Hvad går der gennem hovederne før en udstilling?

Jacob Fabricius fortæller om at lave udstillinger på det lille museum. Foto: Kim Haugaard

Hvad går der gennem hovederne før en udstilling?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunsthal Aarhus skaber samtaler mellem erfarne folk i kunstens verden og begynder med "storebror og lillebror".

AARHUS: Det er nemt at gå ind til en kunstudstilling, hvor alt er stillet og hængt op og iscenesat på den bedste og mest gennemtænkte måde.

Men ikke mange gør sig forestillinger om, hvor meget arbejde og ikke mindst hvor mange overvejelser, der ligger bag det, vi oplever.

Det får vi snart mulighed for at få et indblik i, når Kunsthal Aarhus afvikler en ny serie af samtaler. Det hele begynder med "storebror og lillebror", det vil sige det store kunstmuseum Aros' direktør Erlend Høyersten i samtale med direktør Jacob Fabricius fra den noget mindre Kunsthal Aarhus.

Netop Fabricius' kunsthal står bag samtalerne om at kuratere udstillinger, og til at stå for programmet har kunsthallen hyret post.doc. Trine Friis fra Aarhus Universitet. Dette er blot en af de opgaver, hun udfører i den treårige periode, hun er i kunsthallen takket være penge fra Ny Carlsberg fondet.

- Vi åbner dørene til maskinrummet og fortæller om vores overvejelser og organisering. Man kan godt have en god idé med en udstilling, men den skal kunne omsættes, siger Jacob Fabricius.

Han siger, at der i dag er færre forskelle mellem Aros og Kunsthal Aarhus end for ti år siden.

- Aros har taget nogle af de ting ind, som mindre museer også ofte har, mens det er noget tungere at lave de store udstillinger på museerne end vores mindre og måske frækkere. Vi har ikke så mange restriktioner eller skal hente tilladelser og tegne forsikringer, så vi kan rykke hurtigere, siger Jacob Fabricius.

Erlend Høyersten fortæller om at lave udstillinger på det store museum. Foto: Kim Haugaard
Erlend Høyersten fortæller om at lave udstillinger på det store museum. Foto: Kim Haugaard

Jacob Fabricius mener også, at Aros har anderledes forpligtelser over for fortiden med den store samling af værker.

- I kunsthallen har vi intet, opbevarer ikke noget, men skaber noget fra gang til gang inden for vores metier, som er samtiden og samtidskunsten, siger Fabricius, og ved at tage en post.doc. ind som her får vi mulighed for at gå i dybden og skabe bro mellem forskning og praksis.

Kunsthal Aarhus har også en etårig aftale med ph.d. Helga Just Christoffersen, som for tiden er assisterende kurator på New Museum, en slags kunsthal i New York.

- Med disse to har vi kompetente folk, som dykker ned i materien og deler deres viden med os, siger Jacob Fabricius.

Hvad går der gennem hovederne før en udstilling?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce