Kæmpeudstilling på Aros: The Garden fortsætter langs kysten og ud i byrummet

Direktør på Aros, Erlend Høyersten, foran et værk af Wilhelm Freddie, "Meditation over den antinazistiske kærlighed" fra 1936. Foto: Axel Schütt

Kæmpeudstilling på Aros: The Garden fortsætter langs kysten og ud i byrummet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aros åbner første del af den ambitiøse kæmpeudstilling "The Garden", som fortsætter langs kysten og i byrummet.

AARHUS: Mennesker gør meget ved naturen. Men den indretter sig og lever videre. Det er os, der er på spil.

Ordene er museumsinspektør Jakob Vengberg Sevels som indledning til kunstmuseet Aros' nye, store satsning, Triennalen "The Garden - End of Times, Beginning of Times", der har menneskets sameksistens med og syn på naturen som tema.

Menneskets eksistens er en ledetråd gennem hele den store udstilling, Aros åbner for gæster fredag 7. april og for det store publikum lørdag 8. april.

Som en del af Europæisk Kulturhovedstad viser Aros først på museet og siden langs stranden ved Tangkrogen-Ballehage og i byrummet, hvordan forskellige verdensanskuelser i århundreder er kommet til udtryk i en menneskeskabt natur. Udstillingerne favner bredt og ser på emnet fra både religiøse, politiske, ideologiske, kulturelle og videnskabelige sider.

Der er hentet værker fra store udenlandske museer, og der er store navne iblandt kunstnerne.

Det ligner en sø, men det er gelatine, som er farvet blåt. Foto: Axel Schütt
Det ligner en sø, men det er gelatine, som er farvet blåt. Foto: Axel Schütt

Stor kontrast

Første del af "The Garden" hedder "The Past," og den kan vi nu opleve i to etager på museet.

Kontrasten i indholdet mellem de to er stor. Gæster skal bruge hjernekraft for at sætte sig ind i emnet, og så er der meget at hente.

Anden og tredje del, "The Present" og "The Future", åbner begge 3. juni og kan ses til 30. juli, henholdsvis i byrummet og på ruten fra Tangkrogen til Ballehage.

Aros-delen favner vidt: fra barokken over rokoko, oplysningstiden, romantikken og modernismen til surrealismen.

Stor aktivitet, da udstillingen blev præsenteret for pressen. Til venstre overinspektør Lise Pennington og i midten direktør Erlend Høyersten. Foto: Axel Schütt
Stor aktivitet, da udstillingen blev præsenteret for pressen. Til venstre overinspektør Lise Pennington og i midten direktør Erlend Høyersten. Foto: Axel Schütt

Styrker Aarhus

Tre af Aros' egne folk står bag udstillingen som kuratorer.

Ud over direktør Erlend Høyersten er det overinspektør Lise Pennington og museumsinspektør Jakob Vengberg Sevel. Til de to næste afsnit af The Garden er også Marie Nipper, tidligere overinspektør på Aros, hentet ind.

- Triennalen vil styrke Aarhus som destination. Vi ser på mennesket og dets forhold til naturen i et historisk perspektiv og stor tidshorisont, 400 år. Vi fortæller historien med store armbevægelser, siger Erlend Høyersten.

Årets helt store nummer i Kulturhovedstad, The garden, bliver præsenteret på et pressemøde
Foto: Axel Schütt
Jakob Vengberg Sevel ved Meg Websters "Solar Grow Room", der får rødt lys fra solceller. Foto: Axel Schütt
Meg Websters værk med planterne. Foto: Axel Schütt
Meg Websters værk med planterne. Foto: Axel Schütt

Gyngen

Udstillingen begynder på niveau 5, hvor vi træder ind til tre store fotografier, der giver eksempler på, hvordan mennesket iscenesætter naturen efter ideologier. Det er billeder af tre haver eller parker, Versailles i Frankrig, Stourhead i England og Central Park i New York.

På dette niveau er mest malerier, men også en gyngende kvinde som installation sat i forbindelse med et maleri med samme motiv. I Yinka Shonibares installation fra 2001, "The Swing", svæver kvindens, en mannequindukke uden hoved, ene sko elegant i luften efter at have forladt hendes udstrakte fod. Installationen er lavet efter Jean-Honoré Fragonards billede, olie på lærred, med samme titel fra 1767.

Den hovedløse kvinde refererer til adelens senere skæbne i guillotinen under den fransk revolution.

Richard Longs
Richard Longs "A Crossing Place", lavet af sten. Til venstre Erlend Høyersten, til højre Jakob Vengberg Sevel. Foto: Axel Schütt

Planter i kasser

På niveau 1 oplever vi naturen med planter i kasser belyst af røde stråler, hvortil strømmen kommer fra solceller på Aros. Værket, der hedder "Solar Grow Room", er skabt af Meg Webster.

Det er videoer og værker skabt af tømmer og sten, Richard Longs "Driftwood Circle" og "A Crossing Place". Det er også nordmanden Per Kristian Nygårds værk af kattegræs på en bakke, "Not Red But Green", Mark Dions løjerlige installation "The Phantom Museum" og Diana Theaters "Chernobyl" med seks videoer fra det ødelagte atomkraftværk.

Også Olafur Eliassons vandskulptur "Beauty" fra museets egen samling er kommet med i den omfattende udstilling.

Årets helt store nummer i Kulturhovedstad, The garden, bliver præsenteret på et pressemøde
Foto: Axel Schütt
Naturen indretter sig altid. Her er inspektør Jakob Vengberg Sevel ved nordmanden Per Kristian Nygårds "Not Red But Green" med græs. Foto: Axel Schütt
Yinka Shonibares installation
Yinka Shonibares installation "The Swing" fra 2001. Foto: Axel Schütt
Antoine Watteaus
Antoine Watteaus "The Swing", olie på lærred, fra 1712. Foto: Axel Schütt
Erlend Høyersten (til venstre) og Jakob Vengberg Sevel ved Paul Gauguins
Erlend Høyersten (til venstre) og Jakob Vengberg Sevel ved Paul Gauguins "Tahitian Woman" fra 1898. Foto: Axel Schütt

        Mark Dions
Mark Dions "The Phantom Museum" fra 2015. Foto: Axel Schütt

Kæmpeudstilling på Aros: The Garden fortsætter langs kysten og ud i byrummet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce