde i Circus Maximus er en parafrase over rygsøjlen i de antikke arenaer og begrebet »flagskib«, som er det produkt eller projekt, der er mest betydningsfuldt i et firma,« forklarer de to kunstnere.

Til daglig arbejder de i et industrikvarter på Jens Baggesens Vej i Holstebro, hvor begge kommer fra.

»Vi har købt en gammel murermestervilla midt mellem tømreværksteder og anden industri og håndværk. Her har ikke mange lyst til at bo. Det har de fordele, at huslejen er lav, og vi kommer nemt til materialer til vores værker, for vi kan hente affald hos virksomhederne. Der står masser af containere,« siger de med smil på ansigterne.

Fortidens gladiatorer koblet med en postbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce