Kærlighed til musikken er Spots DNA

Spot Festival foregår på 20 scener og spillester i hele byen. Her kan både publikum og branchefolk opleve nye navne på vej frem og mere etablerede kunstnere. Hovedvægten ligger på danske bands, men også navne fra Norden er repræsenteret på festivalen. Arkivfoto: Axel Schütt

Kærlighed til musikken er Spots DNA

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Spot har bevaret sin autencitet gennem 24 år og er fortsat det vigtigste udstillingsvindue for nye bands. Den hyggelige stemning og høje kvalitet tiltrækker hvert år både publikum og musikkøbmænd til Aarhus.

AARHUS: Snart begynder Musikhusparken at tage form som festival, når musikelskere fra nær og fjern mødes om Spot.

Festivalen, der har eksisteret siden 1994, er med årene vokset til at blive Danmarks største show-case og branchefestival for musiklivet med over 300 musikalske indslag.

Det er her publikum og musikkøbmænd kan opleve både nye kunstnere på vej op og mere etablerede navne på mere end 20 forskellige scener og spillesteder rundt om i byen.

Og der er der mange, der gerne vil være en del af festivalen, fortæller Gunnar Madsen, daglig leder af Spot. 5.000 billetter er sat til salg, og han er overbevist om, at de ender med at blive udsolgt.

- Vi har haft et rigtig godt billetsalg i år forud for festivalen. Det har været cirka 10-15 procent bedre end de forudgående år. Det tyder på, at vores kuratorer og bookere har ramt rigtigt, siger han og fortsætter:

- Det betyder rigtig meget for os at have et godt forsalg. Ambitionen er at få solgt ud tidligere, så vi budgetmæssigt kan lave forbedringer på forhånd.

Gunnar Madsen kalder Spots gæster for "det nysgerrige publikum".

- Vores filosofi med Spot er, at vi skal prøve at ramme et publikum, der synes, det er fedt at tage en chance, og som er parate til at lade sig overraske. Vi har en fornemmelse af, at flere og flere godt tør købe billet til festivalen, og det forstærker vores brand, der bygger på tillid til ny dansk musik, siger Gunnar Madsen.

Spot Festival
Spot finder sted i Aarhus fra 9.-13. maj.Spot har eksisteret siden 1994 og er organiseret af ROSA, Dansk Rock Samråd og MXD, Music Export Denmark. Spot+ arrangere af Spot i samarbejde med Promus og MXD støttet af ROSA.

I år er der over 300 koncerter på programmet på mere end 20 forskellige scener og spillesteder i Aarhus.

Der er sat 5.000 billetter til salg. Arrangørerne forventer, at festivalen bliver udsolgt. Foruden koncertpublikummet kommer der 1500 branchefolk (her af 200-300 fra udlandet), 1200-1400 musikere, og omkring 800 frivillige på festivalen.

Festivalen åbner med sangerinden Pernille Rosendahl på Å-Scenen ved Immervad. Koncerten er gratis.

Se hele programmet på spotfestival.dk
Spot åbner på Å-Scenen allerede onsdag kl. 14.30, hvor sangerinden Pernille Rosendahl giver koncert. Arkivfoto: Axel Schütt
Spot åbner på Å-Scenen allerede onsdag kl. 14.30, hvor sangerinden Pernille Rosendahl giver koncert. Arkivfoto: Axel Schütt

Bro til Tyskland

Lederen af Spot er glad for, at også tilliden fra de udenlandske gæster er konstant.

- Interessen fra udlandet ser ud til at være vedvarende. Det er en cadeau til, at vi i Danmark producerer musik af kvalitet, men viser også at der er stor tillid til niveauet på Spot. Det skal der også være, når man som mange af vores udenlandske gæster rejser langt for at komme hertil. Det spiller en stor rolle, at de ved, at vi kan levere varen, siger Gunnar Madsen.

De udenlandske gæster kommer primært fra de tysksprogede lande og England. Men også Norden er er med. I alt er omkring 50 nationaliteter repræsenteret.

- Vi har i en årrække haft fokus på Tyskland, som er det tredje-fjerde største musikmarked i verden. Spot og MXD (Music Export Denmark, red.) var firstmovere på at etablere bro mellem det danske og det tyske musikmarked. Vi opfordrede mange danske bands til at have fokus på nærmarkedet i stedet for at stile mod USA, som man meget gjorde på det tidspunkt. Siden er konkurrencen om Tyskland steget, men mange tyske repræsentanter for musikbranchen prioriterer fortsat at komme til Spot, fortæller Thomas Rohde, administrerende direktør i MXD, der står for kontakten til de udenlandske branchefolk.

Han forventer, at omkring 200-300 musikindkøbere, folk fra toneangivende pladeselskaber, managere, festivaler, PR-bureauer og udenlandske mediefolk vil være i byen, når Spot åbner onsdag.

- De kommer for at opleve ny musik. Det, de fremhæver ved Spot, er festivalens store autenticitet. Det kan de godt lide. Alle scenerne ligger i gåafstand, og i Aarhus oplever de den danske hygge. Det er en charmerende festival, der har bevaret sit DNA med at have en kærlighed til musikken uden at være blevet overkommercialiseret. Samtidig bruger Spot lys og lyd i høj kvalitet til koncerterne. På det punkt er festivalen kompromisløs, forklarer Thomas Rohde.

Han fortæller, at kunstnere som MØ og Lukas Graham, der er braget igennem på den internationale scene, har givet selvtillid i branchen:

- Spot er en af de vigtigste eksportplatforme på dansk grund, og for musikerne kan det være en affyringsrampe for en international karriere.

Udenlandske gæster fra omkring 50 forskellige lande besøger årets Spot Fesival, fortæller festivalleder Gunnar Madsen (th), der her er fanget sammen amerikanske journalist David Fricke fra Rolling Stone Magazine, der gennem flere år har været på den danske festival. Foto: Axel Schütt
Udenlandske gæster fra omkring 50 forskellige lande besøger årets Spot Fesival, fortæller festivalleder Gunnar Madsen (th), der her er fanget sammen amerikanske journalist David Fricke fra Rolling Stone Magazine, der gennem flere år har været på den danske festival. Foto: Axel Schütt

Koncerter i gåafstand

Festivalen er som altid koncentreret omkring Musikhuset og Ridehuset med tråde ud til flere af byens spillesteder.

- Vi har i år trukket Aarhus Volume ud som en udendørsdel af Scandinavian Congress Center, mens Det Turkise Telt er rykket indenfor i Den Rå Ha på Godsbanen. Det sker i et ønske om at få skabt en mere pakket stemning og et kompakt område, så publikum kan nå rundt til så meget musik som muligt, forklarer Gunnar Madsen.

Igen i år er den gratis Å-scene at finde ved Immervad.

- Den kører vi videre med, også efter Spot, hvor vi har et sommerprogram på scenen. I år har vi et fint samarbejde med Magasin om at fejre deres 150 års jubilæum. Stormagasinet blev i sin tid startet af to århusianske iværksættere og den fortælling, matcher meget god vores tanke om, hvad iværksætteri kan føre til uanset produkt, siger Gunnar Madsen.

Udover at være et udstillingsvindue for de mange bands, er det også på Spot, at musikerne får ny viden om branchen, og lejlighed til at møde relevante oplægsholdere fra hele verden.

- Vi har en masse seminarer omkring vidensdeling. Det er betydningsfuldt inden for vores område, og det fylder meget for os at udgøre en slags "lilleskole" for den danske musikbranche, siger Gunnar Madsen.

Spot finder sted 9. - 13. maj.

Kærlighed til musikken er Spots DNA

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce