Hårdt arbejde for kunsten: Otte ton grus slæbt op på sjette sal

Direktør Erlend Høyersten ved den 400 år gamle norske bjælkehytte (i forgrunden) og kopien af kunstharpiks bagved. Foto: Michael Svenningsen

Hårdt arbejde for kunsten: Otte ton grus slæbt op på sjette sal

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

400 år gammel norsk bjælkehytte er med i Aros' udstilling "Far From Home", der vil have os til at tænke over: Hvor er jeg hjemme?

AARHUS: Ikke mindre end otte ton grus er slæbt op på niveau 6 på Aros. Blandt værkerne i den nye udstilling "Far From Home" er en video, hvor et ægtepar oplever, at deres hus bliver raget ned, smadret til stumper og stykker. Uden om dem ligger resterne, træ i dynger, på en stor plads med grus - de otte ton.

Det skal få os til at tænke over vores hjem. Hustruen sidder med tårer i øjnene på videoen, og det kan være ubehageligt at se ens hjem blive revet ned. Men det kan også efterlade os med en lettelse over at være sluppet fri for alt det, der var. Hos nogle kan det sætte andre refleksioner i gang.

Erlend Høyersten, direktør på Aros Aarhus Kunstmuseum, vil have os til at tænke over, hvad et hjem er for os. Er det der, hvor vi er vokset op, hvor vi bor som voksne. Når vi flytter til et andet land, er det så der, eller er det stadig der, hvor vi kom fra?

Med udstillingen afrunder Aros den trilogi, som begyndte med "Out of the Darkness" i 2014. Hvor er hjemme? spørger udstillingen.

Far From Home
Aros Aarhus Kunstmuseum. "Far From Home". Åbner lørdag 1. december. Slutdato er endnu ikke fastsat.

Disse værker er med i udstillingen: FOS (Thomas Poulsen), Bells, 2017 Nick Theobald, Afterlife Care Package, 2016 Grayson Perry, The Expulsion from Number 8 Eden Close, 2012 Marianne Heske, Prosjekt Gjerdeløa, 1980 (original løe) Marianne Heske, Prosjekt Gjerdeløa, 2014, (1:1 afstøbning) Marianne Heske, Prosjekt Gjerdeløa, 1980, (dokumentationsfotos af rejsen til Paris) Noelia Mora Solvez, Birds, 2018 Dominique Gonzalez-Foerster, Cinema (QM.15), 2016 Rune Bosse, Tempus circularis fagus sylvatica, 2016 Mikkel Carl, A Vague Nothing at the Intersection of Subject and Object, 2018 Elmgreen & Dragset, Welcome, 2014 Ismar Cirkinagic, Herbarium, 2006-2016 Gardar Eide Einarsson, Untitles (Flagwaste), 2015 Jani Leinonen, Anything Helps, 2015 Doug Aitken, House, 2010 Ron Mueck, Boy, 1999 Cyprien Gaillard, KOE, 2015 Miwa Yanagi, Elevator Girls, House 1F, 1997 Morten Søndergaard, I'll text you back later, 2017 Banaan Al-Nasser, Bab Al-Hara, 2018
Smadret. Doug Atkins værk viser en video af mennesker, der ser deres hus blive revet ned. Foto: Michael Svenningsen
Smadret. Doug Atkins værk viser en video af mennesker, der ser deres hus blive revet ned. Foto: Michael Svenningsen

Smadret

Værket "House", der viser huset, der bliver revet ned, er skabt af amerikaneren Doug Aitken, der også var med i udstillingen "The Garden" i 2017, da Aarhus var Europæisk Kulturhovedstad.

Han viste dengang det værk, som publikum fik lov at smadre. I et indendørs glashus i en fabriksbygning på havnen kunne publikum gå amok på fine, hvide møbler, mens andre stod uden for rummet og så på.

I "Home" bliver bygningerne spoleret af nedbrydningsmaskiner.

Videoen er virkelig, men de otte ton grus og de mange smadrede brædder er hentet her i landet som symbol for, hvad der er sket.

Grayson Perry vakte stor opsigt, da hans værker var udstillet på Aros. Den nye udstilling åbner med dette værk af to engelske middelklassehjem. foto: Michael Svenningsen
Grayson Perry vakte stor opsigt, da hans værker var udstillet på Aros. Den nye udstilling åbner med dette værk af to engelske middelklassehjem. foto: Michael Svenningsen

I trilogien bliver dele fra Aros' samling vist sammen med enkelte værker udefra, også her. To af de 20 værker er nye.

Hvor første del "Out of the Darkness" havde et globalt emne med verdens ændringer og andel del "No Man is an Island - The Satanic Verses" var geografisk, går "Far From Home" ind i den enkelte persons liv.

Det andet nye værk er ældgammelt. Det hedder "Gjerdeløa" og er en 400 år gammel bjælkehytte fra de norske fjelde ved Tafjord. Kunstneren Marianne Heske har gjort den til et kunstværk ved i 1980 at pille den fra hinanden og tage den ned. Den har været udstillet på Centre Pompidou i Paris. Med i udstillingen er også en kopi i fuld størrelse lavet af kunstharpiks.

- Hytten har været et ly i fjeldene mere end et hjem, siger Erlend Høyersten.

Det var den hytte, der for nylig var vældig debat om i Norge, fordi den danske direktør for Nationalmuseet i Norge Karin Hindsbo - tidligere direktør i Kunsthal Aarhus - ikke ville købe den, hvorefter Sørlandets Museum i Kristianssand slog til og købte den. Det skete blandt andet af frygt for, at den skulle havne i Aarhus, fordi Erlend Høyersten kunne finde på at købe den.

- Den ville have været flot på Aros, sagde Erlend Høyersten med et smil ved torsdagens pressemøde.

Ron Muecks
Ron Muecks "Boy" står stadig på niveau 6 og er en del af udstillingen, men nu har han fået glas på væggene omkring sig. Foto: Michael Svenningsen

- Hvorfor er et hjem stadig en væsentlig del af den menneskelige psykologi og selvforståelse? spørger Erlend Høyersten og fortsætter:

- Udstillingen handler ikke om hjem i sin fysiske betydning med en bolig, der indrettes i henhold til smag, behag og social identitet. Den handler derimod om følelsen af at være hjemme og alt det, som eventuelt hindrer os i at være hjemme et sted. Den har fokus på hjem som mental og filosofisk størrelse, på identitet, mobilitet, ensomhed og fællesskab. Den er stærk og melankolsk og forholder sig til, hvordan det enkelte individs psykologi håndterer den moderne forandrede verden.

- Publikum vil have mulighed for at være en aktiv del af "Far From Home" og bevæge sig igennem en poetisk fortælling, som vil berøre dem og få dem til forholde sig til, hvad hjem betyder for dem i dag, siger Erlend Høyersten.

Århusianske Noelia Mora Solvez' værk
Århusianske Noelia Mora Solvez' værk "Birds" er også kommet med. Det består af fem videoer, og Aros købte det på KP18 i Kunsthal Aarhus. Foto: Michael Svenningsen

Ny kunstner med

En ung århusiansk kunstner har fået den ære at være udvalgt til at være med.

Det er Noelia Mora Solvez med "Birds" fra 2018. Hun er tidligere danser og blev på KP18 (Kunstnernes Påskeudstilling) kåret til publikums favorit.

Hendes værk er fem videoer af burfugle, der i mistænkelig grad minder om mennesker.

Aros købte værket, mens det var udstillet i Kunsthal Aarhus i påsken, så det er hentet i museets samling.

I øvrigt er fire af værkerne gengangere fra "No Man is an Island - The Satanic Verses". Et af dem er den kæmpestore dreng "Boy", skabt af australieren Ron Mueck. Nu har han blot fået spejle på alle vægge omkring sig, så vi ser drengen på en ny måde.

Otte ton grus danner bund for Doug Aitkens værk
Otte ton grus danner bund for Doug Aitkens værk "House", det smadrede hus. Foto: Anders Sune Berg

Hårdt arbejde for kunsten: Otte ton grus slæbt op på sjette sal

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce