Granhøjs manddomsprøve

Áron Darabont Leon er hovedpersonen i Palle Granhøjs »RITE of Spring - Extended«, der i et mandeunivers af ritualer taber sin uskyld. Foto: Flemming Krogh.
Foto: Flemming Krogh

Granhøjs manddomsprøve

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hundredåret for Stravinskijs mesterværk bliver fejret på Granhøj Dans, der har skabt sin helt egen barske version af klassikeren.

Normalt er det Palle Granhøj, der med sin obstruktionsteknik begrænser dansernes bevægelsesfrihed. Men denne gang har den århusianske koreograf givet sig selv en obstruktion: At lave koreografi til Igor Stravinskijs legendariske værk, »Le Sacre du Printemps«, eller »The Rite of Spring«, som det hedder på engelsk.

Stravinskjis musik og det barske tema har fået koreografen til at skrue op for voldsomheden. Palle Granhøj arbejdede også sammen med de syv dansere i forestilllingen »Men&Mahler«. Her Tomasz Ciesielski i forgrunden. Foto: Flemming Krogh.
Stravinskjis musik og det barske tema har fået koreografen til at skrue op for voldsomheden. Palle Granhøj arbejdede også sammen med de syv dansere i forestilllingen »Men&Mahler«. Her Tomasz Ciesielski i forgrunden. Foto: Flemming Krogh.
Foto: Flemming Krogh

»Det er første gang, jeg kaster mig ud i et musikvalg, hvor jeg ingen friheder har. Jeg plejer ikke have et fast partitur, men har sat musikken sammen, som jeg ville. Så for mig er det en kæmpe obstruktion, og det har gjort, at jeg af flere omgange har været ved at opgive projektet. Lige nu vil jeg betegne det som den største udfordring, jeg har givet mig selv,« fortæller Palle Granhøj.

The Rite of Spring
<p>»The Rite of Spring« eller »Le Sacre du Printemps«, som den hedder på fransk, blev skabt af den russiske komponist Igor Stravinskij, som et stykke musik og en ballet. Den originale koreografi blev skabt af Vaslav Nijinskij.</p>

<p>»Le Sacre du Printemps« var det tredje stykke musik, Stravinskij komponerede for Les Ballets Russes efter »Ildfuglen« (1910) og »Petrushka« (1911).</p>

<p>Den oprindelige udgave af »Le Sacre du Printemps« består af en serie tableauer over et hedensk forårsritual, hvor en jomfru ofres til guden for at sikre forårets komme. Hun danses til døde.</p>

<p>Forestillingen havde premiere i Paris 29. maj 1913 på Théâtre des Champs-Élysées, hvor den med sin avantgardistiske musik og koreografi fik en skandaleombrust modtagelse, der skabte tumult blandt publikum.</p>

<p>Over hele verden er 100 året for premieren blevet fejret i løbet af 2013.</p>

<p>Værket bliver i dag betragtet som et af de mest betydningsfulde stykker musik i det 20. århundrede.</p>

<p>Den første koreografiske version fik kun få opførelser, siden har flere koreografer kastet sig over det, bl.a. Léonide Massine (1930), Maurice Béjart (1959) og Martha Graham (1984). Den originale koreografi og scenografi blev genskabt af Joffrey Ballet i 1987.</p>

<p>DR viste i 1968 en version skabt af Flemming Flindt, og Det Kongelige Teater havde balletten på plakaten i 2007 i en ny version af finnen Jorma Uotinen. </p>

<p>Granhøj Dans? udgave hedder »RITE of Spring - Extended«. Forestillingen er skabt af Palle Granhøj i tæt samarbejde med de medvirkende: Bill Eldridge, László Fülöp, Áron Darabont Leon, Tomasz Ciesielski, Mikolaj Karczewski, Tomás Danielis og Aureliusz Rys.</p>

<p>Granhøj Dans er støttet af Statens Kunstråds Scenekunstudvalg og Aarhus Kommune.</p>

2013 er hundredåret for uropførelsen af »Le Sacre du Printemps« i Paris, hvor både musik og koreografi skabte furore. Siden er stykket blevet opsat i forskellige udgaver af en lang række koreografer. Nu er det så blevet Granhøj Dans' tur til at prøve kræfter med værket.

»Alle de 'big bananas' har lavet den - så jeg tænkte, okay med 24 år på bagen, så er det nok nu,« siger Palle Granhøj og griner.

Stravinskij - nu med pauser

Han kom på sporet af Igor Stravinskijs musik, da 100 året nærmede sig, men efter at have lyttet til værket, var hans første tanke, at det lød »skrækkeligt«.

»Det strittede, og takterne var meget anderledes. Det var musik på matematisk formel, der slet ikke talte til følelserne og maven, som Mahler,« fortæller Granhøj, der har brugt Mahlers musik i to af sine forestillinger.

Men efterhånden voksede Stravinskijs værk i ham.

»Jo mere jeg gik ind i det, jo mere fascineret blev jeg. Musikken kan blive en besættelse,« fortæller Granhøj.

Dog var hans oplevelse, at det forholdsvist korte stykke musik på 33 minutter var for kompakt. Det overdøvede simpelthen dansen, mener han.

»Det er meget kraftfuldt musik, og jeg synes, det var helt svært at trække vejret. Jeg så den berømte tyske koreograf Pina Bauchs opsætning i Gøteborg med 29 dansere. Selv der kørte jeg træt til sidst. Dansen kunne simpelthen ikke følge med musikken,« forklarer Palle Granhøj.

Løsningen blev at lægge pauser ind undervejs i partituret for på den måde at forlænge originalen, så den næsten bliver dobbelt så lang.

»Som den første i verden har jeg fået tilladelse af rettighedshaverne til at forlænge musikken med pauser. Jeg håber, at de giver dansen mere luft, og at publikum på den måde får bedre mulighed for at optage musikken. Hvis ikke jeg havde fået lov til at lægge pauser ind, så havde jeg ikke lavet den,« siger Palle Granhøj, der arbejdede et halvt år på at få rettighederne.

Han kalder sin version »RITE of Spring - Extended«.

På rejse ind i manddommen

Men udover at forlænge originalen har Palle Granhøj også ændret på den traditionelle handling i stykket, der oprindeligt beskriver et hedensk forårsritual, hvor en ung kvinde danser sig til døde, inden hun skal ofres.

I »RITE of Spring - Extended« er hovedpersonen en ung mand, og omdrejningspunktet i forestillingen er tabet af uskyld og de ritualer, som sender drenge på rejse ind i manddommen.

De syv mænd i forestillingen kunne også opleves i Granhøj Dans' seneste produktion, »Men&Mahler«. Palle Granhøj følte ikke, at han var helt færdig med dem, så det har været en gave, at kunne fortsætte arbejdet.

Ungarske Áron Darabont Leon har hovedrollen som den unge mand, der gennemgår forskellige overgangsritualer.

»Han er meget, meget talentfuld og har noget unikt. Han kan det hele - akrobatik, ballet og moderne dans,« siger Palle Granhøj, der hele tiden har haft den 21-årige danser i tankerne til forestillingen, der bliver hans tredje i en række med og om mænd.

»Jeg tror ikke, at jeg var helt færdig med det der mandeunivers. Denne gang kommer vi helt tæt på - ind i mændenes omklædningsrum,« siger koreografen, der beskriver forestillingen som den mest voldsomme, han til dato har lavet.

»Hvis man tager et stykke op, som vakte skandale for 100 år siden, så skal man altså ikke lave en middelmådig, børnevenlig forestilling. Så vi går til den,« siger Palle Granhøj og fortsætter:

»Den får ikke for lidt med ketchup, nøgenhed og det, der er værre.«

Koreografen føler, at han vover pelsen med »RITE of Spring - Extended«. At forestillingen så også får premiere på hjemmebane i Aarhus giver lidt ekstra nerver.

»Jeg er altid mest nervøs, når det er i Aarhus. Det er mere afslappende med premierer i udlandet, mens der her er noget ekstra på spil,« siger den travle koreograf, der i forrige sæson kunne sætte rekord med 142 opførelser, hvoraf de 73 var i udlandet.

Granhøjs manddomsprøve

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce